ורוניקה מארס
מסדרת טלוויזיה לסרט, והכל בזכות הקהל
מימון המונים (Crowdfunding) הפך בשנים האחרונות לאחד הכלים הפופולריים באמצעותם יזמים או יוצרים צעירים, וגם וותיקים, מגייסים כסף להוציא לפועל פרויקטים שלא זכו לתמיכה של הגופים והמוסדות המסורתיים והוא מסתמן כאמצעי חשוב במיוחד בכל הנוגע לפיתוח וקידום מיזמים אלטרנטיביים, כאלה שבלי תמיכת הקהל והציבור אולי בכלל לא היו יוצאים לפועל.

אחד התחומים בו מסתמן שמימון ההמונים יכול להביא שינוי של ממש הוא ענף הקולנוע הישראלי העצמאי: הפנייה דרך האינטרנט לקהל הרחב מאפשרת לקולנוענים העצמאיים לקדם וליצור סרטים חופשיים יותר ומכווני קהילה ונראה שיותר ויותר יוצרים, צעירים וותיקים כאחד, מחליטים לוותר על התלות בקרנות המסורתיות ולפנות ישירות לצרכן.

"עד לפני 5 שנים אם היית מספיק אמיץ לקחת את הסיכון ולהתחיל לעשות סרט במטרה להגיש בקשה להשלמת הפקה מהקרנות, רוב הסיכוי שהיית מצליח כי היו מגישים 3-5 סרטים במחזור. אבל בשנים האחרונות יש אינפלציה ענקית בעשייה של סרטים ישראלים עצמאיים" מספר ערן ב.י., יוצר טלוויזיה וקולנוע שבימים אלה מריץ קמפיין מימון המונים לסרטו החדש "אם וכאשר". "הקרנות מממנות ביחד משהו כמו 8-10 סרטים גדולים בשנה, בעוד שבישראל מפיקים קרוב ל-30, זה אומר שקרוב ל-20 הפקות נשארות ללא מימון, לא כי לא רוצים, פשוט כי אין תקציב".

המקור של האינפלציה הזו נמצא לדעתו בהתפתחויות הטכנולוגיות בענף: אם פעם בשביל לצלם סרט, כל סרט, היה צורך בגיבוי של אולפנים, חברות הפקה וציוד יקר שקשה להשיג, היום יכול כמעט כל יוצר, בקלות יחסית, לשכור מצלמה באיכות טובה, לערוך את הסרט על המחשב הביתי ועם התסריט והכישרון המתאימים ליצור יצירה שלא נופלת ברמתה מהפקות עתירות תקציב. "מה שקורה היום, בגלל ההתפתחות הטכנולוגית, זה שאם יש לך כישרון ותסריט טוב וסוחף ויכולת לקמבן את הלוקיישנים והאנשים המתאימים, אז גם בתקציב יחסית קטן אפשר להפיק סרט באיכות מאוד גבוהה" הוא אומר.

מי שלקחו את מימון ההמונים צעד אחד קדימה וממש מפעילים חברת הפקה שמתבססת על מימון המונים הם החברים לבית ההפקות Evil Sun Production, שלאחרונה סיימו לגייס כסף לסרטם השני, "צלילה חופשית", לאחר שגם סרטם הראשון "הרועה האחרון" שהופק בשנה שעברה מומן באמצעות הקהל.

"אנחנו קבוצה שלא למטרות רווח שפעילה כבר הרבה שנים" מספר אורי ליפשיץ, חבר בקבוצה, "במקור עשינו בעיקר הפקות בימתיות לקהילת המד"ב בארץ בכנסים כמו אייקון ועולמות. לפני 3 שנים היה לנו רעיון לעשות סרט קצר והומוריסטי לקהילה וההצלחה לה הוא זכה גרמה לנו לרצות לעשות משהו שאפתני יותר – ככה נולד 'הרועה האחרון'".

בשונה מב.י. ושותפיו, שהפנייה שלהם למימון המונים הגיעה אחרי שנדחו על ידיד הקרנות, חברי Evil Sun Production פנו ישירות אל הקהל כבר מההתחלה: "הלכנו על מימון המונים כי מאיפה עוד אפשר להשיג בארץ כסף לסרט שלא עוסק בחרדים, דתיים, הסכסוך או שואה? מלכתחילה לא ניסינו ללכת על קרנות והלכנו על מימון קהל.

"הרועה האחרון" זכה לתמיכה ענקית של הקהל: 10,000 השקלים שביקשו חברי ההפקה הפכו עד מהרה ל-43,600 שקלים, הסרט עצמו הוקרן 7 פעמים בפני אולמות מלאים ועורר הדים רבים הן בקהילה והן בתקשורת הממוסדת. אחרי הצלחת סרטם הראשון, גיוס התמיכה לסרט השני, "צלילה חופשית", כבר היה קל יותר. הקמפיין שהסתיים זה מכבר גייס 74,180 ש"ח במקום 22,000 שביקשו היוצרים.

אבל למימון המונים יש גם לא מעט מגבלות, כאשר הראשונה והעיקרית שבהם היא התקציב הנמוך. גיל גינוסר, במאי וצלם סרט האנימציה והפנטזיה 'שומר הגן', שזה מכבר סיים לגייס 25,470 ש"ח, מספר שהסתמכות על מימון המונים בלבד כמקור למימון סרט היא בלתי אפשרית, "מבחינת הפקה ועלויות של הפקה זה אפילו לא מתקרב למה שעולה לעשות את הסרט. הסרט שלנו, לדוגמה, עלה פי 6 או 7 ממה שגייסנו, עם זאת, מדובר במנוע חשיפה מאוד מאוד חשוב וטוב וזה לא פחות חשוב מגיוס כספים. אין סיבה לזלזל בכסף, בלי הסיוע של מימון ההמונים לא היינו מצליחים לסיים את הסרט ברמה שרצינו אבל בישראל, שהקהל פה מאוד קטן במיוחד בז'אנרים של פנטזיה, אנימציה או מד"ב, הסיכוי לגייס כמויות גדולות של כסף הוא נמוך"

מימון ההמונים הגיע ליוצרים המקומיים לאחר שהוכיח את עצמו בעולם מעל ומעבר למצופה. הדוגמה הטובה ביותר להצלחה של קמפיין כזה הוא הסרט "ורוניקה מארס" המבוסס על סדרת הטלוויזיה הפופולרית: הקמפיין גייס כ-5.7 מיליון דולר מכ-91,000 תומכים והכניס, עד כה, למעלה מ-3 מיליון דולר ברחבי העולם. "אני מאוד בספק אם דבר כמו ורוניקה מארס יכול לקרות בישראל" אומר גינוסר, "אני לא חושב שסרט יקום ויפול על גיוס המונים בארץ כי הקהל פה מצומצם יחסית. אני כן חושב שנראה סדרות אינטרנט במימון המונים, אבל זה לא מה שיכריע את הכף. זה בעיקר כלי להשלמת גיוס, הפצה ופרסום"

האימפריה מכה שנית (צילום: ap)
בקרוב בישראל? | צילום: ap

אבל יש עוד בשורה והיא העובדה שצמיחת ענף הקולנוע העצמאי בישראל מאפשר צמיחה של סוגות חדשות שלא נראו לפני כן בארץ כמו אנימציה או מדע בדיוני: "הז'אנר של הפנטזיה והמד"ב קיבל רוח גבית מאוד חזקה בעזרת מימון ההמונים" אומר ליפשיץ, "הקטע של של לדחוף את המד"ב למרכז הוא טרנד שיש בכל העולם, 'משחקי הכס' לדוגמה, היא סדרת פנטזיה פרופר והיא הכי פריים-טיים שיש ומימון ההמונים פתח את האופציה לעשות את זה גם בישראל כי אנחנו, כחובבי התחום, לא צריכים לחכות ופשוט יכולים לגייס את הכסף ולעשות את זה. אני מאוד מקווה שמתוך המקום הזה שהקהל מראה נכונות, מתוך היתדות האלה שנתקעים עכשיו, יקומו גם קרנות וחברות הפקה ויחליטו לקדם סרטי מד"ב ופנטזיה תוצרת כחול לבן".