לונדון: האגרה גבוהה, כך גם זיהום האוויר
לפני כחודש המדינה סערה בעקבות פרסומים על תוכנית שמתגבשת במשרד התחבורה ובמשרד האוצר להטלת אגרה על כלי רכב שיכנסו לתל אביב. לידיעת הקוראים שטייניץ וכץ: מחקר מוכיח שאגרת הגודש בלונדון לא אפקטיבית

בכל מקרה ביולי האחרון החליטה הממשלה על בחינת הנושא והטילה על שר האוצר ושר התחבורה למנות ועדה מקצועית שכוללת נציגים של רשות המסים, משרד התחבורה ומשרד האוצר.
כך או כך שר התחבורה אף ציין בעקבות הפרסומים באפריל כי הטלת "אגרת גודש" על הנהגים נוגדת את מדיניות משרד התחבורה. לדבריו, "הטלת אגרת הגודש על הנהגים במצב היום תהווה מס לא מוצדק על הנהגים".
עם זאת, כמי שכבר למודים בדרכי ההתנהלות של רשויות המדינה שלנו יש להניח שהרעיון למס חדש המאפשר לגבות עוד כספים מהציבור סופו להגיע במוקדם או במאוחר לכדי מימוש בשטח.
פקידי האוצר ממהרים לתת את לונדון כדוגמה לעיר בה מס הגודש מונהג מזה מספר שנים בהצלחה, אבל חשוב לזכור שתל אביב אינה לונדון, ואי אפשר לייבא ממנה רק את המס בלי לדאוג למערכת ענפה ויעילה של רכבות תחתיות ואוטובוסים כמו בבירה הבריטית.

הבריטים החליטו לבטל את פרויקט מצלמות המהירות לאחר שהגיעו למסקנה לאחרונה שמצלמות המהירות הרבות שהותקנו בכל כבישי המדינה בעשור האחרון לא השיגו את מטרתן ומעבר לכלי לגביית מיסים לא צמצמו את מספר תאונות הדרכים. כעת מסתבר שגם אגרת הגודש לא צמצמה את זיהום האוויר בלונדון.
השבוע מתפרסם מחקר שערך המכון הרשמי לחקר הבריאות הבריטי, ה- HEI, והתוצאות מפתיעות. המחקר שבחן את האפקטיביות של מס הגודש הלונדוני בהשגת אחת ממטרותיו העיקריות – צמצום זיהום האוויר בכרך ההומה, גילה שלמרות שנרשם צמצום במספר כלי הרכב הנעים ברחובות לונדון לא נרשם שיפור של ממש ברמת זיהום האוויר זאת על אף שהתקנות שנכנסו לתוקף בשנת 2003 והורחבו לאזורים נוספים ב-2007 נאכפו בהקפדה יתרה.
התקנות גרמו לא פעם לתרעומת מצד התושבים ואחת הדרכים לגרום לציבור הבריטי לקבל בהבנה את התקנות ואת תעריפי האגרה הגבוהים העומדים על 10 לירות שטרלינג ליום הייתה להדגיש שלמעשה מדובר בתקנות ירוקות למען איכות הסביבה שיפחיתו באופן משמעותי את זיהום האוויר בעיר.
אולם כעת, כאמור, חוקרי ה-HEI קובעים כי גם לאחר שנים של ישום התוכנית חלה רק ירידה מזערית, כמעט בלתי ניתנת למדידה, בכמות זיהום האוויר וריכוז הגזים המסוכנים ברחובות העיר. יתרה מזאת, החוקרים אף טוענים שהשיפור המזערי בנתונים לא נובע כתוצאה מאגרת הגודש אלא כתוצאה משימוש בכלי רכב חדשים שמציגים הקפדה יתרה על רמות זיהום נמוכות באופן משמעותי מבעבר.
רגע לפני שיהיה מאוחר מדי, כמו במקרה של פרויקט מצלמות המהירות שיוצא בימים אלה לדרך בארץ על אף שהוכח שהוא לא תורם לצמצום התאונות, כדאי שמומחי האוצר ומשרד התחבורה ילמדו טוב את ממצאי המחקר הבריטי ויחשבו על דרכים אפקטיביות יותר שלא כוללות שליחת ידיים לכיס של ציבור הנהגים כדי להתמודד עם העומס ועם זיהום האוויר בגוש דן.
