חשיפה: הליקויים בחקירת התאונה
תאונה קטלנית בכביש 90 | צילום: דוברות מד"א, חדשות

בקטע הכביש שבין צפון ים המלח לצפון הבקעה על כביש 90 קיפחו את חייהם עשרות בני אדם בעשור האחרון, עוד מאות נפצעו, רבים מהם קשה. כמעט 300 קילומטרים של כביש מיושן, מסוכן, כמעט ללא גדרות הפרדה. מול המספרים האלה, החליטה הממשלה בעשור האחרון לתגבר את הכביש במספר תחנות, מגילות, בקעת הירדן ומעלה אדומים, בצוותים מלאים, עם כוננים בשכר, עם ניידות טיפול נמרץ.

כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות 

משרד הבריאות הקציב 13 מיליון שקלים לתגבור נקודות ההזנק בכל יהודה ושומרון, מעבר למקובל, גם בגלל המציאות הביטחונית וגם בגלל מצב הכבישים. השנה הודיע המשרד שהתקציב יקוצץ ל-7.5 מיליון שקלים, וזה יתורגם בין היתר לסגירה מוחלטת או צמצום של כל תחנות מד"א לאורך כביש הדמים הזה.

המשמעות היא שגם אם יש כוחות באזור, צבאיים או מתנדבים, שיוכלו להעניק טיפול ראשוני - הם לא יוכלו לפנות פצועים. מדובר בציר ארוך ממילא, מה שאומר שהחל מ-1 במרס, פינוי פצועים מתאונות על הכביש יוכל להתארך לחצי שעה ויותר. בפציעות חמורות ביותר, זמן העיכוב יכול להכריע בין חיים למוות ממש.

במועצת יש"ע פנו בעניין הזה לראש הממשלה, בבקשה שיתערב ויפעל לגייס את התקציב או יכפה על משרד הבריאות להחזיר את התקציב המלא.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות לא צמצם את התקציב הניתן לשירותי מד"א באיו"ש. משרד הבריאות אינו מתקצב את נקודת ההזנקה של מד"א ברחבי הארץ. תגבור השירותים באיו"ש, מעבר לאלה המתוקצבים על ידי משרד הבריאות, אשר הוסדר בשנים אחרונות בהחלטת ממשלה, לא הוסדר לשנה זו, ולכן מד"א נאלץ להתאים את פעילותו למסגרת התקציב הקיימת. משרד הבריאות פנה למשרד ראש הממשלה להסדיר את התקציב גם לשנה זו, כדי להבטיח את המשך השירותים בהיקף שניתן בשנים הקודמות".