אין תמונה
עטיפת הספר אעידה

אז מה הספר שלכם? במסגרת פרויקט מיוחד לרגל שבוע הספר, שנפתח היום, אנו מביאים לכם מדי יום את הספרים ששינו את חייהם של המגישים, הכתבים ואנשי החדשות שאתם רואים בדרך כלל על מסך הטלוויזיה. היום כתב המשטרה של חדשות 2 משה נוסבאום ממליץ לכם בחום על "עאידה":

לפני מספר ימים סיימתי לקרוא את ספרו של סמי מיכאל - 'עאידה' וזה הספר שעליו אני רוצה להמליץ. כאיש של מילים, אני חייב לומר שההתרשמות שלי היא קודם כל מן השפה. סמי מיכאל מפלרטט עם השפה העברית, הוא לא ארכאי, הוא מתאר את תיאוריו בספר בשפה עשירה, שלי כעיתונאי - נשאר רק לקנא.

במקביל הוא לוקח אותנו אל עולם שאנחנו מרבים לשמוע עליו, אבל לאמתו של דבר אנחנו לא יודעים עליו כמעט כלום - לבגדד של עירק שבין שתי המלחמות, תוך כדי עלילה מופלאה, קסומה לטעמי, שהוא פורש בפנינו, שמתרחשת שם, בבגדד. לטעמי, הנאה צרופה.

עלילה דרמטית ורבת תהפוכות

על הספר "עאידה": זכי דאלי, יהודי מבוגר, כמעט קשיש, הכותב ומגיש תוכנית דוקומנטרית פופולארית בטלוויזיה העיראקית, מקבל יום אחד, בין שתי מלחמות המפרץ, שיחת טלפון שממנה הוא למד שעל סף דלתו מונחת גופה של אישה.

מכאן ואילך מתפתחת עלילה דרמתית, רבת תהפוכות, שדרכה אנו נחשפים לעולמו הרגשי והתודעתי של זכי, שרואה עצמו נצר אחרון לקהילה יהודית מפוארת שחיה ברציפות במקום אחד יותר מכל קהילה יהודית אחרת. דרך עיניו הבוחנות של זכי מתוודעים אנו לבגדאד המודרנית, זו של ימי סדאם חוסיין, על יפעתה, ססגוניותה האתנית, ניוונה הפוליטי והמוסרי ואסונה.

עאידה הוא רומן תקופתי. ככזה הוא מאפשר לנו התבוננות באירועים הן בעיניהם של בני הזמן והן מעמדה מרוחקת וגבוהה יותר. בעאידה, כמו ברומנים תקופתיים גדולים אחרים, אנו נחשפים ליחסים המורכבים שבין האמן, שהוא לכאורה נציג הרוח החופשית, לבין נציגי המנגנונים השלטוניים שבחסותם הוא שורד ויוצר.

בהמשך השבוע ימליצו על ספר עוד אנשי חדשות, בהם רוני דניאל ולילך סונין. 

יונית קראה והתרגשה

מגישת המהדורה המרכזית של חדשות 2 יונית לוי המליצה בחום על "ימיו ולילותיו של הדודה אווה" של אמנון דנקנר.

"זה הספר הכי מרגש שיצא לי לקרוא בתקופה האחרונה. סיפור יפיפה, מרגש עד דמעות, מורכב, עצוב לעיתים ואף משמח. חלקו מתרחש בירושלים של שנות ה-50 וחלקו באירופה של שנות ה-40. דנקנר הוא אמן של מילים והוא פשוט הצליח ליצור דמות, של הדודה אווה, שבעיני היא אחת הדמויות היפות שנוצרו בספרות העברית.

זה ספר שאתה מתלבט כשאתה קורא אותו אם לאכול אותו מהר מהר, כמו ארוחה טובה, או להתענג על כל ביס ועל כל עמוד. אני בחרתי באופציה השנייה - קראתי אותו לאט לאט. תקראו אותו לאט, תקראו אותו מהר - איך שאתם רוצים, זה פשוט ספר נפלא שממש לא כדאי להחמיץ אותו".

קושמרו ממליץ על שלו

מגיש המהדורה המרכזית וחדשות סוף השבוע דני קושמרו המליץ גם הוא השבוע על ספר: "אני ממליץ על מישהו שכשאני קורא את ספריו אני מתענג ומתעצבן - מאיר שלו. 'יונה ונער', או כל ספר אחר של הסופר הזה, כולל ספרי ילדים, גורם לי כל פעם לחייך ולהתפעם מהשליטה שלו בשפה, מאוצר המילים, מהעובדה שהוא מלהטט ממש, במילים האלו.

"משום כך, אני נהנה וגם מקנא קנאה עזה. ובשל כל הדברים האלה אני אוהב אותו ואת הספר שלו. מאיר שלו".

בן-עמי ממליץ על משעול

מגיש "שש עם" עודד בן-עמי בחר את הספר שלו: "אני רוצה להמליץ מאוד על ספר שירים חדש של המשוררת אגי משעול - "ביקור בית" בהוצאת הקיבוץ המאוחד.

"בכישרון רב ולא בפעם הראשונה, אגי משתמשת בכישרון רב בתבניות הנפלאות לתאר את הישראליות שלה, את המקום שממנו היא באה. את ניסיונה להתנתק מהוריה ניצולי השואה ולהיות ישראלית לחלוטין. לטעום את הטעמים, להריח את הריחות, ליהנות מהצבעים. כל דף וכל שיר בדפי הספר הינו תענוג גדול". 

דויטש ממליץ על טושה גפלה

וזו ההמלצה של החזאי דני דויטש: "בחרתי בספר 'הקטרקט בעיני הרוח' של הסופר המעולה, אופיר טושה גפלה. זהו ספרו השני, אחרי ספרו הראשון והמצליח - 'עולם הסוף'.

"גם הספר הזה מפתיע, מקורי, מעמיק מרענן ובעיקר מותח. זהו סיפור בלשי, סיפור מתח על גבול האימה. הסופר הזה יודע להפליג במחוזות הדמיון, לפעמים אפילו דמיון פורה מדי.

"מדובר על רוצח סדרתי שמתמקד בעיקר בסופרים מתחילים בתחילת דרכם, כך שאם היו לכם כוונות להתחיל לכתוב יכול להיות שזה לא הספר בשבילכם... אבל אני מבטיח לכם שבכל זאת תצליחו ליהנות ממנו. אני נהניתי, ממליץ בחום".

רכזת פרויקט "הספר שלי" - סיגל ריבה, מבקרת הספרות של חדשות 2 באינטרנט

איך מצטרפים לטוויטר של חדשות 2?

הספר שלי: יונית לוי ממליצה

הספר שלי: דני דויטש ממליץ

הספר שלי: דני קושמרו ממליץ

הספר שלי: עודד בן עמי