קוובנזנה וואליס (צילום: Kevin Winter, GettyImages IL)
קוובנזנה וואליס והחבר המוזהב | צילום: Kevin Winter, GettyImages IL

113 מועמדים יתמודדו בטקס האוסקר ה-85 על בקטגוריות השונות, רק 23 מהם יצאו בסוף הערב עם פסלונים מוזהבים. אבל בין אם תזכה ובין אם לא, הבטיחה קוובנזנה וואליס (Quvenzhané Wallis) בת ה-9 את מקומה בהיסטוריה. וגם בכיתה של יהורם גאון בבית הספר למוזיקה, אם רק תחשוק בכך.  בכירי עיר הסרטים כולה קמו אתמול (שני) בארוחת הצהריים המסורתית של המועמדים לאוסקר כדי לקבל במחיאות כפיים את הכוכבת בת ה-9 של "חיות הדרום הפראי".  המועמדת הצעירה ביותר אי פעם לפרס השחקנית הטובה ביותר.

וואליס, ילידת לואיזיאנה, בתם של מורה ונהג משאית, נאלצה להסתיר את גילה האמיתי (חמש) כשהגיעה לאודישנים לתפקיד. הגיל המינימלי המותר היה שש, אבל וואליס לא נתנה לזה להפריע לה כשגברה על לא פחות מ-4,000 מועמדות אחרות בדרך לזכייה בתפקיד הראשי. בסרט היא מגלמת את האשפאפי בת ה-6, המתגוררת עם אביה חם המזג במציאות עתידנית בה הקרחונים המומסים מציפים את עיר מגוריה, ונאלצת ללמוד מהר כיצד להתמודד עם העולם האכזר שסביבה.

ההופעה של וואליס זיכתה אותה באינספור מועמדויות ופרסים בחודשים האחרונים, שהגיעו לשיאם עם הכללתה ברשימת חמש השחקניות הטובות של 2012. לצידה, אגב, תתמודד על הפרס המועמדת המבוגרת ביותר בהיסטוריה, עמנואל ריבה (תחגוג 86 ביום הטקס), על תפקידה ב"אהבה". לכבוד חגיגות הוואליס חזרנו אחורה בזמן כדי להיזכר בעוד כישרונות צעירים במיוחד, שהפתיעו בטקס האוסקר.

היילי סטיינפלד, "אומץ אמיתי"

ב-2010 בחרו האחים כהן ביפהפייה הצעירה והאלמונית מקליפורניה לתפקיד הראשי במערבון עטור השבחים שלהם. חשבתם שקוונזי וואליס הייתה צריכה לעבוד קשה כדי להגיע למסך הגדול? סטיינפלד (בת 12 באותו זמן) גברה על 15,000 צעירות אחרות כדי לזכות בתפקיד של מאטי רוס, צעירה דרומית קשוחה ועקשנית, שיוצאת למצוא צייד ראשים שיסכים לאתר את רוצח אביה ולנקום את מותו. בעקבות ההצלחה היא עומדת לככב בלא פחות מ-7 סרטים חדשים שיצאו לקולנוע במהלך השנתיים הקרובות.

אביגייל ברסלין, "מיס סאנשיין הקטנה"

בהשוואה ליתר העוללות ברשימה הגיעה אביגייל ברסלין לתפקיד הגדול שלה עם "ניסיון עשיר" של ארבעה סרטים ומספר רב של הופעות אורח בסדרות טלוויזיה. רקורד מרשים למי שנבחרה לתפקיד בגיל 6. ב"מיס סאנשיין הקטנה" גילמה ברסלין את דמותה של אוליב הובר, הבת הצעירה למשפחה לא מתפקדת במיוחד, שיוצאת למסע מטורף ברחבי ארצות הברית כדי להספיק ולהגיע לתחרות היופי בה היא אמורה להשתתף. אלן ארקין (שמועמד גם השנה לתפקיד שחקן המשנה), שזכה באוסקר על תפקיד הסבא של ברסלין סיפר שקיווה שלא תזכה כדי "שלא תאבד את הילדות". גם כן קולגה.

ג'סטין הנרי, "קרמר נגד קרמר"

כשדסטין הופמן ומריל סטריפ מגלמים את ההורים שלך, חייב לצאת ממך משהו טוב. ג'סטין הנרי הפך ב-1977 למועמד הצעיר ביותר בכל הקטגוריות בטקס, אותה קיבל בגיל 8 בתפקיד הראשון שלו אי פעם בתעשיית הבידור. הנרי נבחר לשחק בתפקיד בילי קריימר, שננטש על ידי אמו ונאלץ להסתדר עם אביו הוורקהוליק, במה שהופך במהירות לדרמת אב ובן קורעת כמוה לא נראתה עד "אבא גנוב". מה עשה הנרי עם ההצלחה הגדולה הזאת? כלום היא התשובה הנכונה. יש סרטים וסדרות ברזומה שלו שאנחנו חושדים שהמציא כי איש לא שמע עליהם מעולם.

אנה פאקווין, "הפסנתר"

הרבה לפני שהפכה מזוהה כמלצרית חובבת גופיות צמודות ונשיכות בצוואר, הייתה גם אנה פאקווין ילדת פלא שהדהימה את העולם. ג'יין קמפיון, במאית הסרט, בחרה בפאקווין בת ה-10 מבין 5,000 מועמדות אחרות לתפקיד, והעניקה לה את האפשרות להפוך לזוכה השנייה הצעירה ביותר בהיסטוריה. בסרט גילה פאקווין ילדה שנשלחת עם אמה האילמת (הולי האנטר, שזכתה גם היא בפרס על הסרט) והפסנתר היקר לליבם לנישואים מאורגנים עם בעל אחוזה עשיר. בהוליווד מקדמים אותה תמיד ב"זוכת האקדמיה אנה פאקווין", אתם יכולים להמשיך לקרוא לה סוקי.

ג'ודי פוסטר, "נהג מונית"

רק לפני חודש זכתה פוסטר לפרס מפעל חיים ב"גלובוס הזהב", שהוביל לנאום מרגש על חייה הפרטיים והקריירה הארוכה שלה. הדרך לשם החלה בגיל 13 בלבד, כשלוהקה לסרט המופת של מרטין סקורסזה, שם גילמה את דמותה של איריס, הזונה צעירה שמתיידדת עם רוברט דה נירו. התפקיד והמועמדות הובילו את פוסטר לעמדה של כוכבת סרטי דיסני במקביל לתפקידים דרמטיים רבים שנכתבו במיוחד עבורה. הפיצוי על ההפסד בטקס הגיע 12 שנים מאוחר יותר עם שני פסלונים על תפקידיה ב"הנאשם" וב"שתיקת הכבשים", כעבור 3 שנים נוספות.

היילי ג'ואל אוסמנט, "החוש השישי"

בגיל 4 הלך היילי ג'ואל אוסמונט עם אמו ב"איקאה" כשהשניים נתקלו בצייד כישרונות ומיהרו לקבוע איתו פגישה. כשהגיע התבקש אוסמונט לספר מהו הדבר הגדול ביותר שראה אי פעם. אנחנו לא יודעים מה עובר לכם בראש כרגע, אבל הילד בחר לספר על אולם האיימקס הגדול ליד ביתו. התשובה הזו זיכתה אותו בתפקיד הראשון שלו, שהוביל שש שנים מאוחר יותר לאודישן לסרט מצמרר בשם "החוש השישי", ומשם לאחד מהקאץ' פרייזים הכי שחוקים של הניינטיז ולמועמדות בגיל 11 בלבד.

טייטום אוניל, "ירח של נייר"

אם קוונזי וואליס תכה את ההערכות המקדימות ותזכה בפרס השחקנית הטובה ביותר ב-25 לפברואר, היא תדיח מהפסגה את מי שמחזיקה בתואר הזוכה הצעירה בהיסטוריה כבר 39 שנים ברציפות. הסיפור של אוניל עשוי להסביר במשהו את מה שאלן ארקין דיבר עליו. אחרי שזכתה בגיל 10 על תפקידה כאדי לוגינס, ילדה שחוברת לנוכל מקצועי (שגילם אביה, השחקן ראיין אוניל), ומנהלת עימו שותפות יוצאת דופן, התקשה אוניל לשחזר את ההצלחה או לתרגם אותה להצלחה כלכלית. השיא הגיע ב-2008, אז נתפסה רוכשת קוקאין בדירה במנהטן, נעצרה ונשלחה למכון גמילה. מחיר ההצלחה.

שירלי טמפל

חוקי האוסקר בשנות ה-60 לא אפשרו לילדים להתמודד בקטגוריות של מבוגרים. אבל זה לא אומר שילדת הפלא הכי גדולה שידע הקולנוע האמריקאי יצאה מהטקס בידיים ריקות. מי שהחלה את דרכה על המסך הגדול בגיל 3 והספיקה לככב ב-31 סרטים (!) לפני יום הולדתה השישי, זכתה לפסלון כבוד מינאטורי על תרומתה לקולנוע בטקס האוסקר של 1935. כמו הרבה ילדי פלא גם טמפל נשחקה מהר מאד והודיעה על פרישה בגיל 20. מאז לא נראתה עוד תופעה כמוה בתעשיית הקולנוע.

בואו לעמוד הפייסבוק שלנו וזה!