מהיום בו נבחר נשיא - ועד ליום שבו הוא מושבע ונכנס רשמית לתפקידו: ג'ו ביידן הוכרז כנשיא ה-46 של ארצות הברית לאחר שניצח בבחירות - והוא צפוי להיכנס בעוד כחודשיים באופן רשמי לתפקיד, לכהונה בת 4 שנים. מהרגע בו הוכרז President-Elect (הנשיא הנבחר) ועד שייכנס לבית הלבן, יחלפו 72 ימים שבהם יתרחשו מספר תהליכים סדורים ורשמיים, בהתאם לחוקה האמריקנית, בדרך לחילופי השלטון. כך זה יתבצע: 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

3 בנובמבר: יום הבחירות

ביום שלישי הראשון של נובמבר פעם ב-4 שנים (חוץ ממקרים בהם היום חל על 1 בחודש) נערכות הבחירות לנשיאות ארה"ב. השנה הן נערכו ב-3.11, ולאחר שכ-150 מיליון אמריקנים הצביעו באותו היום וגם באמצעות הדואר ובהצבעה מקדימה, נבחר הנשיא החדש - ג'ו ביידן.  

ביידן בנאום הניצחון  (צילום: רויטרס)
בקרוב בבית הלבן. הנשיא הנבחר ביידן בנאום הניצחון | צילום: רויטרס



23-4 בנובמבר: הקולות נספרים

השנה, עקב ההצבעה המאסיבית בדואר, מדינות שונות אפשרו לקולות במעטפות להגיע גם כמה ימים לאחר יום הבחירות. במינסוטה ובנבאדה, למשל, קולות שנשלחו בדואר יכולים להיקלט עד 10 בנובמבר, באוהיו ניתן לקבלם עד 13 בנובמבר ובמדינת וושינגטון ממש עד ליום האחרון בו על כל מדינה לאשר את הקולות שהתקבלו, 23 בנובמבר.  

10 בנובמבר -11 בדצמבר: המדינות מאשרות רשמית את התוצאות

החל משבוע לאחר הבחירות ובמשך חודש, 50 המדינות ברחבי ארצות הברית עוברות תהליך של אישור כלל הקולות שהתקבלו ואישור רשמי של התוצאות בכל אחת מהן. במדינות שבהן המרוץ צמוד במיוחד והפער בין המועמדים קטן (בג'ורג'יה, למשל) תיערך ספירה חוזרת ותיתכן דחייה של המועד האחרון. 


8 בדצמבר: המועד האחרון לקבלת התוצאות מהמדינות וקביעת המנצח בהן

עד למועד זה, על כל המדינות ליישב סופית את כל המחלוקות בתהליך ספירת הקולות ולהכריע מי המנצח במקרה של מרוץ צמוד. המושלים של כל המדינות אמורים לחתום על מסמכים רשמיים המאשרים את התוצאות במדינתם. 

מצביעים בפלורידה (צילום: AP)
מצביעים בפלורידה בבחירות בארה"ב | צילום: AP

14 בדצמבר: האלקטורים נפגשים במדינותיהם ובוחרים נשיא 

כ-150 מיליון אמריקנים שהצביעו בבחירות לנשיאות אומנם בחרו את הנשיא הבא, אך למעשה הם לא בוחרים באופן ישיר בנשיא, אלא מסמיכים אלקטורים – נציגים מטעם כל מדינה בארצות הברית (לרוב נציגים בכירים של המפלגות), שבתום הספירה הרשמית של כלל הקולות, מתכנסים ובוחרים את הנשיא ואת סגנו. 

האלקטורים מתכנסים ביום שני שחל בין 13 ל-19 בדצמבר, ומצביעים עבור מועמד אחד לנשיא ומועמד אחד לסגן נשיא. החוקה האמריקנית אומנם לא מחייבת את האלקטורים להצביע עבור המועמד שזכה במרבית הקולות במדינתם, אבל ביותר מ-99% מהמקרים הצביעו האלקטורים בהתאם להכרעת הרוב. בחלק מן המדינות, החוק מחייב את האלקטורים להצביע בהתאם להצבעת הרוב ואף מטיל קנסות ועיצומים על אלקטורים שהצביעו בניגוד להצבעת הרוב.


23 בדצמבר: עד למועד זה, על כל קולות האלקטורים להיקלט בוושינגטון

היום האחרון לקליטת קולות האלקטורים מכל 50 המדינות 


3 בינואר: הקונגרס החדש מושבע

השבעת החברים החדשים שנבחרו לסנאט ולבית הנבחרים (שני הבתים מהם מורכב הקונגרס האמריקני) 


שימוע בבית הנבחרים (צילום: רויטרס, חדשות)
הקונגרס האמריקני | צילום: רויטרס, חדשות


6 בינואר: קולות האלקטורים מוכרזים – המועמד שמשיג 270 אלקטורים מתוך 538 הופך לנשיא

חברי הסנאט ובית הנבחרים מתכנסים ובמעמד זה מוקראים קולות האלקטורים. סגן הנשיא המכהן, המשמש גם כנשיא הסנאט, מקבל לידיו את התוצאות ובסיום ההליך מכריז עליהן. המועמד שקיבל מעל 270 אלקטורים הופך רשמית לנשיא ארצות הברית. 

אם אף אחד מהמועמדים לא קיבל 270 אלקטורים ומעלה, ההכרעה עוברת לבית הנבחרים, שם לכל מדינה יש קול אחד מכריע. על מועמד לזכות ברוב מוחלט כדי לזכות בתפקיד הנשיא - ואם לא מושג רוב כזה, נערכים עוד ועוד סבבי הצבעה - עד להשגתו. כך, למשל, בבחירות של 1800 נבחר תומס ג'פרסון לנשיא אחרי 36 סבבי הצבעה. אם לא מתקבלת החלטה עד 20 בינואר ב-12 בצוהריים, סגן הנשיא יכהן כנשיא בפועל - עד לקבלת ההחלטה. 


20 בינואר: השבעת הנשיא, כניסה רשמית לתפקיד

הנשיא החדש שנבחר מושבע לתפקידו בטקס ההשבעה שנערך בצוהרי היום על מדרגות הקפיטול. במידה ומתרחש מצב שבו נשיא נבחר מת בין יום הבחירה ליום ההשבעה, מי שיושבע במקומו לתפקיד הרם הוא מי שנבחר לסגן הנשיא. 

ג'יל ביידן (צילום: רויטרס_)
ביידן מושבע לסגן נשיא ב-2009. בקרוב יושבע כנשיא | צילום: רויטרס_