1. ויקיפדיה

מי אמר מטא ולא קיבל? ערך הוויקיפדיה של ויקיפדיה מכיל כל פרט סטטיסטי שתוכלו להעלות על הדעת, ולמכורים למספרים - הקריאה בו מומלצת בליווי חבילת קלינקס. עם זאת, גם אנשים מן השורה יוכלו למצוא בו כל מיני הסברים מעניינים, כמו איך הוקם האתר או איך הוא מסתדר בלי עורך ראשי. משעשע במיוחד הוא החלק בו מפורטות הנקודות הבעייתיות של ויקיפדיה - אם אתם קוראים בוויקיפדיה שהערכים בוויקיפדיה מכילים לא מעט טעויות, האם מדובר באמת או בשקר?

ציטוט נבחר: "האסטרואיד 'ויקיפדיה' נקרא על שמה של ויקיפדיה, כהוקרה למיזם על תרומתו לאנושות". // "הערך המיליון בוויקיפדיות בכל השפות היה דגל קזחסטן של ויקיפדיה העברית".

2. כתב יד וויניץ'

הערך המרתק הזה מצליח להציג בפירוט את פרשת כתב יד וויניץ' כאילו מדובר באתגר כלל אנושי מהסוג שדן בראון הופך לרבי-מכר, ולא בפיאסקו בקנה מידה עצום. בגדול, מדובר בספר מאויר שנכתב במאה ה-15 לספירה, ולצד הטקסטים מכיל גם איורים ורישומים - של נשים ערומות, צמחים ופרחים לא מוכרים (!) וסמלים אסטרולוגיים. החלק המעניין הוא שאין לאף אחד מושג מי כתב את הספר הזה, מה הוא מכיל או אפילו באיזו שפה הוא נכתב. לאורך השנים אינספור מפענחי צפנים שברו עליו את הראש, רק כדי להעלות חרס בידם. בקיצור, עברו כבר מעל 100 שנה מאז שהוא התגלה ועדיין אין לאף אחד מושג מה זה לעזאזל הספר הזה.

ציטוט נבחר: "האתגר הראשון שעמד בפני החוקרים היה לפענח באיזו שפה כתוב החיבור. לכאורה, מדובר בעניין קל, מאחר שלרוב הצמחים המופיעים בחיבור מצורף גם שמם, שפשרו לא ברור. אולם במהרה התברר שרוב הצמחים המצוירים בכתב היד כלל אינם קיימים, ומבין גרמי השמים שמצוירים ניתן לזהות אחדים, אך לא את כולם".

3. חיטוט באף

הערך הזה תמציתי למדי, ובכל זאת מצליח להכיל מגוון גדול ומקיף כל כך של אספקטים הקשורים לנושא המרתק הזה. למשל: הפרעת האישיות של חיטוט כפייתי באף, שמודגמת, מכל הדברים בעולם, על ידי שיר של פרנק זאפה; היתרונות הבריאותיים של אכילת הנזלת; ואפילו סוגיית החיטוט באף ביהדות. אין ספק, דברים חשובים נמצאים על סדר היום.

ציטוט נבחר: "[במחקר שנעשה על בני נוער נמצא כי] חלק מהנשאלים נהגו להשקיע בין 15 דקות לשעתיים ביממה בחיטוט באף".

4. מונה זילברשטיין

הערך העוסק בחייה של השחקנית הזכורה מ"מציצים" ו"עזית הכלבה הצנחנית" מציג אותה כטראבל-מייקרית על גבול הרוקסטאר, כולל ילדות מרדנית, כוכבנות-על וכמובן מוות מסמים. הוא אמנם לא מפורט מדי, אבל כן מזכיר את הסרט "מנת יתר" של שאול אימברמן שנכתב בהשראת סיפור חייה ושימש כמקור למידע נוסף על דמותה, ומצית בנו איכשהו גאווה ישראלית עמומה. השיא של העשור הנוכחי הוא אולי קרן פרס, אבל פעם היה פה פאן.

ציטוט נבחר: "הביאה לישראל את מכורים אנונימיים ותוכנית 12 הצעדים למכורים, ומצאה את מותה בגיל 39 בעקבות התמכרותה לסמים".

5. קודקס סרפיניאנוס

כמו כתב יד וויניץ', גם הקודקס סרפיניאנוס (לבריאות) הוא ספר שכתוב בשפה עלומה (אך בעלת היגיון פנימי עקבי) ומכיל איורים של כל מיני דברים שאינם קיימים במציאות שלנו. בניגוד אליו, פה לא מדובר בתעלומה - אלא בהמצאה. הקודקס הוא למעשה אנציקלופדיה מאוירת של עולמות דמיוניים, שפורסמה ב-1981 ונכתבה על ידי לואיג'י סרפיני - אדריכל, מאייר ומעצב תעשייתי איטלקי. סרפיני סיפר שמטרתו בפרויקט הייתה לשחזר את תחושת ההתרגשות שאחזה בו כילד כאשר דפדף באנציקלופדיה, וכך בעוד המלל די חסר משמעות - האיורים המדהימים (על סף הפסיכוטיים) הם האטרקציה העיקרית פה.

ציטוט נבחר: "האלפבית שבו הספר נכתב טרם פוענח, למרות שבלשנים שונים ניסו לנתח ולפצח את הצופן שבו הוא כתוב".

6. בת ים

בערך הזה אין אפילו אזכור בודד ל"בת הים הקטנה", אבל מה שכן יש בו זאת התחקות מעניינת אחר מאפייניהן המיתולוגיים של בנות הים, המעלים את החשד שמדובר בהמצאה מיזוגינית למדי - נשים יפהפיות שמפתות גברים תמימים אל מותם. אך עם זאת, הניחוח העולה מהערך אינו פוליטי, אלא פואטי. אבל היי, לפחות ככה גילינו שבת הים היא יצור המוכר על ידי היהדות! ואנחנו חשבנו שהדת שלנו משעממת.

ציטוט נבחר: "לאורך ההיסטוריה רבים דיווחו כי חזו בפלא, ובהם כריסטופר קולומבוס, שהתעקש כי ראה שלוש בתולות ים במסעו הראשון לאמריקה".

7. שולת!!!1

ולפעמים ויקיפדיה היא מילון סלנג: טוב שהיא כאן כדי להסביר לנו ש"שולת!!!1" היא צורת כתיב של המילה "שולט", ואפילו לפרט שמקורה הוא משנת 2000, בפורום מדע בדיוני של IOL - כתרגום של "Rulez!" האנגלי. לפי שהמילה נכנסה רשמית לערכה למתחילות של הפקאצות, היא שימשה בכלל את המעריצים של סדרת "רומח הדרקון", שטבעו את הביטוי "רומח הדרקון שולת!!!1". וזה הכי קרוב שהחנונים והפקאצות הגיעו זה לזה מאז ההעמדה בטקס הסיום של חטיבת ביניים אמירים 2002.

ציטוט נבחר: "בעבודת הדוקטורט של חוקרת התרבות והטכנולוגיה כרמל ויסמן מוקדש פרק ל"שפת הפקצות". הפרק עוסק בכינון זהות מגדרית באמצעות שימוש בשפה. ויסמן מעריכה שהחלפת התווים אינה באה ליצור שפה מקודדת הבהירה רק ליודעי ח"ן, אלא נובעת משיקולים של אסתטיקה ועיצוב. זוהי שפה מתוחכמת מבחינה פונטית, המחייבת היכרות עם שתי שפות וארבעה סוגי כתב. בישראל היא מובלת על ידי בנות מתבגרות ברשת ובכך יוצרת תת-תרבות נשית בתוך המרחב האינטרנטי הפטריארכלי".

8. אורן זריף

מדהים איך הטרלול, שנובע מכל דבר שאורן זריף נוגע בו, מבצבץ גם מבין השורות הלקוניות של הערכים בוויקיפדיה. בערך של "המרפא האלטרנטיבי בעל הכוחות העל טבעיים" תגלו לא רק שהוא נשוי פלוס ארבעה, אלא גם יסוכמו לכם מיטב השערוריות בהן היה קשור: דרישתו להסיר מהמדפים את נייר הטואלט "אורן" על מנת למנוע תהודה כללית של שליליות ביקום; איומו לנטרל את "תדר הצחוק" של "צחוק מעבודה" אם לא יפסיקו ללעוג לו (הלוואי שהתדר הזה היה קיים); ואפילו לקיחת הקרדיט שלו על הניצחון של שאול מופז בפריימריז. וזה עוד לפני שהזכרנו שהוא דורש מעובדיו להוסיף לשמותיהם את השם "זריף" בתעודת הזהות, כי הוא "בעל רמה אנרגטית גבוהה שתשודר באופן תת-הכרתי למטופליו" - דרישה שעורך דינו אישר כחוקית על פי חוקי העבודה.

ציטוט נבחר: "בנוסף למפגשי 'העברת אנרגיות' עם מטופליו ושירותי ייעוץ, מוכר זריף גם קרמים הנושאים את שמו ובושם".

9. חור לבן

ויקיפדיה מכילה לא מעט ערכים מעניינים הקשורים בפיזיקה בכלל, ובחורים בפרט (כמו "חור שחור" ו"חור תולעת"), אך הערך על החור הלבן הוא אחד המסקרנים שבהם. בגדול, מדובר בהיפוך של חור שחור - אם חור שחור בולע חומרים למקום לא ידוע ולעולם לא מחזיר אותם, החור הלבן פולט חומרים שמקורם לא ידוע. קיומם של חורים לבנים לא הוכח, אבל היי - איינשטיין וניוטון אמרו כי חומר לא יכול להיהרס, רק לשנות צורה, אז לאן הולך כל החומר שנבלע בחור השחור אם הוא לא יוצא במקום אחר כלשהו במרחב/זמן? דרך חור לבן? ואם חורים לבנים אכן קיימים, האם אפשר להמשיל היבלעות בחור שחור והיפלטות מחור לבן למסע במרחב/זמן דרך חור תולעת?

ציטוט נבחר: "עד היום לא נמצאו עדויות לקיומו של חור לבן כלשהו, אולם יש חוקרים המשערים כי המפץ הגדול הינו דוגמה לפעילותו של חור לבן".

10. ג'ק המרטש

הערך המצמרר הנ"ל מפורט במידה מזעזעת - מהרקע ההיסטורי של הרוצח הסדרתי הידוע מלונדון הוויקטוריאנית, דרך תיאור מדוקדק של כל אחד מהרציחות ותרגומי המכתבים ששלח למשטרה, ועד, כמובן, לסקירת החשודים. לעזאזל, יש בו אפילו תמונות קשות לצפייה של גופות הקורבנות - כל כך קשות שהן לא מופיעות בתוך הערך כתמונה רגילה, אלא צריך ללחוץ על כפתור מיוחד כדי לצפות בהן. בהתחשב בכל הפירוט הזה, שכולל לא מעט פרטים דוחים שלא יביישו מותחנים מהשורה האחרונה, די מדהים שהרוצח מעולם לא נתפס ושזהותו נותרה עלומה עד היום.

ציטוט נבחר: [מתוך מכתב של הרוצח לראש המשמר האזרחי] "אני שולח לך חצי מהכליה שהוצאתי מאישה אחת שימרתי אותה בשבילך ת'חתיכה האחרת טיגנתי ואכלתי זה היה מאוד נחמד".

11. יאללה ביי

הערך על ברכת הפרידה הנפוצה כולל לא רק סקירה של הייצוגים התרבותיים שלה ("שלום היא מילה שימושית", מישהו?), אלא גם של ההתנגדות אליה - למשל, הפילוסוף אסא כשר שאמר שהוא לא מוצא בה "שום טעם, בלשון המעטה", בהשוואה "לביטוי המקביל, הפשוט, העמוק והיפהפה 'שלום'", או אריאל שרון שהצטרף לדעתו. כבונוס, הוא אף מפרט את תולדותיה של המילה "ביי" - קיצור של "יהא אלוהים איתך" (God be with ye), שהתקצר ל"גוד ביי", שהתקצר ל"ביי".

ציטוט נבחר: "יש הסבורים כי ביטוי זה עדיף על ביטויי פרידה פחות 'עממיים' שגם מקורם למעשה בשפות זרות, כגון 'שיהיה לך יום נעים'".