בשבת הקרובה (23.4.16) יפתח פסטיבל הצילום הבינ"ל ה-4 במתחם נמל יפו ויפו העתיקה. בשלוש השנים האחרונות מיצב את עצמו הפסטיבל כאירוע הצילום הגדול והחשוב בישראל, וגם השנה צפויה חגיגה אמתית לחובבי הז'אנר, אך גם לשוחרי אמנות באשר הם. במסגרת הפסטיבל יוצגו עשרות תערוכות יחיד וקבוצתיות של אמנים ישראלים ומחו"ל, מפורסמים ומתחילים, ואפילו צלמים חובבים שעבודותיהם מוצגות במסגרת הפרויקטים החברתיים שעמותת הפסטיבל מעורבת בהם לאורך כל השנה, ובתערוכת צילומי אינסטגרם. בנוסף, השנה מרחיב הפסטיבל את היריעה ומציע מפגש גם עם מדיומים מקבילים לצילום – וידאו ארט, קולנוע וסאונד.

מרחב מוגן פסטיבל הצילום הבינ"ל ה-4
מרחב מוגן פסטיבל הצילום הבינ"ל ה-4

נושא הפסטיבל השנה הוא "מרחב מוגן", והוא מציע סקירה מרתקת על ביטוייו השונים של המושג הזה. בראש ובראשונה הוא נבחן בעיצוב החלל המיוחד והחכם שנעשה על ידי האמן אוהד בנית. מתוך סיפורו האישי כחייל שהותקף במוצב, שואל בנית על כוחו ופגיעותו של המרחב המוגן. הרי שם, במקום שחשבנו שהוא הכי שמור, אנו מטמינים את האוצרות והסודות שלנו, ובכך הופכים אותו למטרה הנחשקת ביותר. כשחומות ההגנה מתמוטטים שם, זו הפגיעה המצמררת ביותר, המשתקת ביותר. בתרגום לעיצוב החלל ביקש בנית לשנות את אופניי הצפייה הרגילים, והחלל המרכזי של הפסטיבל נבנה כמעין מבוך שיועד ליצור דיס-אוריינטציה ושוטטות, ובכך ליצור נרטיבים בלתי צפויים במפגש עם העבודות. בנוסף, הוצבו במתחם חלקי חומות בטון ומקלטים ניידים, אלה שהפכו לחלק בלתי נפרד מהמציאות הוויזואלית היום יומית בארץ מקבלים משמעות נוספת בתערוכה.

מהו מרחב מוגן? על מה אנחנו מגנים ואיך? האוצר שרון תובל בחר להתייחס לנושא דרך שתי תערוכות המדמות קפסולה הנשלחת לחלל במטרה לשמר את התמצית של המהות האנושית כפי שהיא כיום (התערוכות: צורת מחשבה, ואוניברסום). הצלם הצרפתי מתייה פרנו מתעד הריסה של בתים ואזורי מגורים שלמים, והצלמת האיטלקייה פרדריקה ואלברגה חדרה למרחב המוגן של קהילת נשים חרדיות בניו יורק ותיעדה אותן במשך ארבע שנים. בצילומים של ג'ניפר אביסרה מאותגר המרחב המוגן של עולם האמנות ונבחנת הפריצות בעולם הדימויים, דרך יצירת שפת צילום מקורית המורכבת כולה מצילומים שאולים מהמרחב האינטרנטי. חברי גלריית אינדי "פרצו" זה לביתו של זה ועשו שם כרצונם, והצלמת נעמה קליימן תיעדה מיטות של נערים בהוסטל למחוסרי בית.

מרחב מוגן פסטיבל הצילום הבינ"ל ה-4
מרחב מוגן פסטיבל הצילום הבינ"ל ה-4

אלה רק חלק מהדוגמאות לאופן שבו צילום יכול לטפל באופן אמנותי בנושא מוגדר. אך בפסטיבל הצילום יש לא רק עושר רעיוני מרובד, אלא גם ביטוי מרובד של שפת הצילום העכשווית הבא לידי ביטוי בשימוש במגוון טכניקות צילום, ובאפשרויות הצבה בחלל היוצאות מגדר הרגיל. אם לא די לכם בכך, במסגרת הפסטיבל תוכלו ליהנות גם ממפגשים עם אמנים, פאנלים, מופעי מחול, סדנאות צילום לגדולים וקטנים ועוד. בקיצור, מומלץ בחום.

סיורי VIP במסגרת הפסטיבל ובהדרכת שני ורנר יצאו בתאריכים 21.4.16, 30.4.16, 6.5.16. כל הפרטים והרשמה כאן. פסטיבל הצילום הבינ"ל, 23.4-7.5.16, נמל יפו. פתוח גם בחול המועד.