בשנת 2012 קמה חברת הלואו קוסט האיסלנדית, וואוו אייר, ושינתה לגמרי את חוקי המשחק במדינה. החברה הציעה טיסות ישירות, במחירים נמוכים במיוחד, שמחברות את אירופה ואת צפון אמריקה לאיסלנד. טיסה מניו יורק לרייקיאוויק, עיר הבירה, למשל, התחילה במחיר של פחות מ-200 דולר. כך, בתוך כחמש שנים כמות התיירים במדינה גדלה פי 5 ואיסלנד הפכה מאי מבודד ומרחוק, למקום שכולם מגיעים אליו.

מחפשים לאן לטוס? הכנסו למדריך היעדים של mako

מה יש לעשות באיסלנד?

"ההתפוצצות" של איסלנד הגיעה בקיץ של שנת 2017, שנה בה החברה פתחה קווים נוספים, כולל מישראל. באותה השנה כמות התיירים במדינה עברה את רף ה-2 מיליון, עם עלייה של 24 אחוזים לעומת 2016. באיסלנד כולה אגב, גרים בסך הכל כ-350 אלף תושבים.

גם בשנת 2018 הכמות המשיכה לעלות והגיעה כמעט ל-3 מיליון מבקרים. מצד אחד, בתי המלון ואתרי התיירות היו מלאים עד אפס מקום, מה שנתן פרנסה ללא מעט מקומיים. מצד שני, תושבים רבים התלוננו על העומס הרב וחלק מאתרי התיירות המרכזיים במדינה לא הצליחו לעמוד בעומס, ספגו נזקים כבדים ונסגרו. בסופו של דבר, למרות החסרונות, באיסלנד נהנו מאוד מהבאזז סביבה, בעיקר מבחינה כלכלית.

ואז הגיעה הקריסה של וואוו אייר וברגע אחד התיירים הפסיקו להגיע. זה קרה במרץ השנה, אחרי חודשים של שמועות, בעלי חברת התעופה הודיע על קשיים כלכליים ועל ביטול חלק מהקווים, כולל זה מישראל. בהתחלה עוד היה ניסיון למנוע את סגירת החברה, אך שום פתרון לא עזר ויום אחד היא הפסיקה לטוס לגמרי.

wow air (צילום: יחסי ציבור)
מטוס של חברת וואוו אייר | צילום: יחסי ציבור

כך, אחרי שנים של שגשוג, איסלנד מצאה את עצמה סוגרת שנה עגומה. כמות התיירים ירדה בעשרות אחוזים אל מתחת לרף ה-2 מיליון בשנה. כמו כן, כמות האבטלה במדינה גדלה מ-3.2 אחוזים ל-3.8 אחוזים וגם האינפלציה גדלה מ-2.5 אחוזים ל-3.4 אחוזים.

חודש מרץ הארור

לאיסלנד יש חברת תעופה נוספת - איסלנד אייר. מדובר בחברה סדירה שמפעילה טיסות כמעט לאותם היעדים אליהם טסה גם וואוו אייר, אך בניגוד לחברת הלואו קוסט, מחירי הטיסות של החברה הלאומית גבוהים בהרבה ולכן לא מצליחים לגשר על הפער שנוצר. 

כמו כן, לחברה יש לא פחות מ-16 מטוסי בואינג 737-8 MAX שמחודש מרץ השנה, אותו החודש שבה וואוו אייר קרסה, מקורקעים בעקבות רצף תקלות. החוסר בכמות המטוסים מקשה מאוד על החברה לספק קווי תעופה ליעדים השונים ולשמור על כמות התיירים הנכנסת.

 -  (צילום: Philip Ho, shutterstock)
רייקיאוויק | צילום: Philip Ho, shutterstock

ומה יקרה ב-2020? למרות הנתונים, באיסלנד, שכבר חוו מפלה כלכלית קשה ב-2010, מנסים להישאר אופטימיים. הכלכלנים במדינה צופים שכמות התיירים, על אף שירדה, תמשיך להיות גדולה מספיק כדי להחזיר את העלייה במדדים בקרוב. כמו כן, במדינה מקווים שהחזרת מטוסי ה-MAX של חברת איסלנד אייר לפעילות, לצד הקמת חברת לואו קוסט חדשה - PLAY, יחזירו את המוני התיירים. עכשיו רק צריך למצוא פתרון לאיך משמרים את אתרי התיירות שלא ייהרסו מכמות המבקרים.