מנתונים של משרד החקלאות עולה כי קיים פער גדול בין המחיר שעולה לרשתות השיווק לייבא את הפירות והירקות - לבין המחיר הסופי שנמכר לצרכן. מדובר במחיר סופי המשקלל את עלויות השינוע והמכס. חשוב לציין כי ישנן רשתות שמוכרות רק סחורה ישראלית המיוצרת בארץ, ולמרות הזאת המחירים זהים בין הרשתות שמוכרים סחורה מיובאת לבין אלה המוכרות סחורה ישראלית.  

צרכנות - סיקור N12

לדוגמה, לרשתות השיווק עולה לייבא קילוגרם עגבניות 4 שקלים, לעומת זאת הם מוכרים אותן לצרכנים במחיר שנע בין 6 ל-7 שקלים. פער שנע בין 50% ועד 75%. המלפפונים עולים לרשתות השיווק 1.9 שקלים לקילוגרם, שהם נמכרים לצרכנים במחיר שנע בין 4.9 שקלים ועד 6.9 שקלים לקילוגרם מלפפונים. פער של 157% ועד 263%. קילוגרם קישואים עולה לרשתות 3.3 שקלים, בעוד המחיר לצרכן עומד על בין 7.9 שקלים ל-9.9 שקלים, פער שנע בין 139% ועד 200%. 

מחירי הירקות עולים
מחירי הירקות עולים
מחירי הירקות עולים
מחירי הירקות עולים
מחירי הירקות עולים
מחירי הירקות עולים

במקביל, מחירי הענבים מזנקים - זן חדש שנכנס לשוק בשם "קריספי" הגיע לרשתות והמחיר זינק ב-66%. חשוב לציין כי רוב הענבים מגיעים מהקואופרטיב ענבי טלי. המחיר לקילוגרם ענבים עמד לפני שבועיים על בין 17 שקלים ועד 19 שקלים, היום הוא כבר זינק לבין 20 שקלים ועד 40 שקלים לקילוגרם, כך על בסיס הנתונים של אתר פרייסז.

בכמה התייקר סל הקניות הממוצע באוגוסט?

רגע לפני חגי תשרי, ובעקבות עליות מחירים הצפויות בדגים, בשר וירקות, הורדת מכסים לדבש ושמן זית - ומבצעי החג, בדקה המועצה והשוותה כאלף מוצרים בכל הרשתות.  מהבדיקה עולה כי חלה עלייה של 4.6% במחיר סל הקניות הממוצע בחודש אוגוסט - וכי קיים פער של כמעט 20% במחירים בין הרשתות. המוצרים שהתייקרו בהשוואה לחודש הקודם הנם בין השאר הדגים הקפואים, סלטי חצילים והחצילים הטריים. 

במועצה לצרכנות מסבירים: "בטיפול ביוקר המחייה יש שלושה שותפים. הממשלה בהסרת חסמי יבוא וטיפול במכסים ומכסות,  רשתות השיווק - בתחרות והוזלה - והצרכנים בצרכנות נבונה, בהשוואת מחירים שיכולה לסייע בחסכון משמעותי למשק הבית. קיבלתם תלושים כשי לחג? נצלו אותם לקניות החג ותחסכו בכך חלק מההוצאות הצפויות לחג".