N12
פרסומת

בעקבות ההכרזה על כניסת "אובר": שביתת מוניות בנתב"ג

נהגי המוניות בנמל התעופה בן גוריון צפויים לשבות החל מהשעה 17:00 במחאה על החלטת שרת התחבורה מירי רגב לאפשר את כניסת שירות "אובר" לישראל • השביתה צפויה להביא לחוסר משמעותי במוניות לנוסעים הנוחתים והיוצאים מהארץ באחד הימים העמוסים לקראת החגים • הנהגים מזהירים מפגיעה אנושה בענף ומגדירים את המהלך "גזר דין מוות"

דין פישר
חדשות סוף השבוע
פורסם:
שרת התחבורה מירי רגב, אובר
שרת התחבורה מירי רגב | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90 / 123RF
הקישור הועתק

נהגי מוניות צפויים להשבית היום (ראשון) את תנועת המוניות לנמל התעופה בן גוריון וממנו במחאה על כוונת שרת התחבורה רגב לאפשר את כניסת שירות "אובר" לישראל. מדובר באחד הימים העמוסים בנמל התעופה ולי הצפי צפויים לעבור בו כ-90,000 נוסעים.

נהגי מוניות ששוחחו עם חדשות 12 ציינו כי החל מ-17:00, כל מי שיצטרך להגיע לנתב"ג או מי שינחת בארץ ויצטרך למצוא מונית חזור לאזור מגוריו - יתקל בחוסר מוניות ניכר. עם זאת, הדעות חלוקות גם בקרב נהגי המוניות ולא כולם ששים לוותר על פרנסה ביום שכזה, וטרם ברורה ההיענות לפעולת ההשבתה.

הבלגן סביב שירותי המוניות בנתב"ג נמשך כבר שנים רבות: תופעת ה"חאפרים", נהגי מוניות שגבו מחירים מופקעים בניגוד לחוק, הביאה לניסיונות הסדרה והוחלט שהזמנת המוניות בנתב"ג תיעשה דרך אפליקציית GETT או דרך מכשיר ייעודי באולם הנוחתים שהופעל ע"י החברה.

אבל נהגים רבים מחו על החוזה ש-GETT הציעה להם, שלטענתם כלל סעיפים שבחלקם מגינים על הנוסע - אבל גם פוגעים בנהגים: הסכמה מראש שלא יוכלו לתבוע את גט, העברת פרטים אישיים גם של לקוחות פרטיים למאגרי החברה - ועמידה בוועדת משמעת במקרה של תלונות נוסעים נגדם.  "הם לוקחים אלפיים שקל בחודש, הם כל הזמן משנים את התנאים – נהיו מונופוליסטים כי יפעילו גם את הסדרנות", סיפר אחד הנהגים לחדשות 12 בשנה שעברה.

בחודשים האחרונים הבעיה התעצמה: נוסעים מדווחים שבסופי שבוע ובשעות עומס המוניות פשוט לא מגיעות, והמתנה עלולה להימשך זמן רב. נהגים מצדם מתלוננים על כך שהתעריפים לא עודכנו זמן רב ואף הופחתו ביוזמת שרת התחבורה, מה שמעמיק את מצוקתם הכלכלית.

פרסומת
תור למוניות נתב"ג
תור למוניות בנתב"ג בסוף השבוע | צילום: פרטי

כעת, לנוכח הכוונה לאפשר את כניסת "אובר" לישראל, נהגי המוניות רואים בכך "גזר דין מוות" לענף ומצהירים שלא ישתקו.

אישור כניסת "אובר" לישראל

בשבוע שעבר פרסמנו לראשונה שרגב נתנה לפני כשלושה חודשים את האור הירוק הרשמי להכנסת חברת ההסעות הבין-לאומית Uber לישראל.

לאחר שנים שבהן ניסיונות להכניס את Uber לישראל נבלמו, בעיקר בשל לובי נהגי המוניות וכוחם הגדול שהקפיא כל ניסיון לרפורמה בענף, ל-N12 נודע כי הדיונים בין הצוות המקצועי לאגף אסטרטגיה וכלכלה הסתיימו לאחרונה, וכעת נבחנות ההשלכות. 

מונית אובר בבריטניה
מונית "אובר" בבריטניה | צילום: רויטרס, שי פרנקו
פרסומת

למרות התנערות חברת אובר שאמרה שלא הגישה בקשה לפעול בישראל, בדיון פנימי שנערך במשרד התחבורה הוסמכה רשות התחבורה הציבורית לקדם את המהלך ולפי ההחלטה, השירות עשוי להתחיל לפעול כבר ברבעון הראשון של 2026. עם זאת, צפויים קשיים רבים לאישור המהלך בשל הכוח הרב של לובי נהגי המוניות בפריימריז בליכוד, על אחת כמה וכמה בשנת בחירות.

כניסתה האפשרית של "אובר" הייתה צפויה לעורר סערה בשוק התחבורה המקומי בין מי שיראו בה הזדמנות לשיפור השירות והוזלת מחירים, לבין המתנגדים החוששים לפגיעה בנהגי המוניות ובמערך הקיים.