1. גיבוש רעיון עסקי

לפני הקמת עסק חדש יש לגבש את הרעיון העסקי מה אני מוכר, למי ומה הייחוד שלי? ולהכין תוכנית עסקית שצופה לאן העסק פונה ומה תחזית ההכנסות וההוצאות שלו.

מה עלות הייצור של כל יחידת מוצר או שירות שהעסק מוכר ומה מספר הלקוחות המינימאלי שהעסק צריך בחודש כדי להגיע ליעד הרווחים שהיזם רוצה.

2. פתיחת תיקים ברשויות המס

מס הכנסה, מס ערך מוסף והביטוח הלאומי, יזם שמתכנן להעסיק עובדים חייב בנוסף, לפתוח גם תיק ניכויים משכר עובדים במס הכנסה ובביטוח הלאומי.

3. ניהול ספרי חשבונות ודיווח

ניהול ספרי חשבונות כולל ניהול ספר תשלומים ותקבולים במהלך השנה, הנפקת חשבוניות - במקרה של עוסק מורשה או הנפקת קבלות - במקרה של עוסק פטור.

בתום השנה על היזם להגיש באמצעות רואה חשבון, דו"ח שנתי לרשויות המס על כל ההכנסות וההוצאות שהיו בעסק במהלך השנה.

4. חובת שמירת מסמכים בעסק חדש ובעסק קיים

מרגע הקמת העסק, קיימת חובת שמירת המסמכים הנוגעים לפעילות העסק במשך 7 שנים. חלק מהמסמכים אותם חובה לשמור: קבלות, חשבוניות, הוצאות, אישורי ניכוי מס, אישורי תרומות, אישורים על הפקדות לקופות גמל וקרנות השתלמות ועוד.

5. אסטרטגיית שיווק ופרסום

לפני פתיחת עסק חשוב לעשות תכנית שיווק ופרסום. לבדוק מיהו קהל היעד של העסק ומה הדרכים הטובות ביותר לפנות אליו ולרכוש את אמונו. ישנם עסקים ששיווק אגרסיבי  הוא הכיוון הנכון עבורם וישנם עסקים שהטבעתם בתקשורת דרך יחסי ציבור שבונים אמינות לאורך זמן יהיה עדיף עבורם. תוכנית השיווק והפרסום הינה גורלית לעתידו של העסק ועל כן חשוב להתייעץ עם אנשי מקצוע שיכולים לשאול את השאלות הנכונות ולתת את התשובות המקצועיות ביותר.

6.  ביטוח העסק החדש

עם הקמת עסק חדש, מומלץ להתייעץ עם סוכן ביטוח לגבי הביטוחים שיש לערוך לעסק. סוגי ביטוח נפוצים ביותר לעסקים הנם: ביטוח מבנה ותכולה, ביטוח חבות מעבידים, ביטוח צד ג', ביטוח תאונות אישיות, וביטוח אחריות מקצועית. ישנם ביטוחים המוכרים לצורכי מס.

דוכן ממתקים במושבה הגרמנית בחיפה (צילום: Shutterstock)
דוכן ממתקים במושבה הגרמנית בחיפה. גם העסק הכי קטן צריך תכנית | צילום: Shutterstock

7. חובת תשלום אגרה שנתית – במקרה של חברה או שותפות רשומה

חברה/שותפות חייבת בתשלום אגרה שנתית לרשם החברות/שותפויות, כל שנה. 
האגרה השנתית לרשם החברות/השותפויות נעה בין 1000 ל 2000 ש"ח בכפוף למועד תשלום האגרה .
שיעורי האגרות מתעדכנים כל שנה, וניתן למצוא את שיעורי האגרה המעודכנים באתר של משרד המשפטים.


8. אתר אינטרנט, דפי פייסבוק ואינסטגרם

שיווק באינטרנט  וברשתות חברתיות הוא כלי עבודה אדיר לעסק חדש.

היום מי שלא נמצא ברשת לא קיים. מיתוג העסק בעולם הוירטואלי הוא לא פחות חשוב משיווק ופרסום בעולם האמיתי.

 עם הקמת עסק חדש מומלץ  למתג את העסק גם ברשתות החברתיות וגם באתר אינטרנט לעסק עצמו.
כדי לצלוח את העולם הוירטואלי בדרך הטובה ביותר מומלץ לפנות לחברה שמקימה אתרים, ועוסקת במיתוג וקידום דיגיטלי.  אם בכל זאת החלטתם לעשות זאת בעצמכם, מחליטים על שם מתחם Domain Name, משלמים דמי הקצאת שם מתחם ונרשמים במרשם אתרי אינטרנט של איגוד האינטרנט הישראלי.
בוחרים תכנים לאתר האינטרנט תוך הפגנת זהירות ביחס לגורמים הבאים:
סימני מסחר ושמות מתחם –  הימנעו משימוש בשמות מתחם או סימני מסחר זהים או דומים עד כדי הטעיה - במראה או בצליל.
זכויות יוצרים –  הימנעו מלפרסם או להשתמש בתוכן או ביצירה שאינה שלכם. רוצים להשתמש – קבלו רשות מפורשת מהיוצר או בעל הזכות. הרשות נדרשת גם לשימוש בתמונות אומנות.
לשון הרע ופגיעה בפרטיות –  הימנעו מלהוציא דיבתו או לפגוע בפרטיות של האחר. לשון הרע/ הוצאת דיבה = פרסום ברבים (לפחות ל-2 אנשים) של דברים העשויים להשפיל או לבזות אדם. פגיעה בפרטיות הנה יכולה להיות שימוש בתמונה של אדם ללא רשותו.
עוולות מסחריות – הימנעו מעוולת גניבת עין – לגרום לכך שעסק או מוצר ייחשבו כעסק או מוצר של מישהו אחר; עוולת תיאור כוזב – הפצת מידע כוזב לגבי עסק או מוצר שלכם או של אחרים.

9. ניהול תזרים מזומנים

רוב העסקים שנסגרים לא מצליחים למרות שהם רווחיים וזה מכיוון שאינם מנהלים את תזרים מזומנים,של העסק ואין להם שליטה על מועדי הכניסה והיציאה של הכסף לעסק.

איציק מועלם הוא מנכ"ל בית הספר ליזמות YZM