עצוב בעבודה (צילום: Jupiterimages, GettyImages IL)
מעכשיו כדאי לכם להרגיש רק שמחה ומוטיבציה | צילום: Jupiterimages, GettyImages IL

שירות חדש בשם Crane התחיל לפעול בשירות הרשתות החברתיות לעסקים Yammer שנרכשה על ידי מיקרוסופט לפני קצת יותר מחודשיים. Yammer הוא שירות המאפשר לאירגונים ומקומות עבודה לפתוח רשתות חברתיות סגורות רק לעובדי החברה. השירות הוא בעצם כלי ניתוח שעובר על כל ההתכתבויות של עובדי החברה דרך ויודע למצוא מילות מפתח ולנתח בעזרתן רגשות.

ברגע שהשירות מופעל, הוא מאפשר למנהל של הרשת לראות את ה"רגשות" של עובדי החברה שלו. הוא לא רואה איך כל עובד מרגיש אלא מקבל התרשמות כללית של מה מרגישים סך העובדים בחברה ואילו רגשות הם הכי דומיננטיים בכל רגע נתון.

קריין יודע לנתח קבוצות ספציפיות בתוך החברה. למשל, הוא יוכל לדעת מה מצב הרוח של עובדי המחלקה המסחרית או המנהלה. למרות שהמנהל לא יוכל לראות רגשות של משתמשים ספציפיים, השירות ידגיש לו "משתמשים משפיעים" שסוחפים איתם את האחרים.

המפתחים של השירות טוענים כי הטכנולוגיה שלהם מסוגלת לזהות 80 סוגים של מצבי רוח שונים. למרות זאת, על מנת לפשט את השימוש בטכנולוגיה הם צומצמו ל-15 רגשות עיקריים.

קריין הוא בעצם שילוב בין שתי מגמות חמות, מצד אחד הרשתות החברתיות המקצועיות שמבוססות על מקומות העבודה, כאשר Yammer היא הפופולרית שבהן. מהצד השני, ביג דאטה, שהיא היכולת לנתח כמויות מידע גדולות וללמוד ולהסיק מהן מסקנות הקשורות להתנהגות של המשתמש הפשוט.

בקרוב במקום העבודה שלכם?

Yammer עורכת ניסוי בחברות מסוימות כבר שלושה חודשים ונותנת למנהלים של החברות את היכולת להשתמש בקריין. לטענת החברה, הניסוי היה הצלחה אדירה. חברות שהיו על סף השקה של מוצר חדש יכלו לראות מה מרגישים העובדים שלהם עם ההתקדמות להשקה. חברה אחרת ששינתה את ממשק המיילים שלה יכלה לראות איך העובדים מגיבים בעקבות השינוי בסביבת העבודה.

כיוון שמחשב מבין ברגשות עד גבול מסוים (לפחות נכון לעכשיו), ייתכנו בעיות עם שירות כמו קריין. בסופו של דבר, מדובר בשירות שיודע לנתח טקסט ולהבין מה הרגש המסתתר מאחורי כתיבת ההודעה. אבל האם קריין יידע להתמודד עם  הודעות סרקסטיות? האם לשירות כמו קריין יש בכלל יכולת להבין הומור? של הולץ, יועץ לחברות בתחום תקשורת פנימית מזכיר כי טכנולוגיה לזיהוי רגשות לא כל כך יודעת להתמודד עם ההומור האנושי. "כשחברת טויוטה היתה צריכה להחזיר רכבים לפני כמה שנים, בחברה עשו סקר שוק ובדקו את תגובות הגולשים במטרה לראות כיצד הם הרגישו", הוא אומר, "התוכנה חשבה שהרגשות מאוזנים, בעוד המשתמשים היו סרקסטיים וציוצים כמו 'הטיוטה שלי לא מתניעה מהר מספיק', 'קיר עצר אותה' נחשבו על ידי התוכנה לחיוביים".

וישנה בעיה נוספת והיא המנהלים עצמם. מצד אחד, נראה ששירותים כמו קריין אמורים דווקא להגביר את הקשר עם העובד. אם מישהו לא מרוצה, סימן שצריך לשנות משהו. לא כל הבוסים יכולים להבין שמצב הרוח של העובד לא נגרם לחלוטין כתוצאה מסביבת העבודה שלו. עובד שיסומן כמשפיע יוכל למצוא את עצמו בבעיה קשה, גם אם מצב הרוח שלו נובע מחייו האישיים.

>> צפו: אייפון 4S מול הגלקסי S3 - עכשיו במבחן הגרירה

>> וגם: אולי תתקשר? הסרטון שעשה למעלה מ-5 מיליון צפיות ביומיים