שבוע מאז שקיבל נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה, לא נראה שיש התקדמות כלשהי במשא ומתן. כפי שנראה כעת, גם סיכויי גוש השינוי להקים ממשלה לא גבוהים, ובצער רב לא נותר אלא להתריע שבחירות חמישיות הן תרחיש סביר למדי. השאלה מי ירוויח אם נלך למערכת בחירות נוספת, ולמי זה בכלל לא כדאי? גנץ יכול לזכות בראשות הממשלה בזכות סבב נוסף, ובנט יעדיף להימנע מעוד בחירות - אבל גם עלול להפסיד מהקמת ממשלה עם גוש השינוי. מפת האינטרסים של הפוליטיקאים.

נתניהו: האינטרס – והחשש מבחירות חמישיות

נתחיל מהמפלגה הגדולה ביותר ובעומד בראשה – נתניהו. הוא כמובן יעדיף להרכיב ממשלה כנגד כל הסיכויים, אבל אם לא יצליח – יעדיף ללכת לבחירות נוספות. עם זאת, חשוב להדגיש שנתניהו חושש מסבב נוסף שכן מגמת ההיחלשות שלו באה לידי ביטוי ביתר שאת בתוצאות הבחירות האחרונות.

לפיד: המבוגר האחראי – יעדיף רוטציה

נראה שיו"ר יש עתיד יאיר לפיד – יכול להתחזק בבחירות חמישיות, אך מצד שני הממשלה עם בנט תיתן לו אפשרות ממשית להיות ראש ממשלה ברוטציה, וזה לא מובן מאליו. אין ספק שהוא מייצב את עצמו בשבועות האחרונים כמבוגר האחראי, ונראה שזה תורם לו מאוד, שכן הסקרים האחרונים הראו שהוא מתחזק.

בנימין נתניהו ויאיר לפיד (עיבוד: פלאש/90 )
בנימין נתניהו ויאיר לפיד | עיבוד: פלאש/90

בנט: יימנע ככל שיצליח מעוד בחירות

נראה שהפוליטיקאי שבחירות חמישיות הן תרחיש לא כדאי בכלל עבורו הוא נפתלי בנט. אומנם, הסקרים האחרונים הראו שהוא מתחזק, אבל 4 סבבים כבר לימדו אותנו שהוא חזק בסקרים – אבל חלש בקלפיות. אפילו בסבב הזה, שאותו התחיל בקול תרועה רמה, הוא סיים בקול ענות חלושה – עם 7 מנדטים בלבד. יתרה מזאת, נראה שהליכה לעוד סבב תפגע בו פוליטית שכן זה ייתפס כהפרת ההבטחה המרכזית שלו למנוע בחירות חמישיות. 

גנץ: יכול להרוויח מעוד סבב

בשונה מבנט, יו"ר כחול לבן בני גנץ, יכול להיות המרוויח הגדול מבחירות חמישיות. אם אכן יהיה סבב נוסף, יוכל אולי גנץ לממש את הסעיף בהסכם הרוטציה עם נתניהו – ולהיות ראש ממשלה. כל זאת, כל עוד נתניהו לא יצליח לבטל את הפריטטיות לפני הבחירות. כך או כך, מבחינת גנץ, הוא כבר הביא הישג יפה אחרי שבסקרים שלפני הבחירות היה על סף אחוז החסימה, וסיים עם 8 מנדטים בקולות האמת. ועדיין, חשוב לזכור שזה הישג שלא שקל לשחזר. יצוין גם שגם אם יהיו בחירות נוספות זה עשוי לקרב את גנץ לראשות הממשלה אבל לא מחייב שנגיע עד נובמבר בלי ממשלה מכהנת. 

בני גנץ (צילום: החדשות 12, החדשות12)
יכול להרוויח מעוד בחירות. גנץ | צילום: החדשות 12, החדשות12

לסער אין אינטרס בסבב נוסף 

תקווה חדשה נחלשה בתוצאות האמת לעומת הסקרים שבתחילת הדרך ניבאו למפלגה כ-20 מנדטים אך הצליחה להיות לשון המאזניים שמונע מנתניהו להרכיב ממשלה. מטרתו של סער היתה להזיז את נתניהו- ובמובן הזה אין לו אינטרס בסבב נוסף כי מטרתו הושגה. בנוסף מדובר במפלגה חדשה שעדיין לא התבססה ולכן סבב נוסף הוא סיכון עבורה.

המפלגות החרדיות: יעדיפו להימנע מבחירות נוספות

מפלגות ש"ס ויהדות התורה רוצים להתחיל לעבוד ולדאוג להישגים לציבור שלהם, ולכן יעדיפו להימנע מסבב נוסף. עם זאת, נראה שהפוליטיקאים החרדים לא חוששים מהיחלשות אלקטורלית.

שר הפנים אריה דרעי מצביע (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
לא בסכנת היחלשות בסבב נוסף. דרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

סמוטריץ': יוכל להתחזק – אבל יהיה קשה לשחזר את ההישג

באשר ליו"ר הציונות הדתית התמונה קצת מורכבת. צריך לזכור שהוא התאחד עם מפלגת נעם ועוצמה יהודית וכך עבר את אחוז החסימה. נראה שסמוטריץ' שממשיך להתעקש על עמדותיו, יכול להתחזק בסבב נוסף, אבל יהיה לו קשה להביא 6 מנדטים שוב. זאת, בעיקר אם לא יזכה שוב לעזרה מנתניהו.

רע"ם: החשש מירידה בשיעור ההצבעה לצד התחזקות

הסקרים הפנימיים של רע"ם מראים שהיא מתחזקת מול הרשימה המשותפת, אבל בגלל החשש מירידה בירידה באחוז ההצבעה יש חשש שאחת מהן עלולה לרדת מתחת לאחוז החסימה.

בצלאל סמוטריץ' ואחמד טיבי (עיבוד: פלאש/90 )
סמוטריץ' יכול להתחזק, הרשימה המשותפת עלולה לרדת מתחת לאחוז החסימה | עיבוד: פלאש/90

ליברמן: יעדיף להימנע, תלוי בסדר היום

נראה שיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לא רוצה עוד סבב. יש לו קהל קבוע יחסית אבל הוא מושפע מסדר יום של דת ומדינה. זה לא יהיה בהכרח סדר היום בסבב הבא, אז יכול להיות שיהיה לו קשה להיות רלוונטי שוב, וחשוב לזכור שהוא לא הצליח להתחזק במערכת הבחירות האחרונות.

אביגדור ליברמן (צילום: חדשות 12)
יעדיף להימנע מעוד בחירות. ליברמן | צילום: חדשות 12

מרצ ועבודה: ירצו להימנע מסבב נוסף

שתי המפלגות שרבים קראו לאיחוד שלהן הצליחו להביא תוצאה משביעת רצון מבחינתן בבחירות האחרונות, אבל סבב נוסף יעלה שוב את עניין האיחוד – שלא נראה שמי מהן מעוניינת בו. במצב כזה, הן עלולות להיות שוב במצב של מאבק על מקום מעל אחוז החסימה.