N12
פרסומת

הסמסים בבחירות מטריפים? תתרגלו‎

המדיה הדיגיטלית היא הזירה העיקרית של הפוליטיקאים בקמפיין הבחירות. הודעות הטקסט שהציפו אותנו בבחירות המקומיות הן רק חלק קטן ממה שנראה בבחירות הארציות. אלה הכלים שבהם ישתמשו הפוליטיקאים - ולמה

מתן חביליו
חדשות
פורסם:
הודעות טקסט, אייפון, סלולר, טלפון נייד
צילום: רויטרס, חדשות
הקישור הועתק
הודעות טקסט, אייפון, סלולר, טלפון נייד
המבול בדרך | צילום: רויטרס, חדשות

הבחירות לרשויות המקומיות היו רק קדימון למערכת הבחירות הארצית: הצפה של סמסים, פייק ניוז והכפשות - עם כל זה נצטרך להתמודד גם בחודשים הקרובים עד הבחירות. "הקהל צריך להבין שמדובר בתקופת מלחמה", מסביר איתן לוין, יועץ תקשורת במשרד היח"צ פאר לוין תקשורת שניהל בעבר את הקמפיינים של מפלגות ופוליטיקאים.

התקשורת של המתמודדים עם המצביעים השתנתה לחלוטין בשנים האחרונות. שלטי חוצות הם כבר מזמן לא הזירה המרכזית. "להערכתי הזירה הדיגיטלית היא הזירה המרכזית ששם יתנהלו הקמפיינים - לטוב ולרע", מוסיף לוין. "מה שפעם היה בטוקבקים היום קורה ברשתות החברתיות. כל אחד יכול להגיד כמעט כל מה שהוא רוצה נורא קל להפיץ מידע שקרי - פייק ניוז".

בבחירות הקרובות יהיו הכי הרבה מפלגות אי
בבחירות הקרובות יהיו הכי הרבה מפלגות אי | צילום: רויטרס, חדשות

לוין מסביר כי מדובר בזירה אכזרית ומי שלא ידע להתמודד עם זה יהיה בבעיה. הסוגיה שהטרידה במיוחד את הציבור בבחירות המקומיות וצפויה להתחזק במערכת הבחירות הארצית היא האסמסים האלמוניים, וייתכן ששימוש בהם יכול להזיק למועמדים. "הכול שאלה של מינון", מסביר לוין. "אם אתה יודע להשתמש במינון הנכון אז כנראה הנזק לא יהיה גדול".

הסמסים יכולים להיות כלי יעיל מאוד למתמודדים. "אין לך הרבה ברירות כי אתה רוצה דרך זה להעביר את המסרים שלך", מסביר לוין על הכלי השנוי במחלוקת. "אנשים יודעים שבתקופת בחירות הכול יותר חשוף ורועש, וגם המתמודד לוקח את הסיכון שמצביעים יגידו שהם לא יכולים יותר - אבל בסוף זה עובד".

פרסומת

לוין מסביר שהאפקטיביות תלויה גם ביכולת לבודד את קהל היעד ולהיות ממוקד. "אם מישהו עשה לך לייק או גילה מעורבות אז כנראה שהוא מוכן לקבל את המסר שלך והוא יותר סובלני למסרים האלה", הוא הסביר. "אם עובדים בצורה לא יעילה זו יכולה להיות בעיה. בבחירות ארציות אתה יורה לכל הכיוונים".

"בבחירות האלה יהיו כמות מפלגות שלא הייתה כמותה"

יוסי לוי, איש תקשורת ויועצו לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו הסביר: "אנחנו עדים למצב שבו האידיאולוגיה הפכה כמעט לחסרת חשיבות. לתהליך זה יש הרבה משמעויות. הראשונה והכי חשובה היא שבבחירות האלה יהיו כמות מפלגות שלא הייתה כמותה". לדבריו, התהליך שהתרחש ישפיע על מערכת הבחירות הקרובה בכך ש"המשחק" הפעם יהיה פרוע מתמיד, הרבה יותר קשוח, הרבה יותר מלוכלך והרבה יותר אגרסיבי - "קודם כל בגלל ריבוי השחקנים".

"אנחנו חיים בעידן ה'פייק ניוז', ההבדל בין האקטואליה לסאטירה לפעמים נמחק", מסביר לוי. "מה נאמר על דוכן הכנסת ומה נעלם לחלוטין. המלחמה היא על תשומת הלב של הצופה המצביע ולכן אתה צריך להיות הרבה יותר יצירתי, משמע - פרובוקטיבי ומעניין וזו משימה לא קלה".

צפו: בחירות ופייק ניוז
"יש לבדוק יותר ממקור אחד" | צילום: 123RF, חדשות
פרסומת

לפי דבריו של יועץ התקשורת במערכת הבחירות הקרובה נהיה עדים להשתוללות אגרסיבית ואנשים ישתמשו באמצעים שהם חששו להשתמש בהם בעבר: "כל האמצעי החל מ'פייק ניוז', איסוף חומר לא מחמיא על יריבים פוליטיים, שיגיעו לרשתות החברתיות וגם לעיתונות הקלאסית".

לוי הסביר כי הדרך בה תוכלו להימנע מחדשות שקריות ולקבל מידע אמין: "קודם כל להיעזר בזיכרון הקצר ולנסות לרענן אותו באמצעות גוגל. כשמישהו אמר שהוא פעל בנושא מסוים צריך לבדוק איך הוא היה ב-4 השנים האחרונות. לפוליטיקאים יש נטייה להתרחק מהאמת ככל שמועד הבחירות מתקרב". והדגש האחרון: "לעולם לא לצרוך תקשורת ומידע ממקור אחד. כלומר יש לאסוף מידע ממספר מקומות מגוונים".

ליצירת קשר עם הכתב: matanh@ch2news.co.il