mako
פרסומת

העם דורש (גם) גיר ידני

שינויים רבים עוברים על החברה הישראלית בקיץ הזה. אותו עם שקם מהכורסא הנוחה כדי למחות מבין גם שאם הוא לא יתעצל לדרוך על עוד דוושה ולהחזיר את יד ימין לפעילות הוא יוכל לחסוך הרבה מאוד כסף אם יקנה את הרכב הבא שלו עם גיר ידני. האם זה שווה את זה?

מולי גומא
mako
פורסם:
הקישור הועתק

סיטרואן C3 פיקאסו (צלם נעם וינד)
זוכרים את הידית הזו? | צילום: נעם וינד

פעם, ממש מזמן, היינו יותר מגוונים בבחירת האוטו שלנו אך במהלך שנות השמונים של המאה הקודמת, עם עליית הדומיננטיות של סובארו ולאחר מכן של מיצובישי, עם ישראל התיישר ל"סטנדרט הנכון" - רכב יפני רבוע עם תא מטען נפרד ומנוע 1,600 סמ"ק. בהמשך הסטנדרט התעדכן והשתדרג כשנוסף לו אבזור פק"ל שכלל חלונות חשמליים, נעילה מרכזית וכמובן גיר אוטומטי. למעשה מאותה תקופה במשך יותר משני עשורים, לא עלה בדעתו של אף נהג או יבואן מקומי לחזור אחורה ולקשר גיר ידני למכונית משפחתית.

האם מדובר באבולוציה טכנולוגית מתבקשת וממש כמו שאף אחד לא מתגעגע להתנעת המכונית עם מנואלה כך גם אין שום צורך לחזור להחליף הילוכים בעצמנו או שאנחנו פשוט חבורה של עצלנים שלא מבינה חדוות נהיגה מה היא? ובכן, תלוי את מי שואלים.

מצד אחד, אם תשאלו נהגים אמריקאים, הם ממש לא יבינו על מה אתם מדברים ומה זה בכלל המקל המוזר הזה שצריך לבחוש בו כדי שהרכב יסע כמו שצריך.

קופ-דה-וויל
גיר ידני? האמריקאים שכחו להחליף הילוכים בעצמם כבר לפני חצי מאה | צילום: אוטו

מצד שני, הנהגים האירופים שחיים די בסדר ולא סובלים ממצוקה כלכלית כמעט תמיד יעדיפו מכונית ידנית שמאפשרת מעורבות בנהיגה וכך רוב המכוניות ביבשת הישנה. גם בסגמנטים בכירים של מכוניות סאלון ופאר יוקרתיות שמרביתכם כלל לא ידעתם שיש להן גרסאות לא אוטומטיות, נמכרות מכוניות עם גיר ידני.

הנהג הישראלי ממוקם במקום כלשהו באמצע. מצד אחד כולנו למדנו לנהוג על גיר ידני ובשלב מוקדם יותר של חיינו נהגנו על איזו גרוטאה ידנית חבוטה. מצד שני ההתברגנות הביאה אותנו די מהר להתיישר לפי קו התקן – משמע לרכוש משפחתית אוטומטית בצבע כסוף.

פרסומת

אך דווקא לאחרונה, בעשור השני של שנות האלפיים, ניתן להרגיש רוחות של שינוי עליהן כבר הפסקנו לחלום.

ב.מ.וו סדרה 5 החדשה
גיר ידני! האירופאים מעדיפים גיר ידני גם במכוניות יוקרה

למה זה קורה?

השינוי החל למעשה עם החדרת מכוניות בסגמנט המיני אשר הודות לתקנון המיסוי הירוק שנכנסו לתוקף לפני שנתיים נמכרות במחירים שלא נראו בשוק הרכב מאז אמצע שנות התשעים ואולי אף לפני כן, אך החלום לקרוע את הניילונים מהמושבים של מכונית חדשה במחיר בו עד לא מזמן היה מקסימום מאפשר לכם לקנות מכונית משומשת היטב עם עבר בליסינג הגיע עם תג מחיר בדמותו של גיר ידני.

לא מעט גורמים בשוק הרכב היו סקפטיים מאוד באשר לסיכוי לגרום למר ולגברת ישראלי לעבור למכונית ידנית אך נראה כי למרות הכל, כשהכסף מדבר, כלומר כשמציעים לעם ישראל רכב במחיר הנכון, הוא אפילו מוכן לקבלו עם הדוושה השלישית.

דוושות במכונית
זוכרים איך מפעילים את הדוושה הזו משמאל?
פרסומת

התופעה צוברת תאוצה במהירות. משוק לא קיים לפני פחות משנתיים, היום סגמנט המכוניות הקטנטנות (והידניות ברובן המכריע) תופס כבר יותר מ-10 אחוזים מכלל המכונית החדשות העולות על כבישי מע"צ.

גם רכבים מסגמנט הסופר המיני שעד לא מזמן היו מוצעים כמעט רק בשילוב תיבה אוטומטית ובאזורי ה-100 אלף שקלים נמצאים ברנסאנס עם מחירים סופר אטרקטיביים, במונחים ישראלים, עם תיבה ידנית ואבזור נדיב.

התהליך הגיע לשיאו ממש לאחרונה, כאשר מספר יבואנים החלו לשווק רכבים גם בסגמנט המשפחתיות אשר עד לא מזמן לא כללו גיר ידני כאופציה, תוך מתן יתרון כלכלי גדול מאי פעם.

אין תמונה
התחילה את המהפכה

דגמים לדוגמא

רנו קליאו
המגמה התרחבה עם מכוניות סופר מיני ידניות במחיר אטרקטיבי

רוב המכוניות הידניות הנמכרות בישראל מגיעות מהסגמנט המיני והסופר מיני כשלאחרונה כמעט כל דגם מקטגוריה זו מוצע גם עם אופציה להחזיר לפעולה את יד ימין.

אך לא רק מכוניות קטנות. גם בקרב המשפחתיות אפשר למצוא תעסוקה ליד ימין. לאחרונה כלמוביל החלה להציע את היונדאי i30 עם גיר ידני במחיר מוזל ואפילו בגרסת סטיישן פרקטית.

בתגובה דלק מוטורס המתחרה הגדולה מציעה את הפוקוס החדשה של פורד בשלוש תצורות מרכב ובגיר אוטומטי או ידני המוצע במחיר אטרקטיבי של החל מ-105 אלף שקלים.
להערכתנו, מגמה זו עומדת להתרחב וניתן להניח שגם המשפחתיות הבאות שיעשו עליה לארץ יוצעו גם בגרסאות ידניות המאפשרות ליבואניות להציג מחיר נמוך ומפתה לגרסת הכניסה של הדגם.

פורד פוקוס
לא להאמין! - משפחומטית לא אוטומטית | צילום: נעם וינד
פרסומת

אין תמונה
אלפא 159 - מדגימה למה גיר ידני זה טוב

אפשר גם לטפס על מדרכות עם גיר ידני בג'יפונים מעוצבים כמו ניסאן ג'וק או המתחרה שלה מבית סקודה – הייטי. מי שמעוניין בקצת יותר אתגרי עבירות יכול לשים את ידו על סובארו פורסטר או לנד רובר דיפנדר ידניות.

כמובן שיש גם המכוניות הספורטיביות שם הדרישה לגיר ידני מעולם לא עברה מהעולם, להיפך. רק לאחרונה מכורי ההגה מוכנים לשקול אופציות אחרות בדמות תיבות רובוטיות כפולות מצמדים יעילות ונוחות אך עדיין למרות הטכנולוגיה המרשימה לא מעט בוחרים לעשות זאת בעצמם, אפילו כאלה שכיסם עמוק מספיק כדי להכיל 1.5 מיליון שקלים הנדרשים כדי להפוך לבעליה של אודי R8 או פורשה 911 טורבו שנמכרות כאן גם בגרסאות ידניות.

אין תמונה
מי אמר שעשירים לא עובדים בעצמם - אודי R8 ידנית
פרסומת

ידני או אוטומטי? זו השאלה!

אז בסיכומו של דבר אתם בוודאי שואלים מה עדיף – גיר אוטומטי או ידני? תשובה חד משמעית אולי לא ניתן לכם אבל קבלו כמה סיבות בעד ונגד חזרה לחיקו של הגיר הידני.

בעד

אין תמונה
ביצועים יותר חמים

ביצועים

שומר על ערנות

חסכוני בדלק

כיף

זול ואמין

מוסך
גיר אוטומטי הוא מסובך יותר מגיר ידני, רגיש לתקלות ויקר מאוד לתיקונים | צילום: נעם וינד

נגד

מגרש מכוניות יד שניה
לך תמכור מכונית עם גיר ידני | צילום: נעם וינד

לך תמכור רכב ידני

ירידת ערך

מאמץ

חלוקת קשב

מעודד נהיגה אגרסיבית

פקק תנועה
מי שנהנה לנהוג כל יום שעה בפקק עם גיר ידני - שיקום | צילום: עודד קרני, mako
פרסומת

עידן חדש או תופעה חולפת?

בטווח הרחוק יהיה מעניין לראות האם החיבוק החוזר של הנהגים הישראלים למכוניות עם גיר ידני יתגלה כתופעה מזערית וברת חלוף או תהליך משמעותי שמתחיל כעת בירח דבש שני ויגרום לשוק הרכב הישראלי לפצוח במערכת יחסים ארוכת טווח עם רכבים ידניים, אם זה משיקולים כלכליים הגיוניים או אפילו מתוך גילוי מחדש של ניצוצות של הנאה שימלאו את מר וגברת ישראלי בזמן החלפת ההילוכים.