אובמה נגד פליטות המזהמים
יצרניות הרכב האמריקאיות פנו לנשיא ארצות הברית בבקשה לשנות את הדרישה המתגבשת להגיע עד שנת 2025 לנתוני צריכת דלק ממוצעים של מעל 22 קילומטרים לליטר

לפני מספר שבועות נודע כי יצרנית הרכב הגדולה באירופה, פולקסווגן, מפעילה לחצים כבדים על גורמים באיחוד האירופאי לשינוי יעדי זיהום האוויר שקבע האיחוד לשנת 2020.
כעת אנו מתבשרים שגם באמריקה שלוש יצרניות הרכב הרכב הגדולות מנסות להפעיל בעקיפין לחץ על נשיא ארצות הברית ברק אובמה לשנות את הדרישה המתגבשת להגיע עד שנת 2025 לנתוני צריכת דלק ממוצעים של מעל 22 קילומטרים לליטר (56 מייל לגלון) שצפויה להיות מאושרת במהלך השנה הקרובה.
על מנת לנסות לשנות את רוע הגזרה, הסנטורים וחברי הפרלמנט ממדינת מישיגן, בה ממוקמת מרבית תעשיית הרכב האמריקאית, פנו במכתב ישיר לאובמה וביקשו ממנו לשקול שוב את הדרישה לעמוד באותו יעד שאפתני שיביא לטענתם למכה אנושה לתעשיית הרכב האמריקאית שתגרור גלי פיטורים ענקיים שישלחו עשרות אלפי עובדים הביתה ובמקביל תאלץ לוותר על כלי רכב כמו טנדרי פיק-אפ ורכבי SUV גדולים האהובים במיוחד על הציבור האמריקאי.

במכתב לנשיא אובמה מציינים הפונים שהדרישה להציג, מהרגע בו תאושר התקנה, בכל שנה שיפור של כחמישה אחוזים בנתוני צריכת הדלק ופליטות המזהמים של כלי הרכב מתוצרת אמריקה הוא אגרסיבי מדי ולא ישים במציאות.
במכתבם הם מנסים לשכנע את הנשיא אובמה להיפגש עם מנהלי פורד, קרייזלר וג'נרל מוטורס כדי להגיע ביחד ליעד הגיוני יותר שמתאים למציאות ולצפי ההתקדמות בתחום הטכנולוגי של חטיבות המחקר והפיתוח.
פגישות שנערכו בעבר בין גורמי ממשל ונציגי תעשיות הרכב כבר הביאו לשינוי היעד הראשוני שהיה אף שאפנתי יותר ועמד על טווח נסיעה של 60 מייל לכל גלון.
סנטורים ממדינות כמו קליפורניה, מרילנד, מסצ'וסטס וניו יורק הביעו התנגדות לדרישה להקהל על יצרניות הרכב וציינו שיש לדחוף את יצרניות הרכב לפיתוח של מכוניות ידידותיות לסביבה ולעודד את הציבור לרכוש מכוניות חשמליות לא מזהמות או לפחות כלי רכב היברידים.
אגב, לכל שינוי בתחום תקנות פליטות המזהמים בארצות הברית או באיחוד האירופאי תהיה כמובן השפעה עמוקה גם על שוק הרכב הישראלי.
