ניר טויב
ניר טויב ז"ל
הבמאי הדוקומנטרי הישראלי ניר טויב, שהלך אתמול לעולמו בגיל 48 לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן, אולי לא מוכר לרובכם, אבל הוא היה אחד היוצרים הדוקומנטריים המוערכים בארץ. טויב יצר בין היתר את הסרטים "תדע כל אם", "ממלכת הסוד", "תמוז", "החווה הסינית – רשומון" ועוד,  סרטים שמעבר לאיכותם יש לצפייה בהם ערך אנושי, ביקורתי והומני.

עבודתו של טויב התמקדה בעיקר במיתוס הצבאי הישראלי. סרטו "תדע כל אם" נכנס עמוק אל תוך אל לב מלח הארץ הישראלי והביא את סיפורים של לוחמי מילואים ביחידה מובחרת שלחמו ולבנון, עברו את הקרב הכאוטי ומתמודדים עם פציעות, מוות ומשבר ערכי הלחימה שנחשפו במלחמה. "החווה הסינית – רשומון" היה אפוס תיעודי רחב יריעה שעימת את גיבורי הקרב המפורסם ממלחמת יום כיפור מול המיתוס שנוצר, וכלל חשבון נפש קשה. הסרט "תמוז" עסק בהפצצת הכור הגרעיני בעירק ונכנס אל הליך קבלת ההחלטות הפיקודי, הדילמות ותכנון שלבי המבצע, והביא תמונות בלעדיות מהתקיפה. הסרט היה מועמד לפרסים בינלאומיים ואף זכה בקטגורית סרט התעודה באורך מלא הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים בלוס אנג'לס.

מעל לכל ניצב הסרט "ממלכת הסוד" שהביא את סיפורו של תת-אלוף יצחק "יצה" יעקב, שכשלושים שנים אחרי פרישתו הואשם בריגול חמור. הסרט חשף ממצאים קשים אודות אופן ההתנהלות של גורמים ביטחוניים בכירים בפרשת זו והצליח לעורר את זעמם של גופי הצנזורה, שניסו לקצץ סצנות נרחבות מתוכו. טויב יצא למאבק וסירב להיכנע לפסילות הצנזורה, שלדבריו היו שרירותיות. הסרט בסופו של דבר, קוצץ וחלקים מהותיים בו, אם ויזואליים ואם מילוליים, נפסלו.

"ניר היה חבר. חבר במלוא מובן המשמעות של המילה. אמין, ישר. בלי כפל לשון, בלי אינטרסים זרים בעל יושרה. חבר שידע להיות שם ברגעים הקשים, לתמוך לעודד וידע גם לנתח את הדברים, לראות מבעד למציאות סבוכה ומתעתעת את האמת הפשוטה החדה". כך ספד לו אורי רוזנווקס, יו"ר פורום היוצרים הדוקומנטריים בעמודו האישי בפייסבוק. "לוחמי מלחמת יום הכיפורים, לוחמי מלחמת לבנון, טייסי חיל האוויר, אוהדי הכדורגל, נשות ואימהות הלוחמים, עולי אתיופיה ואנשי מערכת הביטחון. מגוון מרתק של סיפורי מציאות ודמויות מחיינו הסוערים. הם היו הדלק של יצירתו".

ערוץ 8 ישדר בשבת הקרובה (ה-9 בפברואר בשעה 20:55) את הסרט "ממלכת הסוד", המגולל את סיפור "פרשת יצה". 

בואו לפייסבוק שלנו!