שנת 2023 הייתה חתיכת שנה, עם רפורמות, מחאות, ופינאלה טרגי במיוחד שאף אחד מאיתנו לא יכול לשכוח ונראה שהולך ללוות אותנו לפחות בתחילת השנה הבאה. אז איך כל האירועים האלו השפיעו על מצעד השמות השנתי ? אילו שמות לבנות הגיעו לרשימה הנחשקת ואילו שמות לבנים? ומה נשאר משנה שעברה? 20 השמות הכי מחופשים של 2023 - ממש כאן לפניכם. 

במקום ה-20: יהל

(יוניסקס)

השם יהל הוא נגזרת של המילה הילה שמבטאת תופעה אופטית בה נראה מעגל מסביב למוקד האור בטבע. הפירוש המילולי לשם יהל היא יפיץ אור ויזרח והוא מוזכר גם בתנ"ך. יהל הוא גם שמו של קיבוץ בערבה ושל הר השוכן בסמוך לערד שבדרום הארץ.

במקום ה-19: ליאם

(יוניסקס)

עם נחיתה משמעותית של 8 מקומות מהשנה שעברה, השם ליאם סוגר את השנה במקום ה-19. השם ליאם מגיע מהשפה האירית, בה הוא מהווה קיצור לשם "יוליאם" שפירושו לוחם חסון וחזק. גם בשפה העברית יש לשם ליאם משמעות והוא מורכב מצירוף של המילים "לי" ו-"אם", כלומר - יש לי אמא.

במקום ה-18: רומי

(בנות)

אחרי שבשנה שעברה צנח השם רומי ב-4 מקומות, השנה הוא ממשיך לנחות בעוד 6 מקומות הישר למקום ה-18.  המקור לשם הוא בספר חבקוק שבקובץ תרי עשר בתנ"ך, שם מופיעה המילה רום המתארת עליונות והתרוממות. השם רומי הוא הטיית שייכות של המילה "רום", כלומר - המרום שלי, ההצלחה שלי, העליונות שלי. רומי זו גם שמה של אחת מהמדינות הגדולות בעולם העתיק שהייתה קרויה על שם רומא, בירת איטליה והפכה לאימפריה.

במקום ה-17: ארי

(בנים)

ואם כבר אנחנו בנחיתות, השם ארי לגמרי נוחת ב-11 מקומות למקום ה-17. המקור של השם הוא בתנ"ך שם הוא מוזכר כמלך החיות (אריה) וכסמל של שבט יהודה. הוא מוכר כבעל החיים השולט בטבע ומהווה סמל לכוח, למנהיגות ולעוצמה. האריה הוא גם מזל חודש אב בגלגל המזלות.

במקום ה-16: נועה

(בנות)

ואם היינו צריכים עוד הוכחה שהשנה הזו הייתה נפילה - השם נועה הסופר פופולרי - גם הוא נוחת ב-8 מקומות. המקור של השם הוא בתנ"ך שם הוא מופיע כשמה של אחת מחמש בנות צלופחד שביקשו באופן חריג לרשת את נחלתו מכיוון שלא היו לו בנים. ניתן לכתוב את השם גם בכתיב חסר - נעה.

נועה קירל סילבסטר (צילום: instagram)
צילום: instagram

במקום ה-15: אליה

(יוניסקס)

והנה פריצה ראשונה למצעד זה, לשם חדש-ישן (כלומר לא חדש בעולם אבל חדש אצלנו בצמרת). השם אליה מגיע מהתנ"ך, שם הוא מופיע בביטוי "אליה וקוץ בה" ומתייחס לפגם קטן המופיע בדבר שיכול היה להיות מושלם בלעדיו. אליה הוא הזנב השמן של הכבשה וכן אחד מכינוייו של בית המקדש.  

במקום ה-14: לני

(יוניסקס)

עוד פריצה חדשה היא השם לני שיש כמה פירושים ומקורות. בשפה הגרמנית השם לני הוא קיצור של השם ליאונרד, בשפה היוונית השם לני הוא קיצור של השם הלנה. יש מי שמפרשים כי השם לני הוא ראשי תיבות של - לי נתן ה' (האל). 

במקום ה-13: אופיר

(יוניסקס)

אחרי ירידה של 3 מקומות מהמצעד של לפני שנתיים לזה של שנה שעברה, השם אופיר מכפיל את ההישג ועולה למקום ה-13. השם אופיר מוזכר בתנ"ך גם כאחד מצאצאיו של שם (בנו של נוח) המוזכר בספר דברי הימים וגם כשמה של ארץ ממנה יובאו לארץ ישראל זהב ואוצרות טבע על ידי עבדיהם של שלמה המלך ומלך צור. 

אופיר אקוניס (תמונת AVI: מתוך היום בלילה, שידורי קשת)
אופיר אקוניס | תמונת AVI: מתוך היום בלילה, שידורי קשת

במקום ה-12: ריי

 (בנים)

אחרי שנחת 12 מקומות למטה בשנה שעברה, השנה הוא עולה עלייה מתונה של 4 מקומות. קבלו את ריי. לשם ריי יש כמה משמעויות שונות בשפות שונות. בשפה היפנית משמעותו היא קידה, בשפה הספרדית משמעותו היא מלך, ולפי הקבלה מדובר באחד משמותיו של האל וראשי תיבות של "רחמיך יקדמוני יום".

במקום ה-11: נועם

(יוניסקס)

עוד שם שרשם עליה מתונה (של 3 מקומות) הוא השם נועם שמופיע בספר משלי בתנ"ך כביטוי לדרך התנהגות. הפירוש המילולי של השם הוא התנהגות נעימה, נינוחה ואדיבה. את השם נועם אפשר לכתוב גם בלי האות ו' - נעם.

נועם טור (צילום: אביב חופי)
החתונה של מיכל אנסקי ואייל אמיר | צילום: אביב חופי

במקום ה-10: ליה

(בנות)

והנה עוד שם עם תזוזה מתונה, הפעם ירידה של 4 מקומות - השם ליה מגיע מהשפה העברית והוא הלחם של המילים "לי" ו-"יה", כלומר האלוהים שלי או האלוהים בשבילי. השם ליה הוא גם כינוי לשם התנ"כי לאה, שמה של אחת מארבע האמהות של עם ישראל, אשתו של יעקב אבינו, אחותה של רחל אמנו ובתו של לבן הארמי.

ליה שון נופשת (צילום: lia_schon, instagram)
ליה שון | צילום: lia_schon, instagram

במקום ה-9: יהלי

(יוניסקס)

והנה, לשם שינוי, שם שבניגוד לכולנו הצליח לשמור על יציבות השנה ונשאר במקום ה-9 והמכובד. השם יהלי יכול להתפרש בשני מובנים. הראשון כנגזרת של השם "יהל": יהל לי, מפיץ האור שלי. המובן השני הוא צירוף של המילים "יה" ו-"לי", כלומר -האל למעני או האל שלי.

במקום ה-8: אריאל

(יוניסקס)

עד שכבר התחלנו להתרגל ליציבות, חוזרות הנחיתות הרכות של 2023 גם עם השם אריאל שמלווה אותנו כבר תקופה ארוכה, רק שהפעם נוחת ב-5 מקומות. השם אריאל מופיע בתנ"ך כאחד משמותיה של העיר ירושלים. כמו כן, השם מורכב מצירוף של המילים "אריה" ו-"אל", כלומר - העצמת האל וייחוס ערכים של אומץ, גבורה, שליטה וכוח.

במקום ה-7: אריה

(בנות)

עוד כניסה חדשה בשנתי, אבל ממש לא חדשה במצעדים החודשיים. כבר מזמן עלינו על זה שהשם הזה הופך להיות אחד הטרנדים של השנה החולפת, ואפילו עשינו על כך כתבה במיוחדהשם אריָה מגיע אלינו מהשפה האיטלקית ופירושו אוויר לנשימה, שאיפה. כמו כן, בעולם המוזיקה אריה היא כינוי לחיבור שירי או שירת יחיד באופרה או באורטוריה, בליווי כלי. השם מזכיר מילה עברית קרובה מענף החקלאות, אֲרִיָּה, ופירושה הוא לקיטה ואיסוף של פירות, בעיקר תאנים (אָרָה תאנים, עשבים, דבש = קטף, אסף, תלש).

ניר והגר (צילום: מתוך אינסטגרם, instagram)
ניר והגר עם בתם ארייה | צילום: מתוך אינסטגרם, instagram

במקום ה-6: לביא

(בנים)

עוד נחיתה של 2 מקומות מגיעה לשם לביא, המופיע בספר יחזקאל בתנ"ך כתיאור לגור אריות. הלביא מופיע גם בספר איוב כתיאור לבעל חיים חזק שמתפקד גם כסמלו של שבט יהודה.

במקום ה-5: גאיה

(בנות)

השם גאיה עשה עליה השנה, של 2 מקומות, ומגיע אלינו מהמיתולוגיה היוונית, שם הוא מופיע כשמה של אלת האדמה והארץ שהולידה את אל הים ואל המים, או כמו שמקובל לכנות אותה בעברית - "אמא אדמה". עוד משמעות לשם גאיה היא צורת הנקבה לשם גיא המתייחס לשטח צר בין הרים.

במקום ה-4: קאי

(בנים)

והנה שוב פריצה מפתיע (טוב נו, מפתיעה אם לא עקבתם אחרי המצעדים החודשיים שלנו) אבל ישר למקום ה-4 - דרמטי כמו שאנחנו אוהבים. לשם קאי יש משמעויות שונות בשפות שונות. בסינית - פירושו ניצחון, בבורמזית - פירושו חזק, ביפנית - פירושו ים או אוקיינוס, בגרמנית - פירושו מגן או שומר, בסקוטית - פירושו אש, בפרסית - פירושו עולם, באמהרית - פירושו אדום ובסווהילית פירושו אהוב. 

במקום ה-3: בארי

(יוניסקס)

והנה עוד כניסה חדשה, שגם ראינו אותה במהלך השנה במצעדים החודשיים, אבל ברור לכולם שהקפיצה המשמעותית הגיעה מאז ה-7 באקוטובר כשקיבוץ בארי היה אחד מהקיבוץ שנפגעו הכי הרבה ממתקפת חמאס. מקור השם בארי הוא בתנ"ך, שם הוא מופיע כשמו של אביו של הנביא הושע, שהיה גם נשיא שבט ראובן. הוא נקרא גם בארה בגלל שהיה גדול הדור באותם ימים. בבראשית מוזכר השם בארי כשמו של אביה של יהודית, אשתו של עשיו. בארי הוא גם שמו של קיבוץ בצפון הנגב שהוקם על שמו של ברל כצנלסון ש-"בארי" היה שמו הספרותי.

ובמקום ה-2: אימרי

(בנים)

מי שתפס את המקום השני במצעד השנתי של השנה שעברה, וברוב המצעדים החודשיים, הצליח למרות כל האירועים לשמור על מקומות על הפודיום. השם אימרי מגיע אלינו מהתנ"ך שם הוא מופיע בספר דברי הימים א' ובספר נחמיה כשמו של אבי זכור, אחד מבוני החומה המחודשת של ירושלים. משמעות השם בשפה העברית היא ציווי לגוף שני נקבה להגיד דבר מה.

ובמקום ה-1: איתי

(בנים)

והנה עוד הוכחה שלא משנה מה יקרה - אתם אוהבים את השמות שאתם אוהבים. השם איתי שומר על מקומו בראש הפסגה משנה שעברה, או כמו שקוראים לזה אצלנו - וולקאם! מקור השם איתי הוא בתנ"ך שם נזכרים שתי דמויות שנקראות בשם זה. אחת מהן היא איתי הגתי שמוזכר בספר שמואל ב' כמי שהלך אחרי דוד המלך והאמין בו, והשנייה איתי בן-ריבי – גם הוא אחד מגיבוריו של דוד המלך.

יש הנותנים לשם איתי ראשי תיבות של "ארץ ישראל, תורת ישראל" וכן "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני". השם מדורג כבר כמה שנים ברציפות במקומות הראשונים בדירוג השמות שניתנו לזכרים יהודים.

איתי לוי
איתי לוי
 

בהריון או אחרי לידה? באפליקציית איזי ריכזו עבורך את כל המידע: