ה"גייבי בום" הגדול שפקד את הקהילה הגאה שינה את פניה והוסיף לה שכבת אוכלוסיה חדשה של משפחות גאות שהולכת ומתרחבת: זוגות הומואים ולסביות שהחליטו שלא לוותר על חווית ההורות ובחרו להביא ילדים וליצור משפחה גרעינית במתכונת המתאימה להם. כשהילדים האלו גדלו הם הביאו איתם לגן הילדים את סיפורן של המשפחות הגאות, ועודדו את הגננות וההורים להתמודד עם סוג חדש של משפחה ולהעניק תשובות לשאלות רבות שצצו אצל הילדים. כיצד מתמודדות הגננות עם משהו חדש שלא נתקלו בו אף פעם? כיצד מסבירים לילדים על נושא שלהורים עצמם אין מושג בו? באמצעות סיפורים.

כמו כל שינוי חברתי סוציולוגי, גם השינוי הזה לווה בספרי ילדים, שנכתבו רובם על ידי בני משפחה ותארו את המשפחות הגאות. סיפורים אלו הצטרפו למדפי הספרים והכינו את הגננות, הילדים וההורים למפגש עם המשפחה הגאה, שיקרה במוקדם או במאוחר. באירוע שיתקיים במסגרת אקספו גאווה בדיזינגוף סנטר, בשיתוף המגדלור, חנות לספרים ותרבות, תקריא תהילה גולדברג את ספרה "הסיפור על תכלת הצב ועל ילד מחמד", ספר הילדים העברי הראשון שבו מככבות משפחות עם שתי אמהות.

תהילה גולדברג
"מה שמוגש בפשטות מתקבל בפשטות". תהילה גולדברג

הספר בהוצאת פשוש, המיועד לילדים/ות בגילאי 3-6, מספר את סיפורו של תכלת הצב, החי עם המשפחה שלו בגן מאיר. יום אחד, הוא פוגש את גיא, ילד קטן וחמוד שהגיע לשם כדי לשתות שוקו עם האמהות שלו. תכלת מוקסם מהמפגש ומבקש לגדל את גיא, "אני רוצה שהוא יהיה ילד המחמד שלי", הוא מתחנן. האמהות של תכלת מסבירות לו שילדים מעדיפים לגדול עם המשפחות שלהם ותכלת מאד עצוב. הרי הוא וגיא יוכלו לעשות דברים נהדרים יחד, למשל לטפס על עצים... "אבל תכלת חמוד שלנו", מנחמות האמהות, "את כל הדברים האלו תוכלו לעשות ביחד אם פשוט תהיו חברים".

"בעולם שבו, לשמחתנו, ישנן יותר ויותר משפחות גאות המגדלות ילדים, קיים צורך עצום בספר שבו מתוארת משפחה עם שתי אמהות", מסבירה גולדברג, "הן עבור הילדים הגדלים במשפחה כזו והן עבור הסביבה, המתקשה לעיתים 'לעכל' את המודל הלא מוכר. באופן מכוון לא מוצג עניין שתי האמהות בספר כנושא דרמטי, אלא שזור בטבעיות בסיפור, כפי שרצוי שהנושא יחווה בעיני הילדים ולמעשה בעיני כולם בעולם המודרני. כי הרי, מה שמוגש בפשטות מתקבל בפשטות, במיוחד בגיל הרך".

עוברים מהסברים לתיאור המציאות

ספרה של גולדברג מגיע לאחר תקופה ארוכה בה הרגישו הסופרים שהם צריכים להסביר את קיומן של המשפחות הגאות. הספר מהווה עליית שלב בספרות הילדים הגאה, שמתייחסת אל המשפחות הגאות כחלק בלתי נפרד מהחיים, ועוברת משלב ה"למה" לתיאור מציאות. "ילדים לא צריכים הסברים, אלא יותר דמויות להזדהות אתן", אומרת גולדברג, "המציאות כבר קיימת, והספר והוא פשוט שיקוף של הסיטואציה החברתית הנוכחית".

אך למרות השינוי המבורך, אסור לשכוח את פריצת הדרך שיצרו הספרים הראשונים, כשהציגו את המשפחות הגאות על הרכביהן השונים ועשו שירות יקר מפז לקהילה הגאה, למשפחות הגאות ובעיקר לילדים.

שלושה לטנגו - ג'סטין ריצ'רדסון ופיטר פרנל
זהו אחד מספרי הילדים הבודדים בעברית שמציגים זוגיות חד-מינית באופן ברור וישיר, אם כי דרך סיפור על בעלי חיים ולא על בני אדם. הספר מתאר ברגישות את מערכת היחסים הנרקמת בין שני הפינגווינים, כמו גם את תהליך ההורות שלהם. הסיפור נותן לגיטימציה חברתית לזוגיות חד-מינית וגם להורות שאינה דווקא הורות ביולוגית. בשונה מספרים אלגוריים על זוגיות חד-מינית, הנטייה המינית אינה נדרשת כאן להסבר ואילו הקונפליקט אינו נובע מעצם היות הפינגווינים זכרים, אלא מתוקף רצונם להקים משפחה. הספר מציג את הזוגיות כטבעית ובכך נמנע מדידקטיות. הספר מבוסס על סיפור אמיתי.

שלושה לטנגו, ג'סטין ריצ'רדסון ופיטר פרנל
שלושה לטנגו

האבאים של גל ונועה - שוש פנקס
בספר זה מביאה שוש פנקס את סיפורן של נועה וגל, סיפור משותף למשפחות רבות, חד מיניות במדינת ישראל ובעולם כולו, ומספקת תשובה לילדים סקרנים שמחפשים תשובות למשפחות השונות והמגוונות שהם רואים סביבם.

זוג יונים בנים – נדב שטכמן
זהו סיפורו של היון יוני המבקש להביא אל התיבה את חברו הטוב מני ולא יונה ממין נקבה.

לדנה שני אבות - דורון בראונשטיין
לדנה שני אבות הוא סיפור ילדים משעשע ומחנך על אהבה על קבלה ובעיקר על סובלנות. ליה שואלת את דנה: "דנה, למה יש לך שני אבות ?", דנה חשבה וחשבה וחשבה, אבל... לא מצאה תשובה. רק אחרי ששאלה הסבירו לה אבא תומר ואבא אורן איזה מזל גדול נפל בחלקה להיות קצת שונה, כי הרי כולנו שונים זה מזה, ושאהבה בסופו של דבר היא תמיד אהבה ולא משנה אם הצורה שלה לפעמים קצת משתנה.

האבאים של גל ונועה, שוש פנקס
"האבאים של גל ונועה"

כל צבעי הקשת - סמדר שיר
כל צבעי הקשת הוא ספורן של שבע משפחות שכמותן תמצאו בכל עיר ומקום ברחבי ישראל, ובכל זאת הן שונות זו מזו ומיוחדות במינן. באמצעות עלילות מרתקות מטפל הספר בנושאים שמעולם לא העלו בספרות ילדים (בנק הזרע, פונדקאות, משפחת קלט, בן לשתי אמהות) לצד מצבים מוכרים יותר כמו גרושין, אמוץ, הולדת אח ופתיחת דף חדש.
הילדים, גיבורי הספר, לומדים מקטנותם שלכל משפחה אפיונים והרגלים משלה - ודרכי ההתמודדות שלהם מובילות את הקורא הצעיר לעבר סובלנות, קבלה והכלה. כל משפחה היא אחרת במבנה, בהרכב, בחוטי הקרבה וכל משפחה מאושרת כשפתוח ביתה ומלא אהבה.

המשפחות שלנו - חנה נסימוב
ספר מרתק המציג הרכבים משפחתיים מגוונים ומבט אחר על זוגיות שונה המביאה לעולם ילדים.

לדנה שני אבות, דורון בראונשטיין
"לדנה שני אבות"

ערב ספרות קווירית

מלבד הקראת סיפור הילדים, יתקיים ארוע הקראת שירה להט״בית, גם הוא בשיתוף המגדלור. הארוע יונחה על ידי דנה אולמרט ואורנה קזין, שיארחו משוררים/ות בערב ספרות קווירית. כמו כן תעמיד החנות דוכן מיוחד לימי האקספו, שיכלול ספרי פרוזה, ילדים, שירה ועיון שרלוונטים לנושא ולשבוע הגאווה וכמובן גם את כל ספרי הדוברים/ות שישתתפו באירועי היום.

"המגדלור הוא אתר ובית לאוהבי ספרים ומקום מפגש בו אפשר לשבת, לדפדף, לקרוא, לחשוב ולהחליף מילים", מסבירה דליה שלף, ממקימי האתר, "חלמנו ורצינו להקים מקום שיהיה חנות ספרים כמו שאנחנו חושבות שחנות ספרים צריכה להיות, ומעבר. בעידן של חנויות רשת שמתמקדות כמעט אך ורק במבצעים של רבי המכר, הלכו להן לאיבוד חנויות הספרים שאהבנו, כאלה שהציגו את טעמם של בעלי המקום, כאלה שאפשר היה לשמוע בהן המלצה מהימנה ולהחליף מלים, כאלה ששימשו מגדלורים תרבותיים וחברתיים. חנות ספרים בעינינו צריכה לאפשר למי שנכנס אליה לצאת לטיול ולהרפתקה, שתחילתם במסלול ידוע עם ספרים מוכרים והמשכם במסע דילוגים ודפדוף בין ספרים מסקרנים. ספרים אחרים הפותחים פתח לגילוי עולמות לא מוכרים, עד שמאבדים את תחושת הזמן. חוויית השיטוט והגילוי של אוצרות חדשים בחנות ספרים היא בשבילנו אחד הטיולים המוצלחים ביותר שאפשר לצאת אליהם".

"הסיפור על תכלת הצב ועל ילד מחמד", יום ב' 9.6, 17:00-17:45 מתחם הסלון

תשוקה ומבוכה: ערב ספרות קווירית, יום ב' 9.6, 21:00-22:30 מתחם הסלון

 עוד ב-mako גאווה: