המג'נון של השטח במבחן – RZR 900 מול וויילדקאט 1000
שני טרקטורוני SBS קיצוניים במיוחד נחתו בישראל. לכבוד ראלי חוצה ישראל, מרוץ השטח הקשה ביותר בארץ -מהחרמון ועד אילת - שיתקיים בסוף השבוע הבא, החלטנו לבדוק מי הוא הכלי המתאים ביותר לנצח את המרוץ ועל הדרך להעלות את החיוך הגדול ביותר על פניו של מי שינהג בו


סוד הקסם של הפולריס RZR היה ביכולות שלו לאפשר לכמעט כל זב חוטם בלי ידע וניסיון בנהיגת שטח לכבוש את המעלות הקשים ביותר בשטח ובעצם כמעט לא להיעצר בשום מקום.
ה-RZR זכה להגדרת רישוי של טרקטור משא חקלאי שאפשרה לו לנוע גם בכל כביש שאינו דרך מהירה והפכה אותו לחביב על ילדי שמנת מהאזורים המדושנים בארץ שגילו כלי תחבורה סקסי להגיע עימו לבית ספר עוד לפני הוצאת רישיון למכונית, על חקלאים שרצו להכניס קצת אקשן לעבודה בפלחה ועל אנשים מבוססים שרצו להכניס קצת אדרנלין בחיים כתרופה למשבר גיל ה-40 או ה-50.

ה-RZR סיפק לרוכשיו הרבה אקשן ורגעים קסומים, אך מסתבר שה-800S רב הביצועים הוא רק המתאבן לגרסה המטורפת, ה-900 שלאחרונה עשתה עליה ארצה.
ה-RZR900, שנכון לכתיבת שורות אלו מורשה לשימוש רק כרכב מרוץ תחרותי, הגיע לידינו לנסיעת מבחן ראשונה וכיאה להגדרתו כתחרותי החלטנו שלא לחכות אף רגע מיותר ולהציב מולו את המתחרה שלו, הארקטיק-קאט וויילד-קאט 1000, שאף הוא עשה לאחרונה עליה לארץ ומשווק כאן על ידי סוכן יבוא אישי.
להבדיל מכלי רכב אחרים עם פוטנציאל תחרותי הדורשים התאמות ושינויים רבים כדי להשתתף באירועים מוטוריים מקצועיים, שני הכלים הללו בנויים ומגיעים מהמפעל כשהם מוכנים למרוצי שטח.
בשל כך ולכבוד ראלי חוצה ישראל שיתקיים בשבוע הבא החלטנו הפעם להשאיר בצד נושאים כמו המרווח בתא הנוסעים והמטען, רמת האבזור או נוחות הנסיעה ולהתרכז בשאלה מי יצליח להגיע מהחרמון לאילת דרך השטח בזמן הקצר ביותר ועל הדרך להעלות את החיוך הגדול ביותר על פניו של מי שינהג בו.


תנוחת הישיבה בוויילדקאט נמוכה יותר מב-RZR. המושבים ממוקמים בתוך המרכב אך למרות זאת הדשבורד והחלק הקדמי של הכלי (היכן שנמצא מכסה המנוע במכונית רגילה) נמוכים יותר ומאפשרים שדה ראיה ותחושה אוורירית יותר מבפולריס. גם התא עצמו נעים יותר מזה הספרטני של ה-RZR, עם לוח שעונים מפורט יותר, תא כפפות גדול עם מנעול, מושבים נוחים יותר ותנוחת נהיגה ספורטיבית וטובה יותר. כמו ב-RZR גם כאן המנוע הוא מרכזי וממוקם מאחורי הנוסעים -1,000 סמ"ק בתצורת V-טווין עם 77 כ"ס המחוברים לתמסורת וריאטור. בשני הכלים ניתן לבחור בין מצב של הנעה אחורית בלבד ללא דיפרנציאל אחורי (דיפרנציאל אחורי יוצע בעתיד כאופציה בתוספת תשלום), הנעה כפולה והילוך כוח.
לוויילדקאט יש נעילה מלאה לדיפרנציאל הקדמי ובפולריס הוא מוגבל החלקה. תפעול בורר ההילוכים עצמו, על אף שהוא הפוך מהנהוג (P למטה ו-L למעלה) נוח יותר בוויילדקאט, כשב-RZR על אף הסידור הקונבנציונאלי הוא דורש יד חזקה ובוטחת.
טוב, די עם הקדמות ומפרטים, נראה שכולנו מסכימים שהגיע הזמן לסובב את כפתור ההנעה וללחוץ את המצערת עד תום.

כל מי שקיבל כנפי צניחה מכיר את חולות פלמחים ואת השביל המשובש החוצה אותם - רצוף בורות, חריצים וגבנוני קרקע – מעבדה של ממש לבדיקת יכולת המתלים. ל-RZR יכולת גיהוץ לא רעה והוא מדלג על המהמורות בצורה משכנעת מאוד, לפחות עד שעולים על הוויילדקאט שמגהץ את אותו שביל משובש שהיה שובר כל רכב שטח סטנדרטי, קשוח ככל שיהיה, בנונשלנטיות, בחלקות ובמהירות יותר גבוהה ממה שחוקי בכל כביש בארץ.

נראה שהוא לא מבין על מה המהומה ותוך שהוא ממש מעוות את חוקי הפיזיקה, המרכב נשאר מאוזן ורק המתלים עולים ויורדים, סופגים כל מכשול שאתה מציב בפניהם. מדהים.
גם ה-RZR, כאמור, בהחלט עושה עבודה טובה אבל המרכב הקצר שלו מקפץ הרבה יותר, מחייב את הנהג לעבוד קשה כדי "לשבור" את החריצים וכופה קצב תנועה מתון יותר.
דף הנתונים מסביר את ההבדל. לפולריס מהלך מתלה מרשים של 35.6 ס"מ מאחור ו-34.3 ס"מ מלפנים אך לעומת 45.7 ס"מ מאחור ו-43.2 בוויילדקאט הוא מחוויר.
מהלך המתלה הארוך הזה גורם בעת נהיגה מהירה בשבילים מפותלים לזוויות גלגול מוחשיות למדי ובצירוף הגה עם תגבור חשמלי תלוי מהירות, המסנן חלק מהמידע המגיע לידיים, יש שפחות אהבו את הוויילדקאט בקטעים הדינמיים והעדיפו את זוויות הגלגול המרוסנות יותר וחדות ההגוי של ה-RZR.

הוויילדקאט מרגיש אולי מעט פחות זריז ונמרץ, הבלמים שלו פחות טובים והוא יותר מעורפל בתגובות, אבל יכולת המתלים המשובחת יחד עם היציבות הכיוונית הטובה יותר (תודות לבסיס גלגלים ארוך יותר ומרכז כובד נמוך יותר) הופכת אותו למהיר יותר בכל מקום ובעיקר מאפשרת לנהוג אותו מהר לאורך זמן וללא מאמץ. בנוסף, לדעת מרבית הבוחנים, הוא גם הכלי המהנה יותר.
אגב, גם בקטעי עבירות טכנית נראה שהוויילדקאט יגיע רחוק יותר במעלה ההר ולמרות יכולת התמרון העדיפה של ה-RZR והמנוע החזק יותר, המתלים המשובחים של חתול הפרא שיוצרים מגע רציף וקבוע עם הקרקע, המימדים המאפשרים עמידות טובה יותר בשיפועים וגם נעילת הדיפרנציאל הקדמית יאפשרו לשרוד יותר זמן בלי דרמות על 4 גלגלים.


פולריס RZR היה הכלי שיצק תוכן חדש בקטגוריה הזו שעד להגעתו כללה בעיקר כלים משמימים כמו מיול וריינג'ר, והגרסה הבכירה שלו, הנבחנת כאן לראשונה, מספקת הרבה מאוד הנאה. ל-RZR900 יש כוח מתפרץ שגורם לך לרצות למעוך את הדוושה בכל הזדמנות, הוא חד ומדוייק, הבלמים שלו טובים והוא גם מאוד מאתגר לנהיגה, מין סוס סורר שכזה המחייב ידיים מיומנות. יש מי שיתחבר יותר לתחושה הפרועה של ה-RZR, לנמרצות שלו ולתגמול שמקבל הנהג מהיכולת לשלוט ולרסן אותו, אך מרבית הבוחנים פחות אהבו אותו.


פולריס RZR900 וארקטיק-קאט וויילדקאט הגיעו למבחן באדיבות אסף ארצי מחברת AclassA המתמחה בייבוא אישי וייעוץ ברכישת רכבי יוקרה, ספורט וג'יפים ומייבאת לארץ גם את שני הכלים שנבחנו.

![]() דעה שניה
ההתנסות הקודמת שהייתה לי עם ה-RZR 800 הסדרתי השאירה טעם לעוד וגרסה ספורטיבית וקיצונית יותר בהחלט נראתה לי כמו משהו שיכול למלא את החסך הזה. את תחילת היום אני עושה מאחורי ההגה של כלי הליווי – הקומנדר ומתקשה פתאום להבין למה התלהבתי מ-SBS. אמנם הקצב מהיר וגם היכולות מרשימות למדי אבל התחושה הכללית מזכירה איזה פרד - כמו ג'יפ סיקס ישן וקשה לדבר כאן על הנאה של ממש מנהיגה. ![]() "חבל שלא נשארתי במיטה", אני חושב לעצמי בעודי עולה בחוסר חשק לוויילדקאט שלפחות מבחינה עיצובית די מזכיר את הקומנדור. אני נותן גז ופשוט לא מאמין - הדבר הזה מסוגל לחצות שטחים מלאי באמפים ובורות במהירות פשוט לא הגיונית. זה כבר מרגיש הרבה טוב. גם בשטחים טכניים ודיונות, למרות זווית הגלגול המוחשית, המנוע הלא מספיק חזק ורדיוס הסיבוב הגדול יחסית הוויילדקאט הוא חיה משוגעת אמיתית שמסוגלת לעשות דברים שכנגד הטבע – מדהים, אבל לאחר שאני עולה על ה- RZR900 אני מבין שאמנם הוויילדקאט הוא נוח יותר, בטוח יותר, סלחני יותר וככל הנראה גם מהיר יותר בכל מקום אבל את מי זה באמת מעניין? עם היגוי חד ומתקשר, נטייה פסיכית לכשכש בזנב ושלדה קצרה, לדעתי אין ספק שבמידה ואתם לא מחפשים כלי למסעות באחה מדבריים ארוכים אלא כלי שהוא מקסימום פאן, סוג של מכשיר שאפשר לקחת אותו לשעה של אטרף, לשכוח מצרות היום יום ולחזור עם מצברים טעונים וחיוך מרוח מצד לצד, ממש כמו שהייתי מעדיף מאזדה מיאטה מהנה ומתקשרת על פני שברולט קורבט מהירה ומתוחכמת, בדעת מיעוט בין הבוחנים, אני מבין שאם הייתי ניתנת לי האפשרות לבחור באחד מהכלים הללו לרגע לא הייתי מתלבט ובוחר ב- RZR 900.
![]() |
|
יחידת הליווי
בכל הקשור לביצועים הקומנדר מפגר אחרי השניים. למרות מנוע V-טווין משובח מבית היוצר של רוטאקס עם 85 כ"ס הגורם לו להרגיש זריז הוא שוקל 585 ק"ג ורק בקושי הוא מצליח להתקרב לוויילדקאט במבחני התאוצות. המתלים של הקומנדר 1000 הם מתוצרת FOX ובעלי אופציית כוונון (להבדיל מהבולמים הפשוטים יותר של דגם 800 של הקומנדר) אך הם עדיין לא ברמה של אלה המצויים ב-RZR ובטח שלא בוויילדקאט וגם מרכז כובד גבוה פוגע בו משמעותית. התוצאה היא שאם השם שלכם הוא לא טל חביב, נהג המבחן הרשמי של קאן-אם בארץ, קשה מאוד להוציא מהקומנדר את המיטב. הוא לא נוטע בכך תחושת ביטחון מהרגע הראשון כמו השניים האחרים וצריך ללמוד אותו כדי לנהוג בו מהר. גם בקטעים טכניים הוא דורש היכרות מעמיקה יותר ולמרות שהוא צלח את כל המכשולים בהם אתגרנו את השניים האחרים הוא דרש קצת יותר ביטחון ואומץ מהנהג.
![]() |



