N12
פרסומת

התרגיל שמגבשות חברות הספנות כדי לעקוף את המצור החות'י

חברות הספנות בוחנות פריקת מכולות המיועדות לישראל בנמלי ביניים ביוון, קפריסין או מצרים - והובלתן משם בספינות ייעודיות לישראל • המהלך ילווה בכתבי מטען פיקטיביים שיסתירו את מדינת היעד מגורמים איראנים או חות'ים • התרגיל יחסוך את הצורך בהפלגה סביב אפריקה ויאריך את זמני המשלוח מהמזרח לישראל ב-4-5 ימים בלבד

מעיין פרתי
פורסם:
אוניה בנמל חיפה
אניה עוגנת בנמל חיפה. אוניות הענק יהפכו לנחלת העבר? | צילום: יעקב נאומי, Flash90
הקישור הועתק

שטרות מטען פיקטיביים, נמלי ביניים וספינות מעבר: חברות הספנות הבינלאומיות וגורמי השילוח המקצועיים מגבשים מודל חדש שנועד לעקוף את המחסום שהציבו המורדים החות'ים על תנועת מטענים מהמזרח לישראל. בחברות מבינים שחסימת מצר באב-אל מנדב לתנועת אוניות ישראליות או כאלו שמובילת סחורה לישראל היא בגדר מציאות חדשה, והחלו לגבש פתרונות.

הבוקר (שלישי) קיבלו החות'ים אחריות לפגיעה במכלית הנפט הנורווגית STRINDA במצר באב אל-מנדב בים סוף. בהודעה רשמית שפרסמה הזרוע הצבאית של החות'ים נתמכי איראן נטען כי הספינה הייתה בדרכה לישראל ולא שעתה לקריאות מתימן. בהודעה טענו החות'ים גם כי ביומיים האחרונים גרמו לכמה ספינות שהיו בדרכן לישראל לשנות את נתיב השיט שלהן. בחברות הספנות פועלים לגיבוש פתרון שיאפשר בכל זאת להמשיך בתובלה ימית לישראל תוך מניעת הסיכון לעובדי האוניות.

מצעד צבאי של החות'ים בתימן
מצעד צבאי של החות'ים בתימן. טוענים שגרמו לכמה ספינות בדרך לישראל לשנות את מסלולן | צילום: רויטרס, רויטרס

בלב הפתרון המתגבש נמצאים נמלי ביניים בטורקיה, יוון, קפריסין או מצרים, שיירשמו כנמלי היעד בשטרות המטען של האוניות היוצאות מנמלי המזרח. לאחר הגעה לנמלים אלו, המכולות המיועדות לישראל ייפרקו ויועברו לאוניות קטנות יותר, שיעשו את המשך הדרך לנמלי ישראל. כך , אניה שיוצאת מסין עם מטען המיועד לישראל תקבל שטר מטען פיקטיבי המציין כי המכולות מסופקות לנמל פיראוס ביוון. לאחר העגינה ביוון, המכולות יועמסו על אונייה חדשה וקטנה שתצא לישראל.

לפי המודל, גם העובדים על סיפון האניה שמפליגה ממזרח וחולפת ביצר באב אל-מנדב הסמוך לתימן לא יידעו כי חלק מהמכולות שהם מובילים מיועדות לישראל. בנוסף, היעד "ישראל" לא יצוין במסמכים שעלולים למצוא את דרכם לידי איראן או אנשי המשטר החות'י בתימן. הדבר נועד בין היתר כדי למנוע סיכונים מצוותי האוניות וכלי השיט עצמם, וכן כדי למנוע את השבתת היבוא מהמזרח לישראל.

פרסומת
תימן, מיצרי באב אל מנדב
תימן ומצר באב אל-מנדב. חסום לתנועת ספינות בדרכן לישראל | צילום: 123RF‏



נמלי הביניים ישמשו כמה שמכונה בשפה המקצועית נמלי שטעון, בדומה לביצוע קונקשן בטיסה ארוכה: המכולות ייפרקו מהאוניה המקורית ויועברו לאונייה נוספת וקטנה יותר שתמשיך בדרכה לישראל. התרגיל הזה יאפשר לאוניות להמשיך להפליג דרך ים סוף ותעלת סואץ ולחסוך את הצורך בהפלגה סביב כל יבשת אפריקה. כך, במקום שזמן ההפלגה מהמזרח לישראל יוארך בחודש-חודש וחצי, הוא יוארך רק בעוד 4-5 ימים.

עם זאת, מדובר בפתרון הכרוך בשכירת אוניות נוספות ועובדים חדשים הנושאים בעלויות תפעול. כך שהדבר עדיין יוביל לתוספת בעלויות הובלת הסחורות לישראל ועשוי להוביל להעלאת המחירים הסופיים לצרכן של המוצרים המיובאים. עם זאת, זהו פתרון עדיף על פני ניתוק השוק הישראלי ממדינות המזרח.

תחליף תעלת סואץ
השינוי בנתיב הספינות מהמזרח בשל חסימת הגישה לים האדום | צילום: צילום מסך מתוך גוגל מפות
פרסומת

"שטר מטען פוליטי הוא מסמך הובלה שמשמש בסחר בין שתי מדינות שאין בין שתיהן יחסים ומסרבות להכיר אחת בשניה", מסביר אלעד גור-אריה, סוכן מכס ומשלח בינלאומי. "יש את המסמך שבמערכת ההזמנות של חברת הספנות ויש את זה שיוצא בקובץ שלא חושף צד אחד לצד השני. זאת יכולה להיות אופציה, כמו גם שטעון בנמל קרוב לישראל, כמו דמייטה, פורט סעיד ופיראוס - שכבר היום משמשים נמלי שטעון - ומשם המשך לישראל. מדובר בהליך שעלול לייקר את ההובלה אבל לא לרמות שחוששים מהן במקרה של סובב אפריקה".

בפירמת הייעוץ BDO מעריכים כי המסחר מהמזרח דרך נתיבי השייט בים האדום מהווה כ-30% מתוך הסחר הימי למדינת ישראל, שנאמד בכ-400 מיליארד שקל בשנה. הסחר הימי מסין לבדה מהווה כ-20% מהיקף הסחר הימי לישראל.