טייס המשנה שריסק את המטוס, אנדראס לוביץ
טייס המשנה אנדראס גונתר לוביץ | צילום:

טייס המשנה שנקבע כי ריסק בכוונה תחילה את מטוס "ג'רמן ווינגס" באלפים הצרפתיים הוא אנדראס גונתר לוביץ, גרמני בן 28. גם איגוד התעופה הגרמני אישר את זהותו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק 

לוביץ היה הטייס הפחות מנוסה בטיסה 9525: הוא הצטרף לחברה בספטמבר 2013, הוא טס רק כמה חודשים לפני התקרית וצבר 630 שעות טיסה בלבד. הקפטן, לעומתו, צבר 6,000 שעות טיסה. לוביץ רכש את הכשרתו בטיסה בבית הספר של "לופטהנזה", חברת האב של "ג'רמן ווינגס". לאחר פרסום שמו, נקראה המשטרה לשמור על בית משפחתו של לוביץ.

קרסטר ספוהר, מנכ"ל חברת לופטהנזה, אמר היום כי הוא "מזועזע מתוצאות החקירה". הוא הוסיף כי "לא תיארנו לעצמנו שהאירוע הזה יכול להיות נוראי עוד יותר. אין לנו מושג למה הוא עשה את זה. הטייסים שלנו הם מהטובים בעולם. זה הסיוט הגרוע ביותר שניתן לחשוב עליו". ספוהר הוסיף כי לא היו שום מגבלות על תפקודו של לוביץ כטייס.

לוביץ הוא תושב העיר מונטבאואר בדרום-מערב גרמניה. מאז נעוריו היה חבר במועדון טיסה גרמני. באתר המועדון נכתב: "הוא הגשים את חלומו ושילם עליו בחייו".

"שום דבר במידע שהתגלה במהלך חקירת האירוע לא רמז על כוונה לבצע פעולת טרור", אמר התובע הצרפתי ברייס רובין. "הוא היה כשיר להטיס את המטוס, והיו לו את כל התעודות הדרושות".

התובע אף נזהר מלהגדיר את הפעולה כהתאבדות. "אני לא משתמש במילה הזו כי אני לא יודע", אמר, "אבל על סמך המידע אני יכול להגיד שלא הייתה לו סיבה לעשות זאת. התאבדות זו פעולה שאדם עושה לבד, לא כשיש 150 איש מאחוריו".

התובע הצבורי בצרפת (צילום: חדשות 2)
"גרם באופן יזום להתרסקות". רובין | צילום: חדשות 2

ב"ג'רמן ווינגס" סירבו תחילה לפרסם את שמותיהם של שני הטייסים כדי להגן על פרטיותם, אך ברגע שנפתחה חקירה, אמר התובע, הותרו השמות לפרסום. התובע הגדיר את החקירה כחקירת רצח.

"לא הוציא מילה במשך עשר דקות"

רובין, שהופקד על חקירת ההתרסקות, בה נספו 150 בני אדם, הודיע היום (חמישי) כי "טייס המשנה גרם באופן יזום ומכוון להתרסקות המטוס". מוקדם יותר העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח כי אחד הטייסים במטוס האיירבוס A320 נותר נעול מחוץ לתא הטייס - טענה שאישר התובע.

לדברי רובין, טייס המשנה "לא אמר מילה מהרגע שהטייס יצא מהתא. הוא האיץ את ההנמכה, ואנחנו יודעים שהוא היה בחיים עד ההתרסקות".

מבצע החילוץ נמשך (צילום: רויטרס)
החיפושים באלפים הצרפתיים | צילום: רויטרס

"הוא מנע מהקפטן שלו לחזור לקוקפיט, לא לענות לקשר ולא לדבר עם מטוסים אחרים, סירב להקיש קוד מזהה - כל אלו פעולות מכוונות, שלא הייתה להן הצדקה", טען התובע. "הוא נשם באופן נורמלי - לא כמו מישהו שקיבל שבץ או נושם באופן לא חריג, לא היה נראה שהוא לא חש בטוב".