mako
פרסומת

מרוצי נסקאר: ממלכת התאונות הספקטקולריות

התאונה הקשה במרוץ הנסקאר בדייטונה זכתה לסיקור נרחב בכל העולם והעלתה את הספורט המוטורי הפופולרי באמריקה לכותרות. מה בדיוק האמריקאים אוהבים במרוץ המתקיים במסלול אובאלי בו יש רק פניות מתונות שמאלה, למה אין במסלולים שוליים רחבים ובטוחים והאם התאונות הן בעצם חלק מרכזי בעניין?

נעם וינד
mako
פורסם:
אין תמונה
הקישור הועתק

מכונית נאסקר בפיט סטופ
הספורט המוטורי הפופולרי באמריקה | צילום: אימג'בנק/GettyImages

התאונה אירעה כשהנהג קייל לרסון התנגש בעוצמה בחומה שמקיפה את המסלול ומכוניתו הועפה באוויר, פגעה בגדר הרשת ושברים גדולים שלה עפו לעבר היציעים.

4 מיושבי היציעים נפגעו באורך קשה וגם לרסון שאחז בהגה המכונית נפגע אך הצליח לצאת בכוחות עצמו משרידי המכונית.

בשנים האחרונות אמנם כמות התאונות הקטלניות בנסקאר ירדה באופן משמעותי ביותר אבל עדיין זהו אחד מהענפים המוטורים שמספק באופן תדיר שלל התעופפויות ותאונות ספקטקולריות.

המלעיזים מכנים את מרוצי הנסקאר "אליפות העולם בפניה שמאלה" ומזלזלים בתחרות שכוללת נסיעה במסלולים אובאליים אחידים למראה בהם יש רק פניות שמאלה, אבל עם עובדות קשה להתווכח, וזהו - ובפער ניכר-- הספורט המוטורי הפופולרי באמריקה.

הסיבה לפופולריות נובעת מסיבות רבות אך המעריצים מציינים בעיקר שאין אף ספורט מוטורי דומה שמציע מאבקים צמודים כל כך במהירויות של 200 קמ"ש ובו הקהל נמצא קרוב קרוב לאקשן ביציעים הממוקמים כמו בהיפודרום מעל למסלול.

אין תמונה
בתאונות המטורפות הן חלק מהעניין

המאבקים הצמודים בהם מכוניות נוסעות לא פעם במרחק של פחות ממטר אחת מהשנייה ובצמוד לגדרות בטון לא משאירים הרבה מרווח להתחמקות מתאונות וכמעט כל החלקה או איבוד שליטה קל של אחד הנהגים גורם לתאונת שרשרת.

למרות שהמכוניות המשתתפות נראות בדיוק כמו שברולט אימפלה, טויוטה קאמרי, פורד פיוז'ן ושאר דגמים מהפופולריים ביותר בארץ הדוד סם, מדובר למעשה במעטפת בלבד למכוניות הבנויות על שלדת צינורות עם כלוב בטיחות וכוללות מכלולים פשוטים יחסית כמו מנועי וי 8 בנפח 6 ליטרים עם בלוק פלדה אך הספקים שמגיעים ל-850 כ"ס וגיר ידני פשוט עם 4 הילוכים. כאמור, למרות התאונות הרבות בהן המכוניות מתרסקות ואף עולות באש, רמת הבטיחות גבוהה ומשתפרת כל העת לא פעם בשל תאונות קטלניות ויש להניח שגם התאונה בשבת תוביל לשינויים ולשיפורים בטיחותיים רבים.

פרסומת

כך למשל, בעקבות תאונה ב-2001 שנראתה מהצד קלה יחסית אך בפועל הייתה קטלנית וגרמה למותו של דייל ארנהארט, אחד מנהגי הנסקאר האגדיים בכל הזמנים, הוחלט להתקין על כל חומות הבטיחות עשויות הבטון שמסביב למסלולים האובאליים גדרות ריסוק מחומרים רכים המסוגלים לספוג ולהקטין באופן משמעותי את עוצמת הפגיעה הראשונית שעלולה לגרום לתופעה של צליפת שוט מסוכנת. כמו כן, בעקבות תאונות רבות בהן מכוניות התעופפו באוויר בשל איבוד אחיזה הוחלט לחייב את הקבוצות המשתתפות להתקין כנפונים מיוחדים שמתרוממים באופן אוטומטי ברגע שאחד הגלגלים מתרומם מהמסלול. גם הרשת שנראית סתמית שמתוחה במקום חלון צדדי בצד הנהג בכל מכונית נסקאר היא תולדה של תאונות בהן איברים של נהגים במכוניות שהתהפכו יצאו מהחלון הצדדי ונפגעו מהאספלט.

האם אירוע קשה כמו התאונה בשבת יכול להביא בסופו של דבר לשינוי משמעותי בחוקי המרוץ ושינוי מבנה המסלולים שבניגוד למקובל בכל העולם לא כוללים שולי בטיחות מתקבלים על הדעת? כנראה שלא, זאת משום שהרבה אש, תימרות עשן ובשר על הגריל הם מה שרד-נקס אמריקאים עם פחית באדווייזר ביד באמת אוהבים.