עם כל ההילולה החדשה סביב הספרים האלקטרונים, קל לשכוח שהספר הדיגיטלי מלווה אותנו כבר שלושים שנה. בתחילה היו אלו קבצי txt פשוטים, בשלב מאוחר יותר היו פורמטים סגורים שניתן היה לקרוא רק עם תוכנה מסוימת על מכשירים בודדים, ואז הגיעו קוראי הספרים האלקטרונים.

אין תמונה

ספר אלקטרוני הוא רעיון כל כך מתבקש בעידן דיגיטלי, שמפליא שב-2009 יש לנו עדיין ספריות. תחשבו על זה: הספרייה שלכם על דיסק און קי אחד. מבחינת ההוצאות לאור (או החנויות) היתרונות רבים עוד יותר. לא צריך להוציא כסף על הדפסה, לא צריך מחסנים כדי לאחסן או משאיות כדי להעביר את הספרים. אבל לא משנה כמה חסכוני וטוב הפורמט, הבעיה, כאמור, נעוצה במחסור במדיום איכותי לקריאה.

רק בשנתיים האחרונות נראה שנמצא פיתרון אמיתי לבעיית המדיום כשסוני ואמזון נכנסו לתמונה עם קוראים משוכללים ונוחים. הבולט מבין השניים, לפחות מבחינה תקשורתית, הוא ה-Kindle של אמזון. אבל אם בוחנים את החודשים האחרונים נראה שמשהו מוזר מתרחש. דווקא עכשיו, כשנראה שנמצא הכלי הטוב ביותר לקריאת ספרים, אמזון פועלים כדי להרוג אותו.

אז רגע. מה זה קינדל?

הקינדל הראשון היה מכשיר מכוער למראה בעל מקלדת מוזרה בתחתיתו ומסך די גדול לקריאה. כמו ה-Sony Reader, גם המכשיר של אמזון משתמש בטכנולוגיית E-ink כדי להציג את הספרים. המכשיר תמך במספר רב של פורמטים – אבל חשוב יותר, הוא אפשר גלישה סלולרית, ללא כל תוספת תשלום. יכולת הגלישה הזו זכתה אפילו לשם - Whispernet. הגלישה ב-Kindle יכולה לשמש לכניסה לאתרים, קריאת בלוגים ואפילו מגזינים מקוונים, אבל היא משמשת בעיקר כדי להיכנס לחנות של אמזון.

חווית הקנייה כוללת חיפוש אחרי ספרים, הורדה של פרקים ראשונים כדי להתרשם וכמובן היכולת לרכוש את הספרים ולהוריד אותם מיד. ה-Kindle התקבל בהתלהבות רבה. למרות צורתו המוזרה ומגבלת זיכרון נמכרו בין 400 ל-500 אלף יחידות. לפני חודשים ספורים הוציאה אמזון את הגרסה השנייה של המכשיר ויחד עם זיכרון רחב יותר, ממשק נוח יותר והיכולת להקריא ספרים מסוימים הורחבה גם רשת ה-Whispernet כך שתכלול יכולת חדשה מעניינת.

אבל על כך בהמשך.

הגרסה השנייה של הקינדל מכרה (על פי הערכות) כ-300 אלף יחידות נוספות כאשר במאי השנה הוכרזה גרסה נוספת, ה-Kindle DX. לזה יהיה מסך רחב יותר שנועד בעיקר לקריאת ספרי עיון ועיתונים. למרות שהמכשיר לא יצא עדיין הוא כבר החל לעורר עניין רב כאשר הדיון הער ביותר נסוב סביב השאלה - האם ה-Kindle יכול להציל את העיתונות הכתובה.

בכל זאת, כשמסתכלים על מספר אירועים נוספים שהתרחשו מרגע יציאת הגרסה השנייה של ה-Kindle, קשה שלא לתהות מה בדיוק אמזון מתכננים להם שם.

היכן טמונה ההצלחה האמיתית?

מי שחושב שאמזון הצליחו לקנות את ליבם של הקוראים בזכות קורא טוב טועה. ה-Kindle לא טוב בהרבה מהקורא של סוני. מה שיש לאמזון שאין לסוני הם שני דברים: ספרייה עצומה של ספרים שמתעדכנת בקצב גבוה הרבה יותר מאשר החנות של סוני; וחשוב לא פחות - היכולת לגשת לחנות הזו דרך המכשיר בצורה נוחה ולבצע רכישה כמעט מבלי לשים לב.

המכשיר של סוני דורש רכישה של ספרים דרך המחשב ואז סנכרון מול הקורא. זה אולי נשמע הגיוני אבל זה בהחלט מונע קניות של דחף רגעי. בנוסף אם אני מסיים ספר ברכבת בדרכי לעבודה, עם ה-Kindle אני יכול לגלוש מיד (בחינם, להזכירכם) אל החנות של אמזון, לבחור ספר חדש, להוריד אותו ולקרוא מייד.

הזכרתי שיכולות ה-Whispernet הורחבו גם הן וגם פה יש ייתרון גדול על פני הקורא של סוני. בגרסתה החדשה מאפשרת ה-Whispernet לסנכרן את כל המכשירים שלכם. כלומר המערכת זוכרת לא רק איזה ספר אתם קוראים אלא גם את העמוד בו אתם נמצאים. כאשר היכולת הזו הוכרזה היא לוותה בעוד הכרזה שהעלתה סימני שאלה רבים בקרב עיתונאים ומשתמשים כאחד:

מה בדיוק קורה שם בחנות הספרים הגדולה ברשת (ובעולם)?

עם ההכרזה על היכולת החדשה של Whispernet הוכרז גם על הוצאת תוכנת Kindle ”למכשיר סלולרי פופולרי“. הניחוש היה שמדובר באיפון ואכן התוכנה לא אחרה להופיעה בחנות האפליקציות של אפל. מה שקרה הלכה למעשה מרגע זה הוא שכל מי שיש לו מכשיר איפון ונוח לו לקרוא מהמסך לא צריך לרכוש את ה-Kindle. כלומר אמזון מפסידה לקוח. המוזרות לא מסתיימת שם.

ב-10 במאי השנה השלימה אמזון את שינוי האתר שלהם כך שיכיל גרסה נוחה לרכישת ספרים דרך האיפון. עד לשינוי הזה אנשים שרצו לקרוא ספרים על האיפון נאלצו לבצע את הרכישה על המחשב שלהם (או מ-Kindle במידה ואחד היה ברשותם) ואז כאשר פתחו את התוכנה על האיפון הספרים היו מורדים ומוכנים לקריאה.
כלומר הייתרון היחסי היחיד של ה-Kindle (רכישה אימפולסיבית) נמצא כעת גם על האיפון. למה שאמזון יעשו את זה?

אולי זה לא כל כך מוזר

אין תמונה

ובכן, המסתורין בהתנהגות הזו מתפוגג מהר מאוד כאשר מבינים שני דברים: ראשית, מנכ“ל אמזון ג‘ף בזוס הוא איש של חזון. והחזון שלו הוא למכור ספרים אלקטרונים, וכמה שיותר. הוא פיתח את ה-Kindle כי לא היו קוראים טובים שידחפו את הפורמט ולכן הוא הרגיש שאמזון חייבת לפתח אחד. הדבר השני שקרה הוא שהתגלה שהרבה ממשתמשי האייפון אוהבים לקרוא מעל גבי מסך המכשיר. חשוב יותר, מניין המכירות האחרון של האיפונים עומד על כ-38 מיליון. זה קהל פוטנציאלי עצום.

38 מיליון אייפונים מול פחות ממיליון Kindle הופכים את המתמטיקה לפשוטה מאוד. אמזון רוצים לעשות כסף וכדי לעשות את זה הם רוצים להתחבר לקורא הספרים הדיגיטלים הנמכר ביותר ונכון לרגע זה האיפון הוא המכשיר. אם כל הנתונים האלו לא מספיקים כדי לשכנע אותכם כדאי גם לזרוק אל תוך המשוואה הזו את העובדה הבאה. אמזון רכשו את Stanza שהוא קורא הספרים הדיגיטלים הפופולארי ביותר על האיפון.

Stanza מאפשר להמיר (בעזרת תוכנת מחשב) כל סוג של מסמך לפורמט שהתוכנה באיפון תקרא ובנוסף יכולים משתמשי Stanza לרכוש ספרים מחנויות שונות ברשת ולהוריד אותם מייד. במהלך פשוט ומבריק, אמזון רכשו מתחרה אפשרי והשמועות אומרות שהטכנולוגיה של Stanza תמצא את עצמה גם ב-Kindle.

עם כל כך הרבה פעילות ועשרות מיליוני דולרים שמושקעים בתחום הספרות הדיגיטלית, יש סיכוי שנתחיל לראות שינוי משמעותי מאוד בצריכת הספרים בעולם. כל זה כמובן לא רלוונטי לנו בארץ. לנו אין איפון (באופן רשמי) ואם ה-Kindle ישרוד את השנה הקרובה ולא יעלם לטובת התוכנה לאיפון, הסיכויים שהוא יעזוב את ארצות הברית ויעשה עלייה קטנים מאוד. נראה שגורלו של עם-הספר הוא להישאר בינתיים עם גושים גדולים של עצים מתים על המדף.