N12
פרסומת

"כמעט כמו סמים קשים" | המאכלים הממכרים ביותר: פיצה, שוקולד וצ'יפס

מספר מחקרים שפורסמו לאחרונה דירגו את המאכלים שיוצרים אצלנו בגוף את תחושת ההתמכרות החזקה ביותר • "הגוף זוכר את התחושה הזו ורוצה לחזור אליה", הסבירה דיאטנית קלינית • ואיך האינסטגרם קשור? "שימו לב שהמאכלים הממכרים הם גם מאכלים של שיתוף" • וגם – מהם המאכלים הכי פחות ממכרים? גזר, שעועית, תפוחים ועוד

יולן כהן
לירן שבתאי
פורסם:
הקישור הועתק

לא מעט מחקרים הכתירו את הפיצה למאכל הממכר ביותר. במקום השני נמצא שוקולד, בשלישי צ'יפס ולאחר מכן עוגיות, משקאות מוגזים ופופקורן - שתפסו את מקומות ארבע, חמש ושש בהתאמה. במקומות האחרונים נמצאים הסטייק והמאפינס. אז למה אנחנו מתמכרים למזונות מסוימים ולאחרים לא?

"יש לנו מספר מזונות שיכולים להיות בעלי אופי ממכר כמעט כמו סמים קשים", הסבירה הדיאטנית הקלינית קארין גרינבוים. "יש לנו את הפיצה, שקיים בה חלבון שנקרא קזאין שנמצא בעצם בגבינה, והוא גורם להפעלה של דופמין, שזה הורמון שגורם לנו לתחושת הנאה ועונג".

בכל הנוגע למקום השני ברשימה, השוקולד, הסבירה הדיאטנית כי "בקקאו יש לנו גם מוצרים שגורמים להפרשה של אותו סרוטונין שגורם לנו לתחושה טובה ותחושת מצב רוח, ושוב, אנחנו, הגוף זוכר את התחושה הזו ורוצה לחזור אליה".

וברשימת המאכלים הכי פחות ממכרים: במקום הראשון נמצא המלפפון ואחריו לפי הסדר – גזר, שעועית, תפוחים, אורז חום, בננות ולבסוף נמצאים המאכלים ביצים ואגוזים.

אוכלות פיצה
"המאכלים הממכרים הם גם מאכלים של שיתוף". אילוסטרציה | צילום: ABO PHOTOGRAPHY, shutterstock

אלון קירשנר, מנהל העמוד "מגזין האוכל" סיפר לנו איך משפיע האינסטגרם על ההתמכרויות לאוכל. "גם הנושא הזה של הטעם, גם הנראות, גם המרקם - כל החבילה הזאת יוצרת מאכל ממכר שהוא ברמה אפילו של סם. שימו לב שהמאכלים הממכרים הם גם מאכלים של שיתוף", הסביר.

פרסומת

קירשנר התמקד בהשפעת העניין השיתופי של האוכל ואמר: "גם לא סתם אומרים "פיצה משפחתית". ישר המשפחתיות, השיתוף עם כולם. לגמרי, זו התמכרות שחולקים אותה עם עוד אנשים. גם החוויה הפסיכולוגית שמתחילה ברשתות החברתיות, את רואה את התמונה, זה עובד לך על בלוטות הטעם, את רוצה ישר להזמין".