אלן גרינספן (צילום: רויטרס)
לא כל כך מבין את מה שקרה. גרינספן | צילום: רויטרס

אלן גריסנפן, לשעבר יו"ר פדרל ריזרב, מאמין אדוק בכלכלת השוק החופשי, הודה היום (ה'), כי המשבר הפיננסי הגלובלי ערער למעשה את אמונתו בעיקרון הבסיסי שבו מעוגנת המשנה הקפיטליסטית: שהשחקנים הראשיים בשוק חופשי יפעלו על סמך שיקול דעת רציונלי כדי להגן על עצמם ועל השקעותיהם.

בשימוע בוועדה של בית-הנבחרים, שמנסה לחשוף את שורשי רעידת האדמה הפיננסית, אמר גרינספן, כי הכאוס בענפי הנדל"ן והבנקאות הוא "צונאמי שרואים פעם אחת במאה שנה" וכי המשבר ילך ויחמיר לפני שתחל מגמת השתפרות.

זה מכבר תולים מבקרים בקולרו של גרינספן חלק נכבד מהאחריות למשבר, במידה רבה בגלל מדיניותו לשמור את ריבית ה'פד' ברמות נמוכות. גרינספן נהג להכחיש זאת, אך הפעם הוא התרכך והודה, בפעם הראשונה, כי הוא נושא באחריות חלקית למשבר. הוא אמר בשימוע, כי קריסת המערכות הפיננסיות הותירה אותו "במצב של אי אמון והלם".

המחוקקים שאלו את גרינספן האם לדעתו "שגה" באמונתו, שבנקים מסוגלים להגן במידה מספקת על האקוויטי ועל בעלי המניות שלהם רק מפני שהם פועלים מתוך אינטרס עצמי. תשובת ה"מאסטרו", בסגנונו הפתלתל: "יש פגם במודל שלפי הבנתי הוא מסגרת תפקודית קריטית שמגדירה איך העולם עובד".

במילים אחרות: גרינספן הודה, כי שגה בהאמינו שהבנקים יהיו זהירים יותר בעסקי מתן הלוואות רק בגלל הצורך להגן על בעלי המניות שלהם.

יו"ר הוועדה, הציר הנרי ווקסמן, אמר כי גרינספן תרם ל"התנהלות בלתי אחראית של מתן הלוואות" בכך שדחה קריאות חוזרות ונשנות ל'פד' להדק את הפיקוח על מוסדות פיננסיים שהתמחו בהלוואות סאב-פריים. "רשימת השגיאות הרגולטוריות והשיפוטים הלקויים היא רשימה ארוכה", אמר ווקסמן. "השאלה שאני מפנה אליך היא פשוטה: האם טעית?"

"ובכן, טעיתי חלקית", אמר גרינספן. אבל הוא הוסיף, כי חלק מהאשם מונח גם על כתפי משקיעים רעבנתיים מדי שלא הביאו בחשבון סיכונים שהיו עלולים להתממש כאשר תיבלם המגמה של עליות מחירים בשוק הנדל"ן, כדבריו: "עמוד תווך קריטי של השוק החופשי, של התחרות בשוק החופשי, פשוט קרס, וזה, כפי שאמרתי, הכה אותי בהלם. אני עדיין לא כל כך מבין מה שקרה".