מכמונות המהירות מקבלות תו תקן
20 שנה לאחר שאקדח הלייזר הוכנס לשימוש בישראל והפך לאימת הנהגים הממהרים, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים החליטה שהגיע הזמן להגדיר תו תקן לכיולו ולהפעלתו. מצד אחד זה זה נשמע מתבקש, מצד שני הסיכוי לערער בבית המשפט על דו"ח מהירות יקטן משמעותית

מקרה זה מצטרף למספר מקרים נוספים שהגיעו לכותרות לאחרונה בהם שוטרי משטרת התנועה הישראלית הצליחו למדוד מכוניות מתוצרת מאזדה, פולקסווגן ואחרות נוסעות במהירויות גבוהות מהמהירויות המקסימליות אליהן המכוניות יכולות להגיע, על פי נתוני היצרנים.
וכאשר נזכרים בבדיקה שנעשתה בזמנו על פי דרישה של ועדת כנסת שדנה בנושא, בה נמדדו שלל מבנים עומדים שעל פי נתוני המכשיר נעו במהירות של כמה קילומטרים לשעה וביחד עם שלל פסיקות בבתי המשפט המטילות בספק את אמינות מכשירי הלייזר, אפשר להבין מדוע נוצר בקרב הציבור הרושם כי מדובר במכשירים שהדיוק שלהם כלל אינו ודאי, דבר שגרם לנהגים רבים שלא להודות במידה שנתפסו נוהגים במהירות גבוהה מהמותר ולהתיש את בתי המשפט לתעבורה העסוקים ממילא באין ספור דיונים.
למרות שניתן לחשוב על כמה דברים חשובים מאלה, ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים החליטו משום מה לקחת יוזמה ולהעביר את מכשירי הממל"ז (אקדחי לייזר) השנויים במחלוקת הליך שיעניק להם תו תקן ישראלי.
מצד אחד, לאחר כ-20 שנה בשירות, הגיע הזמן שסוף סוף גוף מקצועי יקבע כללים באשר לפעולות אותן יש לבצע על מנת להוכיח את אמינותו של המכשיר ויגדיר את נהלי עבודה והכיול של המכשירים הללו, אך מצד שני קביעת התקן לא באמת תגן באופן מלא מפני קריאות מהירות שגויות מכיוון שבפעמים רבות תפעול לא נכון של השוטרים בשטח הוא הגורם להן. עם זאת, תו התקן עלול לפגוע ביכולתם של נהגים, שמרגישים שנעשה להם עוול, לערער על אמינותו של המכשיר בבית המשפט.

איך מקבלים תו תקן למכמונת מהירות
כדי לעמוד בתקן, מכשירי הממל"ז יחוייבו בסדרה מפרכת של בדיקות, הן במעבדה והן בשטח. הבדיקות יכללו מדידות של כלי רכב פרטיים ואופנועים במרחקים שונים ובמהירויות שונות.
בנוסף, כולל התקן בדיקת מהירות של כלי רכב בעת עקיפה של רכב אחר ודורש כמה עשרות מדידות על ידי שני מכשירים שיופעלו במקביל כדי לודא את אמינות מכשירי הבדיקה.
כמו כן קובע התקן שעד למהירות של 100 קמ"ש תאושר סטיית תקן של עד 3 קמ"ש, וכשהמהירות הנמדדת היא מעל ל-100 קמ"ש יופחתו 3 אחוזים מהמהירות שהתקבלה במכשיר.
עם זאת, התקן החדש אינו כולל דרישה לבדיקה תקופתית של כיול המכשירים ובחינת יכולותיו של כל שוטר תנועה לתפעל את המכשיר בצורה תקינה.
מבחינת הנהגים, כאמור, לא מדובר בבשורה ויש לשער שרוב ציבור משתמשי הדרך היה מעדיף לראות את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המתוקצבת יש לזכור מכספי הציבור, משקיעה את הכספים והמאמצים שלה באפיקים משמעותיים יותר – מהסברה ועד תשתיות, לצמצום הקטל בכבישים..

מה אומרים המומחים

עו"ד גל מוטאי ממשרד מוטאי מצגר ושות היה מדריך בביה"ס לשוטרים ונותן יעוץ בפרקליטיIL