ציפי לבני ובנימין נתניהו (צילום: רויטרס)
לבני ונתניהו. לא מוותרים על ראשות הממשלה | צילום: רויטרס

המערכת הפוליטית מתכוננת לימים סוערים לקראת פגישת נשיא המדינה עם נציגי המפלגות על מנת לקבל את המלצותיהן על זהות מרכיב הממשלה הבאה. בקדימה עדיין לא מוותרים על האפשרות להרכיב את הממשלה. המפלגה תיפגש היום אחר הצהריים לישיבת סיעה ראשונה בכנסת מאז הבחירות כדי לדון, בין היתר, באפשרויות העומדות בפני המפלגה.

בכירים במפלגה גם לא פוסלים אפשרות לשבת באופוזיציה, לפחות כלפי חוץ. יו"ר קדימה ציפי לבני מתעקשת על כך שלא תיקח חלק במפלגה צרה. זה רמז לכך שבמידה ולא תשיג את מבוקשה - לעמוד בראשות הממשלה ל-4 שנים, או רוטציה, היא תעדיף לשבת באופוזיציה.

יחד עם זאת בקדימה כן מקווים שבסופו של דבר תימצא הדרך לשיתוף פעולה עם הליכוד. "לבני ונתניהו צריכים לשבת ביחד", אמר אתמול ח"כ צחי הנגבי בראיון לתכנית פגוש את העיתונות. "בלי ממשלת אחדות מדינת ישראל תהיה בפני שוקת שבורה". רמז למה שצפוי לנו ניתן ללמוד מכך שהנגבי מדגיש כי "נדרש ויתור משמעותי של שני המנצחים של שתי המפלגות הגדולות - הליכוד וקדימה. נתניהו ולבני, שניהם, חייבים לעשות ויתור על המשאלות שהיו להם עד הבחירות. ביבי ולבני יישבו ביחד ויצטרכו לוותר".

היו"ר במינסק; הצדדים ממשיכים לחזר אחר "ישראל ביתנו"

בקדימה ממשיכים לנסות לשכנע את "ישראל ביתנו" כי דווקא קדימה היא שותפתה הטבעית. היום צפוי השר חיים רמון להיפגש עם ח"כ סטס מיסז'ניקוב נציג ישראל ביתנו לשיחות הקואליציוניות, ולהעביר לו ציטוטים ממצע קדימה וציטוטים של לבני שמתאימים לדרישות של ישראל ביתנו על ברית הזוגיות ושינוי שיטת הממשל. יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן נמצא במינסק בירת בלרוס, אך המפלגה כבר הודיעה כי החליטה מה היא תמליץ לנשיא פרס, והנשיא יהיה הראשון לגלות את ההכרעה.      

בישראל ביתנו לא הסתירו את רצונם בממשלת אחדות לאומית שתהיה מורכבת מליכוד, קדימה והם עצמם. "אני מצפה מלבני וביבי לשבת בחדר סגור, עד שייצא עשן לבן, ולהחליט מי המתאים מביניהם להרכיב את הממשלה", אמר מסז'ניקוב בימים האחרונים. הצפי הוא כי דברים ברוח זו ימסור ליברמן, שיחזור לארץ ביום רביעי, גם לנשיא המדינה שמעון פרס.

שר הביטחון ברק, ארכיון (צילום: חדשות 2)
אהוד ברק. לא ויתר על תיק הביטחון? | צילום: חדשות 2

בליכוד אופטימיים; בעבודה (כרגיל) סוער

בנימין נתניהו ממשיך גם הוא במגעים להשגת הסכמה להרכבת ממשלתו. על רקע הדיווחים על הקמת חזית אחידה בין ש"ס ליהדות התורה וחששם כי ישראל ביתנו תועדף בממשלת ליכוד, מדגיש נתניהו המחלוקות בין ש"ס לישראל ביתנו פתירים.

בליכוד משוכנעים שבסופו של דבר הם אלה שירכיבו את הממשלה הבא. במפלגה מדגישים שהם היו רוצים ליצור קואליציה עם קדימה אך גם לא שוללים אפשרות להקמת ממשלה ימנית צרה. ח"כ ראובן (רובי) ריבלין מהליכוד הבהיר את עמדת מפלגתו נכון לרגע זה. "אנחנו רוצים להגיע להבנות בתוך המחנה הלאומי, ואיתן נוכל לפנות לקדימה", אמר. "בלי רוטציה".

בעבודה גם כן הרוחות סוערות. לאחר שעמיר פרץ חשף בפגוש את העיתונות את כוונתו להתמודד על ראשות העבודה, עכשיו זה יו"ר המפלגה שמביא אי נחת לבכירי המפלגה. לאחר שכבר אמר ברק כי הוא ומפלגתו ישבו בקואליציה הבאה באופוזיציה, טוענים גורמים במפלגה כי מעשיו מעידים על מחשבות אחרות. ברק מואשם כי הוא מנסה להשתלב בממשלה הבאה. יו"ר העבודה, על פי אותם גורמים מנסה לייצר חזית אחידה עם מרץ סביב האפשרויות הקואליציוניות.