סרט הנצחת השואה באינסטגרם ממשיך לצבור תאוצה והדים: ה"סטוריז" שמבוססים על סיפורה של נערה בשואה זכו למעלה מ-100 מיליון צפיות ב-14 שעות - כך מסרו הבוקר (חמישי) מפעילי  פרויקט ההנצחה מעורר ההדים. כ-3 מיליון ישראלים נכנסו לפרופיל של אווה וגם בעולם לא נותרו אדישים: בכ-50 מדינות סיקרו וכתבו על הפרויקט, וחשבון האינסטגרם של הבית הלבן שיתף את דף העמוד ליותר מ-4.7 מיליון עוקבים.

ומה חשבו בני נוער בישראל על הסטורי הראשון?

לפי הנתונים שנאספו עד כה, כ-50% מתוך קהל היעד בארץ שאליו כיוונו את הפרויקט – גילאי 13 עד 30 – כבר עוקב אחרי אווה. המונח באנגלית EVA STORY INSTAGRAM, שלא היה קיים לפני שבועיים וחצי, צבר מעל 200 מיליון תוצאות חיפוש בגוגל. במהלך היממה האחרונה מדינות רבות פנו למפעילי החשבון על מנת לתרגם את הסיפור לשפתן.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

רבים ברשת הגיבו לפרויקט המיוחד וכתבו בין היתר: "כל כך חזק, אתם חייבים לצפות". גם הקומיקאית האמריקנית-יהודית שרה סילברמן, שלה עוקבים רבים, שיתפה את הסטוריז וקראה לעוקביה לצפות.

במציאות האלטרנטיבית שיצרו איש העסקים מתי כוכבי ובתו מאיה במסגרת יוזמת "הסטורי של אווה", הילדה היהודיה אווה מעלה אתמול והיום לרשת החברתית אינסטגרם סטוריז (סרטונים קצרים) מהונגריה הכבושה של שנת 1944.  

"היי אני אווה… אני עומדת לחגוג 13 סוף סוף… אני גרה עם סבא וסבתא, שעמום!", כך נפתח הסרט - בפריימים מחוייכים שלא מרמזים דבר על העתיד להתרחש ממש עוד כמה שניות. "יום ההולדת הכי עצוב אי פעם", נכתב בסטורי, לאחר שאווה מתוודעת לכך שבת דודתה נשלחה על ידי הנאצים לפולין. אווה גם מספיקה להתאהב בבחור יפה טוהר, אבל התמונה משתנה כשמשחק נעורי בבית המרקחת המשפחתי, הופך לסצינה קשה בה שוטר מחרים את העסק. יריית הפתיחה לסטורי של אווה נורתה, וכעת ולאורך יממה שלמה ימשיכו לעלות הסטוריז בקצב מסחרר.

איך הגיבו בני הנוער לפרויקט? (צילום: יחצ, חדשות)
מתוך צילומי "הסטורי של אווה" | צילום: יחצ, חדשות

אווה היימן, הנערה היהודיה-הונגריה שנספתה בשואה וסיפורה מככב בפרויקט, שמרה את המפתח ליומן הנעול קרוב לליבה - "בשרשרת זו אשא מכאן ואילך את המפתח הקטן, שבו אסגרך, שלעולם לא ייוודעו לאיש סודותיי", כתבה בו על השרשרת שקיבלה. היא לבטח לא יכלה לדמיין שרבבות נערים בני גילה יצפו בסרט אינסטגרם לפי אותו יומן כעבור 75 שנה.

הפרויקט המיוחד מבוסס על עיבוד תסריטאי ליומן המקורי של אווה היימן, והופק באמצעות צוות של כ -400 אנשי הפקה, שחקנים וניצבים, שניסו לבצע שחזור כמה שיותר מדויק של חיי הנערה. צילומי הסרט האינסטגרמי התקיימו בעיר לבוב, אוקראינה ובעבורם הובאו רכבי קומנדקר, משאיות, טנקים, אופנועים תקופתיים, קרונות רכבת ישנים וכלבים מאולפים. זאת לצד מאות פרטי ארט, תלבושות, כלי נשק ומדים צבאיים שהגיעו ממחסנים ואוספים פרטיים.

במשך 24 שעות, החל משעה 16:00 אתמול, החלו לעלות בעמוד האינסטגרם של פרויקט הזיכרון העצמאי עשרות סרטוני וידיאו, תמונות סטילס וקטעי טקסט שונים החושפים את הנוער לאירועי חייה של אווה. מטרתה המוצהרת של היוזמה היא להציע דרך רלוונטית וחדשנית ללמד ולשמר את זיכרון השואה בקרב צעירים. יוזמי הסרט הם איש העסקים מתי כוכבי, שהשקיע מיליוני שקלים בהפקה, ובתו מאיה. בעידן דיגיטלי שבו רף הקשב יורד וסף הריגוש עולה, לטענתם, האנטישמיות גבוהה, ואוכלוסיית הניצולים מדלדלת - הם ניסו לייצר ז'אנר חדש של זיכרון.