במלאת שנה למעצרה של דארין טאטור פורסם השבוע גילוי דעת הקורא למשטרת ישראל לשחרר את המשוררת הפלסטינית ולבטל את ההאשמות נגדה. על גילוי הדעת חתמו עד כה למעלה מ-180 אנשי רוח, בהם הסופרים א. ב. יהושע ודויד גרוסמן. גילוי הדעת מתפרסם במסגרת שורה של צעדים ואירועי מחאה שיזמה המשוררת טל ניצן במהלך השנה האחרונה.

טאטור, משוררת פלסטינית בת 33 מהכפר ריינה (ליד נצרת), נעצרה באוקטובר 2015 על ידי משטרת נצרת בעקבות פרסום שיר וסטטוסים בפייסבוק. בנובמבר הוגש נגדה כתב אישום באשמת הסתה לאלימות והזדהות עם ארגון טרור. טאטור שהתה במשך למעלה משלושה חודשים במעצר, ולאחר מכן שוחררה למעצר בית בתנאים מגבילים שבו היא מצויה עד היום בבית הוריה.

"מצב זה שבו משוררת נעצרת ונשפטת בגין כתיבת שיר סותר את יסודות הדמוקרטיה, חופש הביטוי וחופש היצירה האמנותית", נכתב בגילוי הדעת. "היחס לטאטור מבטא מדיניות של אפליה חמורה ביחס לחופש הביטוי של אזרחי ישראל הערבים הפלסטינים. הניסיון להציג באור פלילי מחאה פוליטית לגיטימית מונע אפשרות של שיח כן ונועד לחסום כל אפיק להידברות בין יהודים וערבים במדינה". בגילוי הדעת מצוין כי מעצרה של טאטור מעורר מחאה כלפי ישראל בעולם: "בין השאר מחו על הפרשה הארגון 'קול יהודי לשלום' מארה"ב, הארגון Pen International שהקדיש לה את 'יום התרגום הבינלאומי' ב-30 בספטמבר השנה, נועם חומסקי, אליס ווקר ועוד מאות סופרים ואנשי רוח בעלי שם עולמי גינו בחריפות את ההתעמרות בה, ועוד". על גילוי הדעת חתומים ארבעה חתני פרס ישראל (טוביה ריבנר, פרופ' אבישי מרגלית, פרופ' שמעון זנדבנק ויהושע), סופרים, משוררים, אמנים, אנשי רוח ואנשי אקדמיה.

עוד על הפרשה ב-mako תרבות: