>> להאזנה לכל הפרקים של "אחד ביום" לחצו כאן 

לאחר הסכמי אברהם שנחתמו באוקטובר 2020, נפתחה דלת בין ישראל לאיחוד האמירויות ושיתופי פעולה מכל מיני תחומים עברו דרכה. בין כל אותם שיתופי פעולה היה גם הסכם אנרגיה אחד להעברת נפט שנחתם בין קצא"א לחברת MRLB האמירתית. ההסכם הזה, שאמור להניב מיליונים למדינה ולקצא"א, מעורר כעת סערה מדינית, סביבתית וכלכלית.

במסגרת העסקה, מיכליות הנפט שמגיעות מהאמירויות לא עוברות יותר דרך המעבר הצפוף והיקר של תעלת סואץ - אלא נכנסות דרך נמל אילת. המיכליות פורקות שם את הנפט שעובר בצינור של קצא"א עד אשקלון ומשם לאירופה - שוב דרך הים. קצר יותר, וזול יותר.

 

רק אחרי שההסכם נחתם, פתאום גילו אותו משרדי הממשלה וארגונים סביבתיים והזדעקו. הם אמרו שלהכניס כמות אדירה כזו של נפט מהאמירויות לתוך ישראל זה משהו שהתשתיות של קצא"א פשוט לא יכולות לעמוד בו.

ובשלב הזה התחיל קרב על ההסכם. וזה קרב מאוד מוזר - כי מצד אחד שלו נמצאים משרדי ממשלה כמו המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה ומשרד החוץ, ומהצד השני שלו נמצאת חברה ממשלתית, קצא"א, ואיתה משרד האוצר. 

בפרק החדש של "אחד ביום" אנחנו עם ההסכם שבין קצא"א הישראלית ל-MRLB האמירתית. יוסי מזרחי יספר לנו על עסקת הענק שנחתמה בשקט ועכשיו עושה רעש גדול.