טום קרוז ב"וולקרי" (תמונת AVI: חדשות)
קרוז כקלאוס פון שטאופנברג | תמונת AVI: חדשות

האם הסרט "מבצע ולקירי" הופך לנס החנוכה הפרטי של טום קרוז? אחרי שהפתיעה בארצות הברית עם ביקורות אוהדות וספתח הכנסות של 30 מיליון דולר בחמישה ימים, מצליחה דרמת המתח בכיכובו להמיס את ליבם של קשוחי המבקרים בגרמניה, המדינה שהתנגדה בשעתו יותר מכל להפקת הסרט המבוסס על סיפורה האמיתי של קבוצת הקצינים הנאצים הבכירים שניסתה להתנקש בחייו של אדולף היטלר בשלהי מלחמת העולם השנייה.

כזכור, בכירי הממשל בגרמניה ניסו בשעתו למנוע את צילומי הסרט בברלין בו מגלם קרוז את קולונל קלאוס פון שטאופנברג, האיש שהטמין את הפצצה מתחת לשולחנו של היטלר במהלך ניסיון החיסול הכושל. מורשתם של פון שטאופנברג ומרעיו נותרה עד היום סמל לגרמניה שניסתה להתנגד לשלטון האימה של הרייך השלישי. טום קרוז הוא, כידוע, חסיד נלהב של תנועת הסיינטולוגיה שבניגוד לארצות הברית, בגרמניה התנועה מעולם לא זכתה להכרה ככנסיה לגיטימית והיא מוגדרת ככת. העובדה שדווקא בכיר מאמיני הסיינטולוגיה נבחר לגלם את הגיבור הלאומי הגרמני עוררה סערה ציבורית אדירה עד כדי כך שבנו של פון שטאופנברג אף התבטא בשעתו בפומבי נגד הליהוק וקרא לקרוז: "הסר את ידייך מזיכרונו של אבי וחזור לביתך".

ואולם, בכתבה ששודרה אמש ברשת הטלוויזיה הגרמנית ZDF, בעקבות עליית הסרט למסכים בארצות הברית, נשמעו קולות שונים לחלוטין. "הסרט 'מבצע ולקירי' אינו אירוע המאה, אך רחוק מלהיות השערורייה ממנה חששנו", טוען הכתב הגרמני, "זהו סרט רציני, עשוי היטב, וטום קרוז מעניק הופעה מרשימה ובוטחת גם אם סיכויו להיות מועמד לפרס האוסקר קלושים. הסרט עשוי לתרום רבות לשינוי תדמיתה של גרמניה בעיני העולם, והפופולאריות של טום קרוז תיצור מודעות רחבה מאי פעם לסיפורו של קלאוס פון שטאופנברג וגרמניה האחרת בתקופת מלחמת העולם השנייה".

מרואיין נוסף בכתבה הוא הבמאי פלוריאן הנקל פון דונרסמארק, יוצר הסרט "חיים של אחרים", הקורא לטום קרוז להגיע לגרמניה בינואר לקדם אישית את "מבצע ולקירי" עם עלייתו למסכים באירופה. "לגרמניה יש עכשיו תקווה חדשה ושמה טום קרוז", אומר פון דונרסמארק.

שנת 2008 תיזכר, ככל הנראה, כשנת הקאמבק הגדול של טום קרוז. בנוסף ל"מבצע ולקירי" הוא מועמד בימים אלה בקטגוריית שחקן המשנה המצטיין בטקס פרסי גלובוס הזהב המתקרב, על הופעת האורח המבריקה שלו כלס גרוסמן, מנהל האולפנים האגו מניאק, בקומדיה "רעם טרופי" שביים בן סטילר. במקביל הוא מתכונן לצילומי סרטו החדש, הקומדיה "גברים" בבימויו של טוד פיליפס, בה יגלם מנהל בכיר בחברת פרסום העובר להתגורר עם מאהבה של אשתו במטרה להפריד ביניהם.