מיתון? הישראלים ממשיכים לקנות מכוניות חדשות כאילו אין מחר
בניגוד לתחזיות המוקדמות, שנת 2013 בשוק הרכב נסגרת בסערה עם יותר מ-212 אלף כלי רכב חדשים שעלו על הכבישים. יונדאי שומרת על המקום הראשון, טויוטה מזנקת עם הקורולה החדשה והפיקנטו הקטנה של קיה היא המכונית הנמכרת בישראל. מה מיקומה של מאזדה ומה קורה עם מלכות השוק בעבר – כל הנתונים בכתבה שלפניכם

אמנם מדובר במספר נמוך מזה של שנת 2011, שהייתה שנת שיא בשוק הרכב הישראלי עם 226 אלף כלי רכב חדשים, אבל עדיין מדובר במספרים מרשימים מאוד המצביעים על עליה של 3.7 אחוזים לעומת 2012 ומנפצים את התחזיות לירידה של מרבית מומחי השוק.
אז מה בדיוק קורה כאן? האם לנצח הקהל הישראלי וחברות הליסינג ימשיכו להסתנוור מהצבע הנוצץ ומהניילונים על המושבים וירכשו מכוניות חדשות ללא הפסקה, או שהמצב בשוק המשומשות, הגורם למכוניות בנות 3-4 שנים לאבד מחצית מערכן מחד והשיפור ברמת השרידות והאמינות של המכוניות מאידך, יביא בקרוב לפיצוץ הבועה ולחזרתו של השוק הישראלי, שנופח בשנים האחרונות באופן מלאכותי, למימדיו הריאליים?
בניגוד להערכות בעבר, נראה ששוק הרכב הישראלי ממשיך להפגין חוסן ושהמספרים לא צפויים לרדת בקרוב.
המכוניות הנמכרות בישראל
יונדאי ניצבת זו השנה השלישית בראש הטבלה עם לא פחות מ-32,089 כלי רכבי של המותג שעלו השנה על הכביש. אמנם מדובר בעליה קטנה יחסית לעומת נתוני 2012, אך בסך הכל ניתן לציין שגם ללא השקת אף דגם משמעותי חדש ובזכות המגוון הרחב של הדגמים שיש לחברה הקוריאנית להציע היא המשיכה לבסס את מעמדה האיתן בצמרת.

טויוטה, שבאופן מסורתי זכתה כאן במדליית הארד של המקום השלישי, תופסת בשנת 2013, לראשונה בתולדותיה בישראל, את המקום השני עם 22,788 אלף כלי רכב - לא מעט בזכות ההצלחה הגדולה של הקורולה החדשה שהגיעה לכאן בקיץ וזוכה מאז לביקושים ערים ביותר עם לא פחות מ-7,500 קורולות חדשות שעלו על כבישי הארץ בתוך זמן קצר.

במשך רוב השנה קיה התמקמה במקום השני בדירוג אך הבליץ של טויוטה בשלושת החודשים האחרונים עם הקורולה דרדר אותה ברגע האחרון למקום השלישי בטבלה.
בכל מקרה, עם 20,975 רכבים שנמסרו, מדובר בהישג מרשים מאוד לקיה, המצביע על עליית מדרגה נוספת למותג הקוריאני. יחד עם העובדה שהפיקנטו זוכה בתואר המכונית הנמכרת בישראל עם לא פחות מ- 9,659 יחידות המעניקות בפעם הראשונה מאז ומעולם את התואר למכונית מקטגורית המיני, ללא כל ספק יש לאנשי טלקאר הרבה סיבות לחיוכים.

סקודה ורנו מתחזקות, פורד ופולקסווגן נחלשות
סקודה רושמת ב-2013, בזכות הראפיד שמעניקה לה נוכחות ראשונה בסגמנט המשפחתיות הקטנות והאוקטביה האיכותית והחדשה, זינוק של כ-16.6 אחוזים ומוסרת 13,153 רכבים המקדמים אותה מקום אחד כלפי מעלה ומציבים אותה במקום הרביעי בטבלה.
פורד חוותה בשנה החולפת ירידה חדה בהיקפי המכירות שדרדרו אותה מהמקום השני ב-2012 למקום החמישי עם 12,192 רכבים המבטאים ירידה חדה של קרוב ל-40 אחוזים.

במקום השישי סוזוקי עם 10,988 רכבים ועליה נאה של 15 אחוזים.
מאזדה, שהייתה במשך עשור וחצי מלכת המכירות הבלתי מעורערת של ישראל, ממשיכה לאבד גובה ויורדת מהמקום השישי ב-2012 למקום השביעי ב-2013 עם 10,562 רכבים. עם זאת, בהחלט ניתן להעריך שבשנה הבאה התמונה תהיה שונה ו-ורודה יותר לאנשי דלק מוטורס, עם הגעתם של משלוחים גדולים של ה-3 החדשה

במקום השמיני, כשהיא שומרת על מיקומה מהשנה שעברה, אנו פוגשים את ניסאן שמסכמת עוד שנה מוצלחת עם 10,403 רכבים המבטאים עליה של 6 אחוזים לעומת 2012 מבלי שיהיה בארסנל הדגמים של שלה דגם סדאן משפחתי.
במקום התשיעי, עם 9,930 רכבים המצביעים על זינוק מרשים ביותר של 49 אחוזים, אנחנו פוגשים את רנו שנהנתה מרענון בליין הדגמים, מגרסאות דיזל מוצלחות ומהגעתן של הקליאו והקפצ'ור המרהיבות. עם מקום שמיני לניסאן ותשיעי לרנו, שנת 2013 תרשם כשנת שיא ליבואנית קרסו מוטורס אשר חצתה לראשונה את קו 20,000 הרכבים.

את העשיריה הפותחת סוגרת פולקסווגן שלמרות השקה מוצלחת של הגולף בדורה השביעי רושמת, עם 8,451 רכבים, ירידה של קרוב ל-15 אחוזים - יתכן בגלל כמה תקלות סדרתיות מהן סבלו מכוניות המותג שפגמו בתדמית האיכותית שלו.
מלכות העבר מתחילות להתאושש
מיצובישי, שהייתה מלכת המכירות של שנות התשעים אך הפכה בשנים האחרונות ללא רלוונטית, הצליחה ב-2013 לעמוד על הרגליים האחוריות ובזכות האאוטלנדר החדש שזוכה להצלחה לא מבוטלת בסגמנט רכבי הפנאי והספייס סטאר שמציעה פתרון אוטומטי במימדי סופר מיני במחיר חסר תקדים, זינקה ב-148 אחוזים מהמקום ה-18 למקום ה-14 עם 6,333 מכוניות.
גם מלכת שנות ה-80, סובארו, מראה סימני התאוששות קלים עם 2,435 מכוניות המבטאות עליה של 39 אחוזים לעומת 2012.

שנה חזקה בשוק היוקרה
למרות המיתון והתחושה שבישראל של 2013 צריך להתנצל אם אתם עשירים, כמעט כל מותגי היוקרה רשמו שנה מוצלחת עם עליה בכמות המסירות.
אודי המשיכה להוביל את השוק עם 2,323 כלי רכב המבטאים גידול של קרוב ל-20 אחוזים, אך את השינוי המעניין ביותר אנו פוגשים במקום השני עם מרצדס המציגה השנה את הגידול המרשים ביותר בסגמנט הפרימיום עם 1,654 רכבים המבטאים זינוק של 67 אחוזים לעומת שנת 2012, לא מעט בזכות ה-A קלאס החדשה שהביאה לקוחות חדשים למותג.

סדקים ראשונים בחומה הסינית
הציבור הישראלי עדיין נרתע ממכוניות סיניות אבל למרות חשדנות באשר ליכולת של הסינים ליצר מכוניות ראויות אין ספק שעם 833 מכוניות "מייד אין צ'יינה" בשנת 2013 (רובן ממותג MG) לעומת 373 מכוניות מתוצרת הרפובליקה העממית ב-2012, המבטאות עליה של 223 אחוזים, אין ספק שכמו שהתרגלנו לרכוש בגדים, צעצועים ופרטי אלקטרוניקה מתוצרת סין גם בתחום הרכב נשבר השנה מחסום רציני.