סכנת האסבסט בצבא: צפו בכתבה
די בסיב אחד כדי להסתכן בסרטן | צילום: החדשות

בשנת 2011 חוקק החוק "למניעת מפגעי אסבסט", שאוסר באופן גורף על שימוש בחומר המסרטן. לצה"ל ניתנה ארכה של 7 שנים, כלומר עד אוגוסט האחרון, להסיר את האסבסט מכלי הרכב המשוריינים ומהמטוסים - אך בצבא טענו לפתע שגילו רכיבים שלא ידעו על קיומם במטוסי חיל האוויר. כעת מבקשים בצה"ל לדחות את יישום החוק ב-8 שנים נוספות, עד 2027, בטענה שאיסור השימוש עלול להוביל לקרקוע מטוסים - ואף לפגוע בביטחון המדינה.

כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות

במשרד להגנת הסביבה טוענים כי טכנאים שיבואו במגע עם חלק מהרכיבים נמצאים "בסיכון גבוה" לחשיפה: גם אם סיב אסבסט אחד נכנס למערכת הנשימה הוא יכול לגרום למזוטליומה, סרטן אלים שאינו ניתן לריפוי. מנגד טוענים בצה"ל כי הסיכון מזערי, ובוודאי אינו מצדיק את ההשלכות של יישום החוק באופן מיידי.

על כן פנה צה"ל למשרד המשפטים וטען כי יאלץ לקרקע מטוסים, ובעת ההסלמה האחרונה בעזה אף טען כי דרישת המשרד להגנת הסביבה תסכן את ביטחון המדינה. בנוסף, דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שטרם פורסם מגלה כי צה"ל מערים קשיים על קיומן של ביקורות פתע של המשרד להגנת הסביבה בבסיסים השונים.

_OBJ

"זו שערורייה", אמרה רעות רבי, מנהלת אגף מזיק ואסבסט במשרד להגנת הסביבה. "אי-עמידה במועד שנקבע בחוק משמעותו - המשך התקופה שבה קיים פוטנציאל לחשיפה של חיילים לאסבסט. לא מקובל עלינו שהתנהלות שכזו, שבה חיילים נחשפו לסיכון מאסבסט תעבור על כך לסדר היום".

זו לא פעם ראשונה שצה"ל מפר את חוק האסבסט ומסכן במודע את בריאות החיילים: ב-2016 גילו במשרד להגנת הסביבה כי בסדנה בתל השומר שמטפלת בכלי רכב משוריינים, פרקו חיילים רכיבי אסבסט - בלי אמצעי הגנה מינימליים. בצה"ל סרבו אז לאפשר למשרד להגנת הסביבה לפתוח בחקירה פלילית, ומצ"ח פתחה בחקירה לאחר התערבות של היועץ המשפטי לממשלה. בימים האחרונים פרסמה הפרקליטות הצבאית טיוטה ממנה עולה כי איש מהמעורבים לא יועמד לדין.