שוטר תנועה עצר אתכם? כך לא תקבלו דוח
אין ספק שאחד הדברים היותר מבאסים הוא שוטר שעוצר אתכם ומבקש לתת לכם דוח על עבירת תנועה. אם היינו אומרים לכם שאנחנו יודעים איך השוטר חושב ומה מניע אותו לתת לכם דוח או לוותר לכם, לא הייתם ממשיכים לקרוא?

ניתן להניח שאם נעצרתם על ידי שוטר הסוגיות הללו חלפו לכם במהירות בראש. כדי לעשות קצת סדר ולקבל תשובות מהימנות לשלל השאלות פנינו לעו"ד גל מוטאי,ממשרד מוטאי מצגר ושות' מומחה בדיני תעבורה במתחם פרקליטיIL ומדריך לשעבר בבית הספר לשוטרים וביקשנו ממנו הבהרות וגם טיפים להתנהלות נכונה אל מול השוטר כמו גם כללים שיעזרו לכם בהמשך התהליך בבית המשפט, במידה והשוטר יחליט שהוא בכל זאת רושם לכם דו"ח.
לשוטרים שיקול דעת רחב יותר משופטים
אחת השאלות המרכזיות היא מהו למעשה מרווח שיקול הדעת של שוטר ברישום דוחות או בהגשת כתבי אישום?
ובכן... תתפלאו, מדובר במרווח שיקול דעת משמעותי מאוד ולמעשה על פי החוק שוטר רשאי לרשום דו"ח, אך הוא אינו חייב לרשום בשום מקרה, אפילו לא בעבירה החמורה ביותר.
עם זאת, הנהלים והנחיות משטרת ישראל מגבילים את שיקול דעת השוטרים ואלה מונחים שלא לוותר, בייחוד בעבירות חמורות כגון נהיגה בפסילה, נהיגה בשכרות או עבירות שגורמות סיכון לחיי אדם. אולם אם למרות זאת יחליטו לוותר לנהג עדיין פעולתם היא חוקית וכשרה, זאת בניגוד לגבולות שיקול הדעת של השופטים שהוא מוגבל יחסית, ובמידה ויש בכתב אישום מסוים בסיס ראייתי איתן, הם למעשה חייבים להרשיע את הנהג ולהטיל עליו עונש במסגרת הגבולות הקבועים בחוק או במילים אחרות - לשופטים אין זכות לוותר או לבטל כתב אישום שהוגש כדין.
.jpg)
אם כן, מכיוון שהסיכוי להימנע מקנס, נקודות ואף שלילה גדול משמעותית בשלב הראשוני שלפני רישום הדו"ח, נשאלת השאלה מהם למעשה השיקולים המנחים את השוטרים אם לרשום לנהג דו"ח או לוותר ולהסתפק באזהרה.
אלו שיקולים עומדים לפני השוטר שמחליט אם לרשום לכם דו"ח או לוותר?
קבלו את המרכיבים המרכזיים של מכלול השיקולים שרובם או חלקם נלקחים בחשבון על ידי שוטרים לפני שהם רושמים לכם דוח.
חומרת העבירה: ככל שהעבירה שביצעתם חמורה יותר כך יש להניח שהסיכוי שהשוטר יוותר על רישום הדוח נמוך יותר וניתן לקבוע שבעבירות חמורות כמעט תמיד לא יעזרו תחנונים ועדיף לא לבזבז אנרגיה מיותרת.
עברו התעבורתי של הנהג: ככל שגיליון הדו"חות של הנהג הוא ארוך ומכביד יותר כך השוטר פחות יטה לוותר ולהיפך.
מדיניות המשטרה והנחיות הפיקוד: משטרת ישראל, באמצעות הנחיות, משפיעה במרבית המקרים על מרווח שיקול דעתם של השוטרים וגם קובעת אלו עבירות יש לאכוף. שאלת לגיטימיות ההנחיה (שקובעת איזו עבירה לאכוף ואיזו לא), שבאמצעותה הופכים חלק גדול מספר החוקים לאות מתה, ראויה לדיון נפרד במאמר נוסף.
נהגים חדשים: מסתבר שהוותק הנהגתי של האוחז בהגה וגילו משפיעים לא פעם על אופן פעולתו של השוטר ובדרך כלל ככל שהנהג הוא צעיר יותר או חדש בנהיגה כך פחות יטה השוטר לוותר, זאת ע"פ הנחיית המשטרה וגם נוכח ההחמרה שחלה בחקיקה כלפי הנהגים החדשים בשנים האחרונות.
יחס הנהג כלפי השוטר: כאן אני חייב להבהיר סוגיה זו באמצעות ניסיוני האישי כשוטר תנועה במשך מספר שנים. היו לי לא מעט מקרים שבהם הבחנתי בנהג שמבצע עבירה, עצרתי אותו על מנת להזהירו בלבד, ולבסוף נאלצתי לרשום לו דו"ח עקב תגובתו או התנהגותו הלא נאותה. התנהגות לא נאותה כלפי השוטר "דוחקת אותו לפינה" ולא מאפשרת לו לוותר בשום אופן, אפילו אם רצה בכך.
השלב במשמרת בו נמצא השוטר - בגדול ככל שהזמן שבו "התמזל מזלך" להיעצר הוא סמוך לתחילת משמרתו של השוטר, כך הסיכוי שהוא יוותר לך נמוך יותר ובדרך כלל לקראת אמצע או סיום המשמרת כשהשוטר כבר נמצא במצב של תפוקה מלאה פחות מפריע לו לוותר פה ושם לנהגים שביצעו עבירות לא חמורות במיוחד.
חשוב להדגיש ולהפריך אגדות אורבניות - שוטרים לא מקבלים בונוס על רישום מספר רב של דו"חות אולם עם זאת חשוב לזכור כי מפקדיו של שוטר תנועה לא יקבלו מצב בו הוא יסיים משמרת שלמה ללא רישום דו"חות כלל.

מצבו הכלכלי ומעמדו החברתי של הנהג: ישנם שוטרים שבודקים את מצבו הכלכלי של הנהג באמצעות שאלות כגון: במה אתה עובד? מה מצבך המשפחתי? בודקים מקום מגורים, מסתכלים על סוג הרכב וכך מגבשים עמדה לגבי רישום הדוח. שיקולים אלה לעיתים נלקחים בחשבון למרות שהם לא נאמרים אף פעם במפורש. לגבי מעמדו החברתי של הנהג, לעיתים זה מסייע באי רישום הדוח ולעיתים זה מזיק, הכל ע"פ הנסיבות. כעקרון הרשו לנו להמליץ לא לציין בפני השוטר תפקידים או מעמד חברתי משום שקשה לנבא כיצד זה ישפיע על דעתו של השוטר.
צבע עורו, מוצאו, דתו של הנהג: לכאורה נתונים אלה לא אמורים להילקח בחשבון לפני רישום דו"ח ע"י שוטר, אך מניסיון אציין שבמקרים מעטים וחריגים יש להם השפעה על שוטרים מסוימים. הבעיה היא שלא באמת ניתן יהיה להשיב מתי והיכן נתונים אלה נכנסים למכלול השיקולים הסבוך.

א. 10 שנים ותק ברישיון נהיגה.
ב. 5 שנים עבר נקי מכל עבירה .
ג. הודאה בביצוע העבירה.
ד. העבירה היא לא חמורה ולא מסוג הזמנה לדין.
איך תתנהגו כדי להימנע מדו"ח
לנוכח שיקול הדעת הנרחב יחסית של השוטרים נשאלת השאלה כיצד להתנהג יש להתנהג כששוטר עוצר אתכם? הנה כמה כללי בסיס: