אם אתם קוראים את הכתבה הזו בבוקר, ישנו סיכוי לא רע שאתם בדיוק אחרי פקק ארוך ומייגע בדרך לעבודה. המציאות בכבישים לא מותירה מקום לספק – מדינת ישראל נקלעה למשבר תחבורתי חמור. ביחס לתקופה שלפני הקורונה תנועת הרכבים בארץ זינקה ב-23% (לעומת תחילת 2020) וישנן תחזיות לפיהן המצב רק יחמיר. באופן מפתיע יש פתרון חלקי למצב ומדינת ישראל אפילו ניסתה לקדם אותו, אך ללא הצלחה.

פתרון חלקי אך יעיל לבעיית עומס הרכבים על הכביש הוא יצירת נתיבי תחבורה ציבורית, אם על ידי סלילה או על ידי המרה של נתיב קיים. באוטובוס אחד יש יותר נוסעים מבכל רכב פרטי, וממחקר של חברת "נתיבי איילון" עלה כי קטע של כמה מאות מטרים בעיר רמת גן למשל, האיץ את המסלול כולו ב-20%. בממשלת ישראל כבר מכירים את הפתרון הזה, ותוכנית של משרד התחבורה מ-2016 קבעה יעד ל-52 נתיבים תחבורה ציבורית. בפועל, בישראל כיום ישנם רק 22 נתיבים כאלו. אז איפה הפקק? דווקא בקרב ראשי הערים.

בקריית אונו למשל, קיים נתיב תחבורה ציבורית אך ראש העיר החליט לבטל לחלוטין את האכיפה בו, וכיום מכוניות פרטיות יכולות לנסוע בנתיב ללא חשש. "אין אכיפה יותר", אמר ראש העיר, ישראל גל, ישירות. "אין מספיק אוטובוסים, לכן החלטנו לבטל את נתיב התחבורה הציבורית - אחרת הפקק היה אין-סופי". האוטונומיה של עיריית קרית אונו היא רק קצה הקרחון ומכשולים עירוניים דומים ניתן למצוא במקומות נוספים.

בכפר סבא, העבודות על החלק המזרחי של רחוב ויצמן החלו מזמן. שליש מהרחוב כבר הוסב לתחבורה ציבורית, אהל מה לגבי שני השלישים הנותרים? התוכנית מוכנות כבר יותר משנה, אך העייריה ביקשה תכנון מחדש. כשזו הוצגה במאי, העייריה דחתה אותן ועכשיו גם זה תקוע.

לראש העיר חיים ברוידא מרעננה הציעו במשרד התחבורה אינספור הטבות לעיר כדי להקים את נתיבי התחב"צ. אותו, זה לא מעניין. "אף אחד לא מתכוון למכור בתקופה הקרובה את שני כלי הרכב שיש לו פה ברעננה", הוא מסביר. "אין שום סיבה לסגור רחובות. בשביל דקה ורבע שהאוטובוס יגיע יותר מהר לתל אביב אתה לא יכול לקחת 95 אלף תושבים ולהפוך אותם לבני ערובה. מי שיושב בירושלים יכול לקבל החלטות, בסופו של דבר את המחיר ישלמו תושבי רעננה, ואני לא רוצה שיהיה לי ברקורד שלי פס שחור שאני זה שגרמתי פה להרס העיר".

עדי קין קרני, סמנכ"לית חטיבת "מהיר לעיר" בנתיבי איילון, מאוכזבת מהגישה הכללית של ראשי הערים: "בסוף, הסמכות היא גם אצל ראשי הרשויות, הם קובעים, ואיתם ביחד אפשר לקדם או לא לקדם העדפה לתחבורה ציבורית. לצערי, עדיין יש כאלו שמסתכלים על הבחירות כקדנציה ועל מה הם יצליחו לעשות או לא לעשות בקדנציה הנוכחית שלהם".

בעוד ארבע שנים צפויה להיכנס לתוקפה אגרת הגוש אשר תחייב במס נהגים שירצו להיכנס לתל אביב עם רכבם הפרטי. לדברי מירב דוד, מנכ"לית לובי 99, זוהי הזדמנות להשקיע בנתיבי התחבורה הציבורית. "כדי שהאלטרנטיבה הזאת תהיה אלטרנטיבה טובה, האוטובוס צריך לנסוע חלק. הדרך היחידה לעשות את זה היא פשוט לצנתר את כל אזור גוש דן", הסבירה.