את הכרזתו של ראש הממשלה נתניהו אתמול (שלישי) על חידוש הטיסות ב-1 באוגוסט קיבלו בחברות התעופה הישראליות באכזבה מהולה בהקלה. אכזבה על כך שיאבדו את יתרת יוני ואת חודש יולי כולו והקלה על כך שסוף סוף יש תאריך להיערך אליו. כבר כעת ברור כי כל תקווה שרווחי הקיץ יכסו על ההפסדים מהקורונה נגוזו. בישראייר טוענים שלמרות הקשיים הם כבר מוכנים לחזור לטוס, באל על לעומת זאת עדיין לא נערכים אפילו.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

"הפעלנו לחץ כבד שיקבע תאריך", אמר בשיחה עם N12 מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס. "אנחנו בימים האחרונים והשבועות האחרונים בשיחות עם שרת התחבורה ושר האוצר על כך, כי אנחנו חייבים להיערך תפעולית ולהתחיל למכור את הטיסות. מאוד רצינו את ה-1 ביולי, ריאלית חשבנו שנקבל את ה-15 בסופו של דבר נתוני התחלואה הזיזו את זה לראשון באוגוסט ויש אכזבה מסוימת. אני מוכן, עובד כל הזמן, אם היו אומרים לי שפותחים את השמיים מחר היינו מוכנים".

את התקופה שבין אמצע יוני לחגי תשרי מתאר סירקיס כשיא הפעילות התעופתית והתיירותית, כעת כשהוא מבין שיוכל להניע את המטוסים רק בבאוגוסט וכנראה רק ליעדים מסוימים, הוא חושש מההשלכות הכלכליות. "אנחנו חברת התעופה הראשונה שאושרה לה הלוואה בערבות מדינה אבל אנחנו עד עכשיו לא משכנו אותה", אומר סירקיס, "כי אני עדיין לא יודע איך נחזיר אותה".

טיסות ריקות לאילת (צילום: באדיבות ישראייר)
נתב"ג ריק בתקופת הקורונה | צילום: באדיבות ישראייר
מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס (צילום: סיוון פרג')
מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס | צילום: סיוון פרג'

"שנה שעברה הרווחים ברבעון השלישי עמדו על 15 מיליון דולר", חושף סירקיס את הנזק. "השנה אולי נגיע ל-20% מזה. התחרות לא הוגנת, אנחנו מתמודדים מול חברות שקיבלו מענקים במדינות שלהם וגם לא מחויבות כלפי הצרכן הישראלי בחוק הגנת הצרכן".

בזמן שבישראייר קובעים מחירים - באל על לא נערכים כלל

ובכל זאת בישראייר מוכנים לחזור לטוס לשורת יעדים במחירים אטרקטיביים. "יש לנו מדיניות חדשה, פשטות ומחירים אטרקטיביים", מספר סירקיס. "כמו בטיסות לאילת, אנחנו עובדים עכשיו עם שני תעריפים, 99 לתושבי אילת ו-149 למי שגר מחוץ לעיר, גם בטיסות לחו"ל נשווק מחירים זולים ופשוטים. זה מאפשר ללקוחות להזמין באינטרנט באשראי והכסף מיד נכנס ואני יכול לשלם בו לספקים שלי".

טיסת החילוץ של אל על המריאה (צילום: סיון פרג', mako חופש)
המטוסים ריקים. באל על לא נערכים | צילום: סיון פרג', mako חופש

אז כמה תעלה טיסה לחו"ל באוגוסט ולאן נוכל לטוס? "הטיסות כמעט לכל היעדים יעלו 199 דולר", מגלה סירקיס, "חבילת נופש של שלושה ימים תעלה 333 דולר, ארבעה ימים יעלו 444 דולר וחמישה ימים במחיר של 555 דולר. היעדים הראשונים יהיו כמובן יוון וקפריסין ואנחנו מאמינים שגם מונטנגרו, גאורגיה, בולגריה, קייב ואלבניה יהיו מוכנות לקלוט תיירים". 

מחברת אל על נמסר כי הם, לעומת ישראייר, עדיין לא נערכים כלל לחידוש הטיסות. בתחילת חודש מאי הודיעה הנהלת אל על לכ-6,000 עובדיה כי תאריך את החופשה ללא תשלום של העובדים עד לתאריך 30 ביוני. במכתב ששלח המנכ"ל לעובדים הסביר כי הצעד מגיע כחלק מתכנית להתייעלות של החברה והביע תקווה כי הטיסות יחודשו עד לחודש יולי, אך כעת ברור שלא כך יהיה.  

ההצהרה של אל על, שנמצאת בקשיים כלכליים חמורים, כי אינה נערכת להשבת הטיסות היא אולי מפתיעה אך ניתן להבינה על רקע תגובת בכירים במשרד הבריאות להצהרה של נתניהו על תאריך היעד. גורמים במשרד הבריאות טענו אתמול כי הם לא מבינים על סמך מה ראש הממשלה בחר ב-1 באוגוסט: "זה לא יהיה באוגוסט, זה לא הכיוון, למרות שראש הממשלה אמר". 

נתניהו
מכתב דחוף לראש הממשלה. ארכיון

גם בלשכת מארגני התיירות הנכנסת לא היו מרוצים מהצהרת נתניהו ובמכתב דחוף לראש הממשלה הם כתבו: "גם אם יתממשו ההנחות הפסימיות לפיהן תנועת תיירות תתחדש בעוד חצי שנה, הרי שעל הממשלה לדאוג לאישור דחוף של בקשתנו  למתווה שימור התשתית הארגונית והאנושית של מארגני התיירות המאורגנת לישראל כך שנוכל לשוב לפעילות מלאה בתוך שלושה חודשים, על מנת ליצור תנועת התיירים בפועל בעוד שישה חודשים".

"אנו קוראים לך לפעול בדחיפות להצלת ענף התיירות הנכנסת לישראל אשר מהווה מקור פרנסה למאות אלפי ישראלים, אלפי עסקים והינו קריטי עבור הפריפריה – כלכלה בריאה  ותיירות נכנסת ומשגשגת תלויות וקשורות", הוסיפו.