זה קורה תמיד בשבוע הראשון של פברואר. פיד הפייסבוק שלכם מתמלא בתמונות של אנשים שאתם לא ממש מכירים בחיים האמיתיים אבל מוכרים לכם מאוד מהמרקע: אלפי ריהאנות, קצת ג׳ייסון אלכסנדרים, וכל מיני מצוירים. כשזה קורה, אתם יודעים: שבוע הדופלגנגר שוב כאן. זה השבוע שבו נוהגים המשתמשים להחליף את תמונת הפרופיל שלהם בתמונת פרופיל של מישהו – לרוב מפורסם – שדומה להם פיזית.

בתחילת החודש החליטו שלושה אירים צעירים לקחת את הקונספט של הדופלגנגר צעד אחד קדימה. ניאב, טרנס והארי מקדישים את מלוא מרצם למציאת הדופלגנגרים האמיתיים שלהם – האנשים שנראים בדיוק כמותם ושחיים את חייהם ברוגע אי שם ברחבי העולם. המטרה: לפגוש אותם פנים אל פנים. האמצעי: סרטון יו טיוב וקמפיין ויראלי שמבקש מכם לסייע להם.

״הרעיון עלה אחרי שנחשפנו לסיפור של בריטית שמצאה את הדופלגנגרית שלה והסתקרנו נורא״, מספרת לנו ניאב, כתבת בידור בת 26 שנושאת את שמה של נסיכה מיתולוגית אירית, בשיחת טלפון מדבלין. ״ישבנו ושאלנו את עצמנו כמה זה אפשרי באמת, כמה זה קל באמת למצוא מישהו שנראה בדיוק כמותך והחלטנו לפתוח בקמפיין כדי למצוא את הדופלגנגרים שלנו, איפה שהם לא יהיו בעולם!״. הרעיון ניטע בראשם רק לפני חודש, והשבוע הם כבר השיקו עמוד פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם ואתר – כולם מוקדשים למסע החיפושים.

״אני המומה מרמת החשיפה״, מתוודה ניאב. ״עברו רק שלושה ימים, העיניים שלי נושרות מרוב שעות בפייסבוק, אבל כבר קיבלתי עשרות תגובות ותמונות של בחורות שדומות לי. אחת מהן ממש דומה לי וצלצלתי אליה כדי לבדוק כמה אנחנו באמת דומות. אחרי שהיא התגברה על השוק שכרוך בזה שמישהי מצלצלת אלייך באמצע החיים ואומרת שהיא חושבת שאת אולי הכפילה שלה, ניסינו לברר מה דומה ומה שונה בנו, ולבסוף הגענו למסקנה שיש ביננו דמיון כמו שאחיות דומות, אבל לצערי היא לא ממש הכפילה שלי. אני עדיין מחפשת אחריה״.

כתבת כפילים (צילום: http://twinstrangers.com/gallery/)
מראה? | צילום: http://twinstrangers.com/gallery/
דרוש דופלגנגר

מאז השיחה של ניאב עם אותה בחורה, מסע החיפושים כבר הגיע עד ארצות הברית ואוסטרליה, והשלושה מקווים שהוא יפיק תוצאות לפני שייגמר הזמן שהחליטו להקדיש למבצע: ״כולנו עובדים ולומדים בנוסף לחיפושים (טרנס הוא סטודנט למחשבים והנדסת חשמל והארי עובד בהפקות טלוויזיה – א.ר.) ויש לנו 28ימים בלבד למצוא את הכפילים שלנו. הגענו כבר להמון אנשים, אבל אנחנו מקווים להרחיב את החיפוש כדי למצוא את הכפיל המדויק שלנו״.

בסוף החודש יעלו השלושה לאתר שלהם את התמונות של הכפילים שהכי דומים להם ויבקשו מהגולשים להצביע ולבחור בכפיל המוצלח ביותר. הם מתכוונים גם לפגוש את מי שייבחר על ידי הקהל: ״נטוס לאן שזה לא יהיה", מבטיחה ניאב, "אפילו אם זה יהיה בישראל, אז אני מקווה שגם אנשים בישראל יסתכלו בתמונות שלנו ויחלקו איתנו את התמונות של האנשים שהם מכירים ודומים לנו באמצעות הפייסבוק, הטוויטר, האינסטגרם או האתר שלנו. אני מצפה לזה כי אני מתה לצאת מדבלין ולמצוא את הכפילה שלי במקום אקזוטי. אני ממש מחזיקה אצבעות שזה מה שיקרה״.

ומה תעשו כשתיפגשו עם הכפילים?

״האמת היא שאני חושבת על זה המון – ועדיין אין לי מושג! אני מתארת לעצמי שעשר הדקות הראשונות יעברו בשקט בגלל ההלם והניסיון להפנים שמולך יש בן אדם אמיתי ולא השתקפות, ואחר כך אנסה לדבר איתה ולגלות הכל: על הגנאולוגיה שלה, הילדות, מאיפה היא באה, איזה ספורט היא אוהבת לעשות – הכל כדי להבין כמה אנחנו דומות. אני גם אשמח ללמוד את המבטא ולחקות את ההליכה כדי לעבוד על המשפחה והחברים של הכפילה – זה יכול להיות מגניב! אבל אולי הכפילה שלי תהיה אדם שקט ומופנם ושום דבר מזה לא יקרה – אני לא יודעת״.

נדמה לי שאתה מאוד דומה לי

הניסוי שעורר את ההשראה של השלישיה לקמפיין משלהם התרחש ב-2011, אז החליטה סופי רובהמד, עיתונאית בריטית מדבון שבדרום אנגליה, לחפש את הדופלגנגר שלה. ״זה פשוט הרעיון הזה שיש מישהו בעולם שנראה בדיוק כמוני״, סיפרה רובהמד בסרטון. ״חלק מהאנשים נולדו עם תאומים, אבל לרובנו אין אחות תאומה, אז למצוא מישהי שלא קשורה אליי בקשר משפחתי אבל נראית כמוני עניין אותי מאוד״.

רובהמד השתמשה בסרטון, ברשתות החברתיות ובחשיפה התקשורתית לה זכתה כדי להגיע לקהל רחב ככל האפשר, ותוך זמן קצר יצר איתה קשר חבר שסיפר לה שעבד עם מישהי שנראית בדיוק כמותה. באותו קיץ היא פגשה בקובנט גרדן שבאנגליה את לורן האטצ׳ארד מברמינגהאם, שדומה לה באופן מדהים: ״יש אנשים שרואים את התמונה שלנו יחד ושואלים אותי ׳מי מהן זו את???׳, מספרת לואן, ״אבל יש כאלה שלא חושבים שאנחנו דומות. מבחינתי, להביט בסופי היה לכל הפחות כמו להביט באחותי הגדולה. זה גרם לי להבין שאנחנו לא כל כך מיוחדים כמו שחשבנו״.

״כשראיתי את הסרטון של סופי ולורן לא הבנתי שיש שם שתי בחורות עד שהייתי באמצע שלו״, אומרת ניאב, ״זה היה מדהים וזה גרם לנו לרצות לנסות את זה בעצמנו״. עוד מקרה של כפילים שהשלושה נעזרים בו הוא זה של ג׳ון סנדרוב ומייקל האריס, שני חברים שהכירו בתקופת האוניברסיטה. ״הלכנו לאוניברסיטאות שונות״, מספר ג׳ון, ״אבל כשהייתי יוצא למועדונים אנשים היו אומרים לי ׳הי, מייקל! מה שלומך?״. זה התחיל לקרות יותר ויותר, עד שפגשתי את מייקל״, מספר ג׳ון ומייקל ממשיך את דבריו: ״בת הזוג שלי היא זו שהפגישה בינינו. היא התחילה לצאת איתי ואז חברים שלה שאלו אותה אם היא לא שמה לב שאני נראה בדיוק כמו ג׳ון. זה הלחיץ אותה נורא!״. השניים הפכו לחברים טובים, אבל הבלבול המשיך, כשבחתונה היהודית של מייקל ניגש הצד של החתן לג׳ון ואיחל לו מזל טוב. תשמחו לדעת שהכלה לא התבלבלה ונישאה לבחור הנכון, ושהשניים עדיין חברים טובים.

כתבת כפילים (צילום: http://twinstrangers.com/gallery/)
רובהמד והאטצ'ארד | צילום: http://twinstrangers.com/gallery/

רואים כפול

נהוג לחשוב שיש בעולם שבעהאנשים שנראים בדיוק כמוך. כן, ממש כמוך, למרות שהם לא קשורים אליך קשר דם. פרנסיס ברונל, צלם קנדי צרפתי, חוקר ומצלם את התופעה הזו כבר כמה שנים טובות, כשהוא מחפש אנשים שנראים אחד כמו השנייה ומצלם אותם בסטודיו שלו. הוא אסף לא פחות מ-200כפילים מרחבי העולם עד כה: אישה הודית ואישה רוסייה שדומות זו לזו, תושבת קנדית ותושבת אל סלבדור, וגם שתי שחקניות קנדיות ממונטריאול שדומות זו לזו כמו שתי טיפות מים. בשנה שעברה הוא הציג את תמונותיו בתערוכה "I’m Not A Look-Alike"שאספה חלק מהאנשים שצילם.

ולא רק במוזיאונים אפשר למצוא דופלגנגרים, גם אתר האינטרנט

ולא רק במוזיאונים אפשר למצוא דופלגנגרים, גם אתר האינטרנט ILOOKLIKEYOU.COM ומנסה למצוא את האנשים שנראים בדיוק כמותם ומזמין אתכם להעלות תמונה ולגלות מי דומה לכם ברחבי העולם. עד עתה נמצאו כמעט 250,000התאמות בין המשתמשות והמשתמשים שהעלו לשם תמונה שלהם, חלקן דומות באופן מרשים ביותר, אבל חלקן סובלות מאחוזי התאמה לא גבוהים במיוחד.

וכשזה מגיע למפורסמים, נראה שאיכשהו אחוזי ההתאמה שלנו טובים יותר: בספטמבר האחרון האתר "רדיט" ביקש מגולשים שחושבים שהם דומים למפורסמים להעלות תמונות שלהם וכמה מהאימג׳ים הללו ישאירו אתכם פעורי פה. וזה עובד גם הפוך, כמו שתוכלו לראות מהתמונה שהעלתה לאינסטגרם שלה דווקא אשת תקשורת ישראלית – הילה קורח, שגילתה בוקר אחד שמגישת פינה באחת התכניות בטלוויזיה נראית בדיוק כמוה.

כתבת כפילים (צילום: http://twinstrangers.com/gallery/)
קורח והכפילה | צילום: http://twinstrangers.com/gallery/

הסיפור המוזר של אייב לינקולן בשעת לילה

הקונספרט של הדופלגנגר אולי נראה לנו מאוד מגניב היום, אבל מסתבר שבעבר התלוותה אליו תחושה ממשית של סכנה. המושג, שבגרמנית משמעותו ״Double Goer״ או ״כפיל מהלך״, מתייחס לתופעה בה אנחנו רואים מישהו שנראה כמו מישהו אחר או מישהו שנראה בדיוק כמונו. “Discovery News״ מגלים לנו שבפולקלור הגרמני פגישה בדופלגנגר הייתה סימן למזל רע - משהו שחוזה את מותך הקרב. הסיבה, אם תהיתם, היא שמאמינים כי המלכה אליזבת הראשונה, כמו גם יקטרינה הגדולה, קיסרית האימפריה הרוסית ואפילו אברהם לינקולן – ראו כולם דופלגנגר לפני מותם. לינקולן אפילו תיאר את המפגש וסיפר שהוא חש כאב בראשו וראה אדם שנראה ממש כמותו שוכב במיטה לצדו, אף לאף. כשקם למראה כדי לבדוק את פשר התופעה – האדם נעלם, רק כדי להופיע שוב כשלינקולן שכב במיטה בשנית.

אחד ההסברים לתופעה עלה כשחוקרים הכינו חולת אפילפסיה לניתוח והפעילו לחץ על נקודה מסוימת במוח שלה. כשזה קרה היא דיווחה שהיא רואה דמות שנראית בדיוק כמוה, שוכבת לידה במיטה – ממש כמו שלינקולן תיאר. אבל האם הסיפורים הללו ישנו את התכניות של שלושת האירים בשנת 2015? לא ממש: ״האמת היא שרצתי לקרוא יותר על הסיפור של המזל הרע כי ממש נלחצתי", אומרת ניאב, ״אבל לשמחתי גיליתי שהמזל הרע מתייחס למשמעות הישנה של המילה, לתופעה בה את רואה מעין רוח של עצמך. זה לא המקרה בו את פוגשת מישהי שנראית כמוך, אז זה נראה לי בסדר״.

עדכון: ניאב מצאה את הכפיל שלה!