תהיתם פעם כמה מתוך הסכום שאנחנו משלמים בקופה מגיע בסוף לכיס של רשת השיווק עצמה? לידי "תכנית חיסכון" הגיעו המחירונים הרשמיים של היצרנים. על המחירים האלו כל רשת זוכה ל-5-12% הנחה, בהתאם לכוח הקנייה שלה. אולם, השוואה בין המחיר של היצרן לבין המחיר שהרשת מציעה לנו, הצרכנים, מראה הפרש של מאות אחוזים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

אבי זיתן: "בהסתכלות על הדוחות אנחנו מבינים שבין 22-23% לוקח לקמעונאים היום, שכירות החשמל, המים, הוצאות השיווק, כל ההוצאות האלו הן ההוצאות של רשתות השיווק, ומעל כל זה מתחיל הרווח שלהן", אמר אבי זיתן, יועץ ומומחה לשיווק ואסטרטגיה. "לדעתי הגיוני לגבות בין 2-4% מעבר לעלות הייצור, דהיינו במקום 22-23% להעלות ל-25-27%".

כך, למשל, המחיר של רוטב צ'ילי מתוק 700 מ"ל כשר לפסח של "מזרח ומערב" נמכר לפני הנחות לרשתות במחיר נמוך פי שניים וחצי בהשוואה למחיר על המדף. ההכנסות של הרשתות על חומוס "צבר" 400 גרם גבוה בכ-70% מהסכום שהן מוציאות עליו. מעדן "יופלה דיאט" נמכר בכמעט פי שניים, ועל שמן קנולה של "פאם" אנחנו משלמים יותר מ-30% מהמחיר לרשת.

"כשאנחנו מתבוננים בדוחות הכספיים של היצרנים הגדולים ובעלי המותגים, אנחנו רואים שפה כבר מדובר על רווחים שהם פי שניים ופי שלוש, שבסופו של דבר יוקר המחייה יושב יותר בעולם של היצרנים", אמר זיתן.

"לקוחות עוברים למוצרי 'בי' על מנת להוזיל את הסל"

בימים האחרונים הכניסו הרשתות לא מעט כסף לכיסן, ורכשו סל גבוה בממוצע ב-50% יותר בהשוואה לימי חול. לפי נתונים פנימיים של אחת הרשתות, הסל הממוצע עמד על 400 שקלים במקום 270, וכלל 44 מוצרים במקום 29.

מבדיקה שעשינו בשיתוף המועצה לצרכנות לפני ליל הסדר עולה שחלק מהרשתות העלו מעט את המחירים של מוצרים מסוימים, כמו עוף, רגע לפני החג.

"השנה זה צץ בצורה בולטת יותר כשלקוחות עברו למוצרים אחרים, מוצרי 'בי' או מותגים שהם פחות בולטים, על מנת להוזיל את הסל", ציין ניסים חזן, מנכ"ל רשת COST.

ואולי בין הארוחות, זה הזמן לבדוק עם עצמכם האם כמות המזון שנקנתה לפני החג הייתה מוצדקת, או שאולי חלקה בכלל נמצאת עכשיו בפח.