"מאתגר ודורש ניסיון": 4 סופות הכו את בריטניה בשבועיים האחרונים, הגדולה יוניס ראתה רוחות של 195 קמ"ש לשעה. בעקבות הרוחות, התגלתה התופעה שבגללה מטוסים מתקשים לנחות בנמל התעופה הית'רו בלונדון, שנחשב לאחד העמוסים בעולם עם 650 טיסות שנוחתות בו ביום. קברניט בישראייר הסביר: "רואים את המטוס כאילו שהוא בא לנחיתה על הצד".  

למרות שמדובר בסיוט עבור הנוסעים ואתגר עבור הטייסים, יש קבוצה אחת שבשבילה זה תענוג גדול. בכל יום שבת איבי מכינה את כל הציוד ועולה לגבעות שליד נמל התעופה הית'רו. כבר כמה שנים שהיא חלק מקבוצה של אנשים שמגיעים לתצפת על המטוסים.

נמל התעופה שהפך בגלל הרוחות לאימת הטייסים (צילום: Evie Aviation, פייסבוק)
נמל התעופה בלונדון שהפך לאימת הטייסים | צילום: Evie Aviation, פייסבוק

"לפני כמה שנים הורדתי חבר בנמל התעופה הית'רו וראיתי מטוס 747 ממריא וזה סיקרן אותי מאוד", סיפרה איבי. "אז צילמתי כמה סרטונים, העלתי אותם ליוטיוב ושכחתי מזה. כשחזרתי להסתכל על זה - לאחד מהסרטונים שלי היו יותר ממיליון צפיות. אז חשבתי: 'וואו, יש עוד אנשים שמתעניינים בזה בעולם'".

לאיבי יש אלפי עוקבים שמתחברים בכל שבת לראות את השידורים שלה מחות להית'רו. שניהם מהם הם כריס ומתיאו, גם הם משדרים מהגבעות מול הית'רו. "מגיל חמש בערך תמיד רציתי להיות טייס", סיפר מתיאו. "וכשראיתי מטוסים ממריאים ונוחתים זה נתן לי מוטיבציה. אבא שלי היה לוקח אותי להית'רו, אנחנו פשוט באים וצופים במטוסים".

נמל התעופה שהפך בגלל הרוחות לאימת הטייסים (צילום: N12)
קבוצה שמגיעה לצלם את המטוסים נוחתים בהית'רו | צילום: N12

המועדון הזה הולך וגדל בהתמדה, אבל עד עכשיו הוא תמיד נשאר חובבני ונישתי, אבל בתקופה האחרונה הכול השתנה. הרוחות הסוערות לקחו איתן את התחביב הזה והפכו אותו למשהו אחר לגמרי. בזמן הסופות האחרונות, מיליונים ישבו מול המסכים וצפו במטוסים שמתקשים לנחות בהית'רו. השידורים של הערוצים הגדולים יותר בתחום הזה, כמו "ביג ג'ט טיוי", עקפו את אחוזי הצפייה של להיטים טלוויזיוניים בבריטניה.

הית'רו היא לא רק שער הכניסה המרכזי ללונדון, לבריטניה כולה, הוא אחד מנמלי התעופה העמוסים והעסוקים בעולם. אבל יש משהו במבנה שלו ובמקום שלו שהופכים אותו לשמורת טבע מעניינת במיוחד. "התופעה הזאת של רוחות צד חזקות, היסחפות של המטוס מכיוון ציר מסלול וכדי לתקן את זה, רואים את המטוס כאילו שהוא בא לנחיתה על הצד", אמר בני טבק, קברניט בישראייר. "הדבר הזה מאתר ובהחלט דורש ניסיון".

החוויה הזאת אומנם נראית מפחידה, אבל היא לאו דווקא מסוכנת. "הטייסים עושים 2 מבחנים בשנה בסימולטר, מבצעים נחיתות עם רוחות חזקות ובהחלט שומרים על כשירות", הוסיף טבק.