חאלד משעל, ארכיון (צילום: רויטרס)
חאלד משעל. יהיה הסכם? | צילום: רויטרס

לאחר כמה ימים של הפסקה בדיווחים על הסכם הרגיעה המתגבש עם חמאס והעיסקה לשחרורו של גלעד שליט - היום חוזרות השמועות. בימים האחרונים הנושא ירד מהפרק בישראל בעיקר בגלל המולת הבחירות. עתה ייאלצו בירושלים לחזור ולהתמודד עם המציאות הקשה והמורכבת.

מקור מצרי אומר היום לעיתון "אלחיאת" היוצא לאור בלונדון, כי כבר היום צפוי להיחתם הסכם הרגיעה(תהדייה) בין ישראל וחמאס. ההסכם, לפי אותו מקור, יהיה לתקופה של שנה וחצי עם אפשרות לחידושו לתקופה נוספת אם לא יהיו אירועים חריגים.

עוד אומר המקור, כי לאחר הרגיעה יידון גם נושא חילופי השבויים שצפוי לכלול את שחרורו של גלעד שליט. אחד מבכירי חמאס מסר לעיתון את העמדה המוכרת של התנועה כי "עסקת גלעד שליט לא תלויה בנושא פתיחת המעברים וכי מדובר בנושאים נפרדים". הבכיר אמר בנוסף כי על אף עמדה זו, הרגיעה בהחלט יכולה לתרום לקידום חילופי השבויים.

בישראל אופטימיים, חמאס ממשיך ללדבוק בתנאיו

כותרות העבר 10.7 (צילום: החדשות 2 -ארכיון)
גלעד שליט. יידון רק אחרי הרגיעה | צילום: החדשות 2 -ארכיון

בשבוע שעבר גורמי חמאס הכחישו כי פני הארגון להפסקת אש ארוכה. "לא נסכים לרגיעה ארוכת טווח", אמר דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה. "לא נכבול את ידי ההתנגדות שלנו לטווח ארוך, משום שהאופציה העומדת בפנינו מול האויב היא לא אופציה של פיוס או שלום. האויב לא מושיט את ידו האמיתית לשלום".

האופטימיות על כך שבכל זאת נושא שליט ייפתר עוד לפני כניסתה של הממשלה החדשה נובעת מכמה סיבות. מצד אחד גורמים בקבינט מבהירים כי לא יסכימו להסדרה ללא גלעד שליט, מצד שני אולמרט נחוש להביא לשחרורו של שליט עוד לפני שייצא מבית ראש הממשלה.

סיבה נוספת לאופטימיות בדבר פריצת דרך בנושא שליט היא המעורבות של גורמים נוספים מחוץ למשולש ישראל-חמאס-מצרים. גורמים ומתווכים נוספים מגבירים לאחרונה את הלחץ והמאמצים על חמאס וישראל לקידום הנושא. בכיר פלסטיני אמר בשבוע שעבר לסוכנות הידיעות רויטרס כי בתקופה האחרונה, קטאר וטורקיה לוקחות חלק פעיל מאד בתיווך לשחרור שליט.