בקושי חלף שבוע מכניסתו הרשמית של רוני אלשיך לתפקיד מפכ"ל המשטרה, וכבר מגיעה המבוכה הראשונה שעליה יצטרך לתת את הדין. לפני זמן קצר פירסם גיא לרר בדף הפייסבוק שלו כי זומן לחקירה במפלג הונאה של המשטרה באשמת "פרסום חומרי חקירה אסורים". אותם "חומרים", לדבריו של לרר, הינו הסרטון הסאטירי שערך עו"ד ברק כהן כנגד שוטר ("חמדני שוטר זוטר") שפורסם ב"הצינור" ביוני 2014, והקלטה מתוך חקירתו ההזויה של כהן בעקבות אותו סרטון, שפורסמה בתכניתו של לרר ביוני האחרון. לרר, שטען בהגשת הכתבה האחרונה כי משטרת ישראל הפכה ל"גוף נקמני, לפעמים אנטי-דמוקרטי, שמבזבז את כספי הציבור של כולנו על שטויות", מגלה כעת כי הצדק בהחלט היה עמו.

בפוסט, שזכה כבר למאות שיתופים, כתב לרר: "אני שידרתי את החקירה המוזרה על הסרטון ההיתולי שעלתה כבר בפייסבוק ונצפתה על ידי עשרות אלפים ועכשיו אני חשוד בעבירה שדינה עד שנת מאסר. בחקירתי נכח ראש מפלג ההונאה. עד כדי כך. אין לי פה עניין להצטייר כקורבן. החקירה היתה אדיבה ובשום אופן לא חוויה טראומטית או משהו שמתקרב לזה אפילו. העניין הוא עקרוני. בשיחות שניהלתי עם החוקרים הגענו לדיון ער על הביקורת שאנחנו מותחים בצינור על תפקוד המשטרה לאורך שנים. אולי במקרה, אולי לא. שאלתי האם חקירות פריצה, גניבות ואלימות זוכים לאותה תשומת לב כמו אותה חקירת ענק על העלבת שוטר. בינינו, אין צורך אפילו להשיב על השאלה הזו. אולי מטרת החקירה היתה להפחיד או להלחיץ? אולי. זה די מלחיץ כשמרחפת לך על הראש שנת מאסר ואתה מחכה לתת טביעות אצבע בחדר מלא שקשוקי אזיקים". 

החלטתי להוציא את זה כאן לפני שתגיע איזו הדלפה מכוערת שאחריה אצטרך רק להתגונן. זומנתי לחקירה באזהרה במפלג הונאה של המשטרה...

Posted by Guy Lerer on Wednesday, December 9, 2015

גם הפעם לרר לא חסך בביקורת: "יש מועדון הולך וגדל של אנשים שזכו להכיר את זרועו הנקמנית של הגוף שאמור לחבק ולשמור. תשאלו את רפי רותם, חושף השחיתויות ברשות המסים שצובר בארכיון תיקים פליליים שנפתחים נגדו בקצב מסחרר ובסוף גם כנראה יגיע לכלא. אבל במשטרה צריכים לדעת את זה: עבריינים מועדים קשה מאוד לשנות, עוד יותר קשה לשנות אנשים שאולפו להצביע על מה שלא בסדר. כן, אפשר לגרום להם סבל, לגרום לסביבתם לכעוס עליהם, להשפיל אותם עד עפר. אבל אי אפשר לשנות אותם. הם נולדו ככה וימותו ככה. בדיוק ככה".

מבירור שנעשה עם גורמים במשטרה עולה ביקורת נגדית כלפי לרר: "פנו למשטרה מפרקליטות תל אביב וביקשו מאיתנו לחקור את לרר, כמי שפירסם חומרי חקירה באופן אסור", נמסר ל-mako תרבות. "הגישה הייתה לזמן אותו כאדם נורמטיבי שעבר עבירה, להעביר את החומרים לפרקליטות, והם יחליטו אם להגיש כתב אישום. זה מקומם שהוא בחר להציג את המשטרה כארגון נוקם. הוא תיאר את האירוע כאילו לקחו אותו לתחנה בזינזאנה. מה לעשות שזאת תחנת משטרה, ובמסדרון אולי עבר לידו עצור אזוק. אין פה דבר וחצר דבר מלבד הרצון להשיג עוד פרסום". 

עדכון (9.12, 16:00). בעקבות הזימון פנה ארגון העיתונאים למפכ"ל המשטרה החדש רוני אלשיך במכתב פומבי: "משתמע כי אין שום הצדקה עניינית להחלטה לנקוט צעד חריג כל כך של חקירת עיתונאי במשטרה, ונוצרת התחושה כי מדובר בניסיון להטיל אימה על עיתונאי שמעז למתוח ביקורת על המשטרה. בשולי הדברים, אף עולה תמיהה מדוע בחרה המשטרה לזמן לחקירה דווקא את מגיש התוכנית, שהוא אולי המפורסם בצוות אך לא האחראי על התכנים, מה שמייצר חשש של ניסיון לייצר אפקט של הרתעה בבחינת 'למען יראו וייראו'. אנו רואים בכך ניסיון פסול להעביר מסר ללרר עצמו, שמרבה במסגרת תפקידו להעביר ביקורת על תפקוד המשטרה, אך הפגיעה אינו רק פגיעה אישית בו, אלא פגיעה בכל ציבור העיתונאים ובתוך כך גם בזכות הציבור לדעת ובחובת העיתונות לחשוף עוולות. זו פגיעה שיש לה אפקט מצנן על יכולתנו כעיתונאים למלא את תפקידנו ולבקר את המשטרה ללא מורא".