חברת דלתא איירליינס הודיעה בסוף השבוע האחרון שתעבוד עם MIT על מחקר שיבחן את ההשפעה הסביבתית של פסי התעבות שמותירים מטוסים. המחקר יתמקד בביטול או הימנעות מפסי התעבות מתמשכים, שמהווים כ-10% מכלל הפסים ויוצרים עננים הלוכדים חום ומחממים את כדור הארץ, כך לפי דלתא.

"תפסיקו לרסס אותנו, זה רצח עם": המטוסים והסימנים בשמיים שמעוררים פאניקה

פסי התעבות נוצרים בכ-65% מהזמן כאשר מטוסים נמצאים בגובה שיוט, אז אדי מים הנפלטים מהמטוס מתאחדים עם אדי מים אטמוספריים ויוצרים עננים של גבישי קרח. כאמור, רובם לא שורדים יותר מכמה דקות, אך עשרת האחוזים הנותרים הם שמעסיקים את החוקרים.

למעשה, הסברה היא שאותם פסי התעבות מתמשכים הם אחד מהגורמים המשפיעים ביותר על האקלים כתוצאה מטיסות, "אחת ההשפעות הסביבתיות הגדולות ביותר של התעופה", כך לפי דלתא.

מטוסים עם שובל בשמיים (צילום: 123rf)
מטוסים עם שובל בשמיים | צילום: 123rf

"זה יכול להשפיע על הסביבה כבר בתוך שנים אחדות"

שיטה אחת להפחתת הפסים המתמשכים יכולה להיות טיסה בגבהים שונים כדי להימנע מהמרחב האווירי שמייצר אותם. מנהלת הקיימות הראשית של דלתא, פאם פלטשר, אומרת כי למחקר ולעבודה שתבוא בעקבותיו "יש פוטנציאל להשפיע על טביעת הרגל הסביבתית שלנו, תוך שנים ספורות".

חוקרי MIT ישתמשו באלגוריתם שהם עצמם יצרו כדי לחזות היכן צפויים להיווצר פסי התעבות. "העבודה עם שותפים מחברות תעופה נותנת לנו את הגישה הדרושה לטיסות, וגם את המומחיות התפעולית לביצוע ניסויי טיסה מוצלחים", מסביר סטיבן בארט, מנהל המעבדה לתעופה וסביבה של MIT. לדבריו, להימנעות מיצירת פסי התעבות "יש פוטנציאל להפחית במידה ניכרת את ההשפעה הסביבתית של נסיעות אוויריות, במהירות ובעלות נמוכה".

ב-MIT מתכננים לפרסם את הממצאים - וגם את הטכנולוגיה המחקרית - תחת רישיון קוד פתוח, כדי שאחרים יוכלו להשתמש בהם ובתקווה לתרום למאמץ הקולקטיבי להפחית את הנזק הסביבתי של טיסות.