ספירת הקולות בארצות הברית נמשכת - וייתכן שבשעות הקרובות נדע מי הנשיא הבא: המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב ג'ו ביידן ויריבו, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ממשיכים להמתין במתח לתוצאות שיגיעו ממדינות שטרם הספיקו לספור את כל הקולות שהתקבלו בהן. ייתכן שהקרב יוכרע הבוקר (שישי) אם ביידן ימשיך לצמצם את הפער בפנסילבניה. אם יוכרז שביידן הוא המנצח שם - הוא יהיה הנשיא הבא של ארצות הברית. בינתיים, בהצהרה מהבית הלבן טען טראמפ ללא הצגת כל ראיה: "אם תספרו את הקולות החוקיים - אני מנצח בקלות". קרב צמוד ביותר בג'ורג'יה - הפער לטובת טראמפ הצטמצם לפחות מ-2,000 קולות. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"לא ניתן לשחיתות לפגוע בבחירות. מנסים לגנוב בחירות. לא ניתן להם להנדס תוצאה", אמר הנשיא - וטען כי "גנבת הקולות" מתרחשת בפנסילבניה (גם כאן - מבלי להציג הוכחה לכך). לדבריו, ההצבעה בדואר אינה אמיתית. לאחר ההצהרה, רשת פוקס ניוז הבהירה: "הנשיא דיבר על הונאה, אבל אין ראיות לכך. לא ראינו שום הוכחה לניצול המערכת נגדו".

טראמפ בבית הלבן (צילום: AP)
"אם תספרו את הקולות החוקיים אני מנצח בקלות", טראמפ בהצהרה | צילום: AP

ביידן מסר מוקדם יותר הצהרה קצרה לציבור האמריקני, שבמהלכה הדגיש את החשיבות של ספירת כל קול: "ההצבעה היא קדושה – כך האנשים מביעים את רצונם, והנשיא נבחר בהתאם לרצון המצביעים. אף אחד אחר לא בוחר את הנשיא. כל קול צריך להיספר".

עוד התייחס מי שנחשב למועמד המוביל במרוץ להתמשכות הליך ספירת הקולות: "דמוקרטיה היא לפעמים מסובכת ודורשת סבלנות. אנחנו מרגישים טוב מאוד לפי איך שהדברים נראים. אין לנו ספק שכשהספירה תיגמר, אני וסגניתי המיועדת קמלה האריס נוכרז כמנצחים, הישארו רגועים. תודה לכולכם על הסבלנות".

ג'ו ביידן, בחירות ארה"ב (צילום: רויטרס_)
בדרך לחדר הסגלגל? ביידן | צילום: רויטרס_

הנשיא טראמפ מוביל כעת בספירת הקולות בג'ורג'יה בפער של פחות מ-2,000 קולות - ונראה כי המועמד הדמוקרטי ביידן מצמצם את הפער. גם אם ינצח במדינה, טראמפ עדיין יהיה רחוק מלהשיג את 270 האלקטורים הדרושים לו.

עדכון ספירת קולות נכון לשעה 04:50:

הנשיא טראמפ אuמנם מוביל בפנסילבניה בפער של כ-42 אלף קולות, אך הפער לא מפסיק לקטון במדינה שבה נותרו עוד כ-250 אלף קולות לספור - כאלה שיכולים לשנות את התמונה ולהעניק לביידן את 20 האלקטורים הנחוצים עבורו לניצחון. על פי הערכות, הקולות שנותר לספור הם כאלה שהתקבלו בדואר - ומאזורים בהם הדמוקרטים חזקים יותר, אם יחס חלוקת הקולות האחרונים יישמר - ביידן ינצח.

אם ביידן יוכרז כזוכה בפנסילבניה - הוא לא יצטרך לזכות באף מדינה נוספת, כיוון שהוא יעבור את רף 270 האלקטורים. עם זאת, הספירה נמשכת במדינות נוספות שזכייה בשתיים מהן (אם לא ינצח בפנסילבניה) תעשה גם כן את העבודה עבור המועמד הדמוקרטי: ג'ורג'יה עם 16 אלקטורים שבה המרוץ צמוד למדי, צפון קרוליינה עם 15 אלקטורים שככל הנראה תישאר בידי טראמפ, אריזונה עם 11 אלקטורים שבה ביידן מוביל בפער קטן - ונבאדה עם 6 אלקטורים, שגם בה סגן הנשיא לשעבר ביתרון קל על פני טראמפ. 

בחירות בארה"ב (צילום: AP)
בארה"ב וברחבי העולם ממתינים במתח להשלמת הליך הספירה | צילום: AP

על פי הדיווחים המגיעים מארה"ב, במדינת ג'ורג'יה, שבה טראמפ מוביל בהפרש שכבר הצטמצם לפחות מאלפיים קולות, המדינה צפויה לסיים לספור את התוצאות בקרוב, והאפשרות למהפך שם לטובת ביידן ריאלית, לאחר שרק 18 אלף קולות טרם נספרו. אם המועמד הדמוקרטי יזכה בג'ורג'יה - הוא יוסיף עוד 16 אלקטורים למניין שלו, ויהיו בידיו 269 אלקטורים (לא כולל אריזונה) - מרחק של אלקטור בודד אחד מזכייה. אם מכלילים בספירה את אריזונה - יהיו ברשותו 280 אלקטורים, 10 מעבר לדרוש.

במקביל, המועמדים ממתינים במתח גם לסיום הספירה באריזונה, שכאמור, חלק מהרשתות כבר הכריזו שהתחולל בה מהפך ושביידן ניצח בה. המועמד הדמוקרטי איבד מעט מן ההובלה והפער כעת עומד על כ-46 אלף קולות לטובתו כשנספרו 90% מהם - ואלה שנותרו הם הצבעות שהתקבלו בדואר. הדמוקרטים אומנם זוכים ליתרון בקרב המצביעים דרך הדואר, אך באריזונה גם רפובליקנים לא מעטים הצביעו באופן הזה - כך שהמאבק שם צפוי להיות צמוד עד הרגע האחרון. 

גם במדינת נבאדה, הספירה מתקדמת - אך באיטיות. 6 האלקטורים של המדינה הזו עשויים להתברר כמכריעים במיוחד, מכיוון שאם ביידן מנצח גם באריזונה השכנה (11 אלקטורים) וגם בנבאדה, זה מספיק לו כדי להפוך לנשיא, כי כך הוא יגיע ל-270 אלקטורים בדיוק. כעת, הפער לטובת ביידן עומד על 12,000 קולות - פער של 0.9% יותר מטראמפ, כש-89% מהקולות במדינה נספרו. 

מקורבים למועמדים בטוחים בניצחונם; טראמפ קרא לעצור את הספירה

במחנה הרפובליקני לא שוקטים על השמרים: הם המשיכו לטעון גם אתמול לזיופים וקראו לספור מחדש את הקולות בחלק מהמדינות המכריעות. תומכים של טראמפ הפגינו מחוץ לכמה מוקדי ספירת קולות - ובמדינות בהן ביידן מוביל הם קוראים לספור כל קול - ולעומת זאת, במדינות בהן טראמפ מוביל - הם קוראים לעצור את הספירה מיד.

הנשיא טראמפ צייץ בטוויטר: "לעצור את הספירה!" ובצוות הקמפיין של הנשיא המכהן הבטיחו לספק אמש "הודעה דרמטית" בכל האמור להליך הספירה במדינת נבאדה. ככל הנראה שהם צפויים לדרוש לספור שם מחדש 10,000 קולות. במטה טראמפ הביעו ביטחון בכך שהנשיא ינצח בבחירות – ושהדבר יקרה עד שישי בערב. גורמים מטעמו טוענים כי יספקו מענה לכל טענה של ביידן ואנשיו בכל מקום בו יטענו לניצחון.

בסביבת ביידן הביעו אף הם ביטחון בזכייה בנשיאות: מנהלת הקמפיין שלו טענה כי הקולות שנותר לספור בפנסילבניה יטו את הכף לטובתם – ובכך יהיו לסגן הנשיא לשעבר יותר מ-270 האלקטורים הדרושים לניצחון. היא הביעה ביטחון בכך שביידן יזכה בפנסילבניה ובנבאדה - וכי הם מצפים שעוד היום יוכרז שניצח בנבאדה. 

ביידן עצמו סירב להיות נחרץ, אבל צייץ מסר אופטימי לתומכיו בטוויטר: "חברים, סבלנות. הקולות נספרים ואנחנו מרגישים טוב בנוגע למקום שבו אנחנו נמצאים כעת".