נציב תלונות הציבור פרסמם היום (רביעי) את הדוח השנתי לשנת 2022 על מייצגי המדינה בערכאות. הנציבות היא הגוף שאמון על בחינת התלונות נגד כל מי שמייצגים את המדינה בפני בתי המשפט – תובעים בפרקליטות, בתביעה המשטרתית או מיופי כוח מטעם היועצת המשפטית לממשלה. לפי הדוח, כ-30% מהתלונות על תובעי המדינה נמצאו מוצדקות - אלו המקרים הבולטים.

הפרקליטות סגרה תיק – והמתלוננות לא עודכנו

באחד המקרים שהובאו בפני הנציבות, עלה כי הפרקליטות החליטה לסגור תיק עבירות מין מבלי לקיים שיחה מקדימה עם המתלוננות ומבלי לעדכן אותן על הסגירה. כתוצאה מכך, חלק מהמתלוננות לא ידעו על סגירת התיק במשך תקופה ארוכה. בהחלטת מ"מ הנציב, היא ציינה כי אחת ממטרות השיחה המקדימה היא קבלת החלטה מושכלת, לאחר שהובאה בפני הפרקליטות עמדת נפגעות העבירה.

"עולה תמונה של התנהלות לא ראויה"

בירור של תלונה אחרת העלה הפרה חוזרת של החלטות בית המשפט על ידי המחלקה לחקירות שוטרים. במקרה זה, בשל שגגה, לא הועברו לידי מח"ש החלטות בית המשפט בבקשת הנאשם לעיין בחומרי חקירה. הדבר הוביל לאי-קיום ההחלטות.

מ"מ הנציב קבעה כי "מהשתלשלות העניינים עולה תמונה של התנהלות לא ראויה". עוד נכתב גם אף אם מקור ההתנהלות היה בצבר כשלים טכניים, היה על מח"ש להידרש אליהם בזמן אמת.

סחבת בטיפול בעבירות מין במשפחה ובהתעללות בקטינים

אחת ההחלטות המוזכרות בדוח נוגעת לפרשה קשה שפורסמה ולוותה על ידי N12. במקרה זה, הוגש כתב אישום על מסכת של מעשי אונס ועבירות מין חמורות במשפחה, רק כעבור יותר משש שנים מהגשת התלונה. מתוך תקופה ארוכה זו, התיק היה מצוי בטיפול הפרקליטות במשך כשלוש שנים וחצי. כל זאת חרף העובדה שנולד תינוק כתוצאה מגילוי העריות, כך שבדיקת DNA איששה את האמור בתלונה.

מ"מ הנציב קבעה כי במשך חודשים לא מבוטלים דומה שלא נעשה די לקידום הטיפול בתיק. עוד היא הוסיפה שהימשכות ההליכים עלולה לפגוע פגיעה לא מבוטלת בהליך המשפטי, כמו גם במראית פני הצדק ובאמון הציבור ברשויות אכיפת החוק.

במקרה אחר תוארה סחבת בטיפול גורמי הפרקליטות והייעוץ המשפטי לממשלה בערר על תיק שעניינו חשד לאלימות בקטינים והתעללות בחסרי ישע בגן ילדים. הטיפול בערר נמשך יותר משנתיים. עוד עלה שהתקבלו פניות רבות לקבלת הסטטוס של הטיפול בערר, אך חלקן לא נענו ואחרות זכו למענה חלקי וחסר. מ"מ הנציב ציינה בהחלטתה שאין לקבל מצב דברים זה.

קיבל דוח על שלט של עסק אחר – והתובעת לא הסתכלה בצילום

אחת התלונות לנציבות תיארה טיפול רשלני של תובעת עירוני בבקשה לביטול דוח. מדובר במקרה שבעל עסק קיבל דוח על הצבת שלט ללא רישיון, אף על פי שהשלט בכלל היה שייך לעסק אחר. הפונה הלין על כך שהתובעת העירונית התרשלה בתפקידה, בכך שכלל לא עיינה בצילום השלט ודחתה את בקשתו לביטול הדוח.

מ"מ הנציב ביקרה בחריפות את התנהלות התובעת. לדבריה, עלה אירוע חמור שהוביל לנקיטת הליך משפטי שגוי נגד חברה, על לא עוול בכפה.