משרד התחבורה מקשיח את הדרישות לקבלת רישיון נהיגה על אופנועים, במטרה "לצמצום מעורבותם של רוכבי הדו-גלגלי בתאונות הדרכים ולהוריד את מספר הנפגעים בקרב אוכלוסיה פגיעה זאת".
מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עולה כי מתחילת השנה נהרגו בכבישים כ-23 רוכבי אופנועים - ירידה של 30% לעומת התקופה המקבילה ב-2011. רוכבי הרכב הדו-גלגלי היו מעורבים אשתקד ב-11% מהתאונות הקטלניות, בעוד שחלקם במצבת כלי הרכב בישראל עמד על 4% בלבד.
המשרד, בראשות השר ישראל כץ, גיבש תוכנית חדשה ביחד עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שמטרתה "לשפר את לימוד הנהיגה על רכב דו-גלגלי, להעלות את רמת ההוראה של מורי הנהיגה ולשפר את מיומנות הנהיגה והבטיחות של רוכבי האופנועים בישראל", לשון הודעת משרד התחבורה.
התוכנית כוללת בין השאר שינוי שיטת המבחנים הנהוגה כיום והסמכת מורים ללימוד נהיגה על רכב דו גלגלי, מבחן מעשי חדש (טסט), העמקת מיומנות הרכיבה של תלמידי הרכב הדו-גלגלי, ע"י הנהגת שיעורי חובה במגרש הדרכה מיוחד לרכב דו-גלגלי וכן שיעורים בדרכים עירוניות ובינעירוניות, רכיבה בתנאי דרך משתנים כמו לילה, גשם או ערפל, והכשרה חדשה של מורי הנהיגה.
אחוז המעורבות של אופנועים בתאונות גדול משמעותית מחלקם במצבת כלי הרכב על הכבישים | צילום: חדשות 2על פי התוכנית, כרטיס התלמיד החדש יכלול 54 מטרות לימוד מעשיות, במקום 43 כיום. בין המטרות: תרגול פעולות הנדרשות במקרה של סכנה פתאומית, הסתכלות ממוקדת ומרחבית, מיקום בכביש, תפעול נכון של מערכת הבלימה, נסיעה במעגלי תנועה, תכנון מסלולים, תנוחת רכיבה נכונה וזיהוי סימנים המעידים על התפתחות מצב חירום.
התוכנית כוללת גם כתיבת ספר הוראה ראשון מסוגו למורי הנהיגה ובוחני הרישוי, המרכז את כל מטרות לימוד הנהיגה. התוכנית קובעת עוד סטנדרטים חדשים של מגרשי התרגול ומגדירה תרגילי מיומנות חדשים לרוכבי הדו-גלגלי, בהתאם לתורת הרכיבה החדשה. עוד קובעת התוכנית, השתלמויות מעשיות במתווה החדש לכלל מורי הנהיגה לרכב דו-גלגלי ולבוחני הרישוי.
התוכנית החדשה גובשה על ידי ועדה מקצועית שכללה נציגים של משרד התחבורה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ארגון מורי הנהיגה, נציגי ציבור וגורמים נוספים בענף הרכב הדו- גלגלי.
מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, ציין כי יישום התוכנית יאפשר להדק את הפיקוח והבקרה על הליכי הוצאת רישיון נהיגה לרכב דו- גלגלי.
השר כץ: "אני משוכנע כי שיתוף פעולה בין כל הגופים יביא להעלאת רמת הוראת הרכיבה בישראל ולהכשרת רוכבי אופנועים מיומנים יותר, ובכך יתרום להגברת הבטיחות בכבישים".
מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ: "רוכבי האופנוע בישראל הם משתמשי דרך פגיעים, ששיעור היפגעותם בתאונות גבוה, בהשוואה לשיעורם היחסי באוכלוסיה. אני מברך על פעילות הוועדה".
יתורגלו גם מצבי חירום | צילום: באדיבות אתר Sonara.net