אחרי שהוכתר כטנק הטוב ביותר בעולם כרגע, צבא ארה"ב חשף פרטים נוספים על הגרסת המשודרגת של טנק האברמס M1A2C.

השדרוג יכלול בין היתר תוספת של מקלע למפקד הטנק, מערכת בקרת אש משופרת, מערכת אינפרא אדום משודרגת ויחידת כוח נוספת.

מערכת בקרת האש החדשה תהפוך את התותח בקוטר 120 מ"מ למדויק הרבה יותר. בנוסף לצוות יהיה אפשרות לקבוע מתי הפגז יתפוצץ, למשל אם הם רוצים שיפגע בחוליית חי"ר כשהוא עוד באוויר, כדי לייעל את פיזור הרסס.

יחידת הכח הנוספת תאפשר לצוות להפעיל את מערכות הטנק, סנסורים ומערכות תקשורת, מבלי להפעיל את המנוע העוצמתי בעל ה-1,500 כ"ס ששואב לא מעט דלק.

מנהלי התכנית מציינים ששיפרו גם את מערכת הזחלים של הטנק, מה שמאפשר תנועה יעילה בשטחים קשים ותמיכה במשקל הכבד שלו. "זה הטנק הכי יעיל שיוצר אי פעם", אמרו המנהלים והוסיפו שהוא גם "ייעל עבור הצבא את תהליך האחזקה ויהיה חסכוני יותר".

האברמס M-1A2C ערך הופעת בכורה בחודש שעבר במהלך תרגיל Justice Eagle שהתקיים באזור האימונים של סמרדן, רומניה. כחלק משלב הניסויים בשטח הוא הופעל על ידי לוחמים בגדוד 16 בחטיבת השריון מספר 1 של דיביזיית חי"ר.

צבא ארה"ב מפעיל למעלה מ-1,500 טנקי אברהמס שנכנסו לשירות מאז תחילת שנות ה-80. נכון להיום ישנם שני דגמים, M1A1 שאמור להישאר בשרות עד סוף 2021. וה- M1A2 אותו ישדרגו ויישאר בשרות עד 2050.

לא מעט פעמים היו מי שניסו "להרוג" את הטנק, עליו נאמר שכבר אינו רלוונטי לשדה הקרב החדש. אבל האברמס המציא את עצמו בכל פעם מחדש וחילות השריון בעולם הוכיחו שהכלי הזה עדיין רלוונטי ואף מרכיב קריטי ביכולות הצבא בשדה הקרב.

ישראל בכיוון דומה

הקשר הישראלי לדגם האברמס הוא מערכות "מעיל רוח" מתוצרת רפאל שהותקנו עליו ומכ"ם 2133 מתוצרת התעשייה האווירית, מערכת ההגנה הפעילה המבצעית הראשונה בעולם למצבי פגיעה פיזית.

במקביל, גם בצה"ל כמו בארה"ב משדרגים את טנק הדגל שלהם ה"מרכבה". מרכבה סימן 4 ברק, דור העתיד של הטנק הישראלי, יזכה גם הוא למערכת בקרת אש משודרגת, הגדלת יכולת הדיוק והטווח של התותח ובנוסף שדרוג מערכת ההגנה האקטיבית שתשפר את כושר השרידות של אנשי הצוות.

הברק הישראלי יקבל גם מערכת התראה, די דומה לזו של מטוסים, שתתריע על מכשולים בדרך וסכנת התהפכות ואף ניתן יהיה להתקין בו סימולטור, שיאפשר לצוות להתאמן בכל מקום בו הם נמצאים.

על פי פרסומים של חיל השריון, הברק הראשון אמור לצאת מפס הייצור בשנת 2020.