"כביש הדמים" (צילום: דוברות אגף התנועה, משטרת ישראל)
"כביש הדמים" | צילום: דוברות אגף התנועה, משטרת ישראל

"הנאשם לא נהג כפי שנהג מקצועי הנוהג ברכב כבד ומוביל בו מטען חורג לרוחב היה נוהג בנסיבות העניין": כפי שפורסם אמש לראשונה בחדשות 2 Online, הפרקליטות הגישה היום (ראשון) כתב אישום נגד נהג המשאית שלטענתה גרם לתאונה הקטלנית בכביש 31 לפני כשלושה חודשים, בה נהרגו שמונה נשים מחורה שבדרום.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

הפרקליטות טוענת כי הובלת הציוד הכבד בוצעה בניגוד לנהלים ובלטה לתוך הנתיב הנגדי, תוך סיכון כלי רכב אחרים - סיכון שגרם לבסוף לתאונה הקטלנית. נהג המשאית, סאלם אבו עאנם, נסע ב-83 קמ"ש - 23 קילומטרים מעל למהירות המותרת, והאט ל-77 קילומטרים בשעה בעת ההתנגשות. כמו כן ציינו בפרקליטות כי אבו עאנם הורשע ב-106 עבירות תעבורה קודמות. 

בכתב האישום נטען שבגלל מהירות הנסיעה ותנאי הכביש, הנהג לא היה יכול לנהוג בצמוד לשוליים הימניים: "הנאשם לא ייחס משקל ממשי לסיכונים בהובלה, והכניס את עצמו למצב שבו לא היה ביכולתו להוביל את הציוד על-גבי הנתמך, מבלי שהקצה שלה יבלוט לתוך נתיב הנסיעה הנגדי, ובכך העצים את הסכנה לכלי הרכב שהגיעו ממול". ואכן, נהג האוטובוס בו נסעו הנשים לא הצליח לחמוק מההתנגשות והמטען החורג פגע באוטובוס ו"חתך" אותו, וגרם למותן של שמונה הנשים ולפציעתן של עשרות. 

שמונה נשים נהרגו בתאונה (צילום: בטחון דרום)
שמונה נשים נהרגו בתאונה | צילום: בטחון דרום

"המשך נהיגתו תהווה סכנה לציבור"

בכתב האישום נטען כי הקלטרת - מכונה חקלאית לעיבוד אדמה - הובלה על גבי המשאית בניגוד להנחיות המשטרה והרשויות, והמשטח עליו היה מונח המטען היה רחב מהתקן. כמו כן סימני האזהרה ממטען חורג או רחב לא הוצבו בצורה שתגרום לנהגים אחרים להבחין בסכנה. בשל כך, נהג האוטובוס לא ידע כי המכונה החקלאית בולטת ו"פולשת" לתוך הנתיב בו נסע.

גם חברת המשאיות שבה עבד הנהג, מנכ"ל החברה, הסמנכ"ל וקצין הבטיחות הואשמו בגרימת מוות ברשלנות ובהובלת מטען ללא אישור. הפרקליטות ביקשה גם להורות על פסילת רשיונו של הנהג ולמנוע ממנו לנהוג עד לפסק הדין. רשיונו נפסל לאחר התאונה ל-90 יום בלבד, ובפרקליטות טענו כי העבירות החמורות שמיוחסות לו מחייבות פסילה נוספת.

"המשיב הפר את חובתו המוגברת למנוע כל סיכון ליתר המשתמשים בדרך, המשיב הוביל את הקלטרת תוך הפרת כלל ההוראות בעניין הובלת מטען חורג", נכתב בבקשה, "המשך נהיגתו של המשיב תהווה סכנה לציבור המשתמשים בדרך... המשיב אינו מודע לאחריות הכבדה שמוטלת על מי שאוחז בהגה".

כתב האישום הוגש לאחר חקירה יסודית ומאומצת של צוות החקירה המיוחד של אגף התנועה בראשותו של רב פקד אלי ברמי. הצוות כלל בוחנים, מהנדס וחוקרים של היחידה המרכזית של אגף התנועה.

זירת התאונה בפברואר האחרון (צילום: אגף התנועה)
זירת התאונה בפברואר האחרון | צילום: אגף התנועה

תאונה קטלנית לאחר התפילה בירושלים, יום אבל הוכרז ביישוב

התאונה התרחשה בעת שהנשים היו בדרכן חזרה מתפילה בירושלים: משאית שהובילה טרקטור פגעה באוטובוס, והטרקטור נפל ופגע קשות בנוסעות שהיו ליד חלון האוטובוס. שמונה תושבות חורה נהרגו בתאונה המחרידה: פאטמה אבו אל-קיעאן, מאנוא אבו אל-קיעאן, קיפאיה עוצ'איבי, יוסרא א-נבארי, חדרה א-סאיד, נורה אל-אטרש, זאנה אבו טראש ונעימה אבו שחיטה. עשרות נוספות נפצעו ונזקקו לטיפול רפואי.

בעקבות התאונה הקטלנית, שהותירה שמונה משפחות מיותמות מאם, הוכרז ביישוב חורה על יום אבל רשמי. חלק מקרובי המשפחות של קורבנות התאונה הביעו אחריה זעם על הרשויות: "התשתית הגרועה וחוסר האכפתיות כלפי האוכלוסייה הבדואית בדרום, אלו הגורמים לתאונה הקשה", אמר עלי אבו-קועאן, קרוב משפחה של שתיים מההרוגות.

התאונה הקטלנית הצטרפה לשורה ארוכה של תאונות קשות באותו האזור. על פי נתוני "אור ירוק", כביש 31 הוא "כביש אדום", שגובה בממוצע בשנה את חייהם של תשעה בני אדם ונפצעים בו יותר מ-200 נהגים, נוסעים והולכי רגל. "כביש 31 הוא כביש אדום ומסוכן", אמר מנכ"ל העמותה שמול אבואב. "הכביש הוא בעל נתיב אחד לכל כיוון ללא הפרדה קשיחה שתמנע תאונות חזיתיות. בנוסף, שולי הכביש צרים, הכניסות והיציאות מסוכנות ואינן מוסדרות, דבר שמסכן מאוד את הנוסעים בו".