400 הרוגים מתחילת 2025 בתאונות דרכים, משרד התחבורה מעכב תוכנית להצלת חיים בכבישים
השנה הנוכחית שוברת שיאים שליליים ואם המגמה תימשך, 2025 עשויה להגיע לשיא של שני עשורים • על שולחנה של השרה הממונה, מירי רגב, הונחה תוכנית בעלות 350 מיליון שקלים בשנה להצלת חיים בכבישים - אך היא תקועה ללא תקציב • "כל עוד התוכנית לא תצא לפועל - ישראל תמשיך להיות הגרועה באירופה", אמר מנכ"ל עמותת ירוק



הקטל בכבישי ישראל מתקדם לעבר שיאים שליליים חדשים, ובמהלך הלילה (בין שלישי לרביעי) נחצה הרף העגום של 400 הרוגים בתאונות מתחילת שנת 2025. במידה והמגמה הזו תימשך, ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים מעריכים שעלול להישבר שיא שלילי של שני עשורים, מאז שבשנת 2005 נהרגו בכבישים 465 בני אדם.
מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, גלעד כהן, הגיב להודעה על חציית הרף: "זהו מצב חירום לאומי. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים יביאו לאישור הממשלה הצעת מחליטים שתוציא לפועל את התוכנית הלאומית, שיקים לראשונה מנגנון פעולה מחייב לכל משרדי הממשלה, ויסמן מעבר למדיניות לאומית כוללת להצלת חיים בכבישי ישראל".
"על שולחנה של שרת התחבורה רגב הונחה לאחרונה לאישורה תוכנית רב-לאומית שנתית, שאמורה להציל חיי אדם במהלך השנים הקרובות בכבישים בעלות שצפויה לעמוד על כ-350 מיליון שקלים בשנה. למרות הנתונים העגומים בנושא ההרוגים, התוכנית עדיין לא אושרה ולא תוקצבה וכל עוד המגמה הזו תימשך - ישראל תמשיך להיות המדינה הגרועה ביותר באירופה בנושא הבטיחות בדרכים", כתב עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק".
"400 הרוגים בתאונות הם עדות לכישלון של משרד התחבורה. האסטרטגיה של האשמת הנהגים והציבור מבלי לקחת אחריות מובילה אותנו למחירים כואבים, זו התוצאה של אדישות ממשלתית וסדרי עדיפויות שגויים", הדגיש.
הפתרון שאותו מציעה התוכנית דורש עבודה משותפת של משרד התחבורה, יחד עם המשרד לביטחון לאומי, שממנו נדרש לשים בראש סדר העדיפויות את הגברת האכיפה והצבת ניידת נוספת בכבישים. בנוסף, גם משרד האוצר יצטרך לאשר תקציבים על מנת שהתוכנית תוכל לצאת לפועל.

הפגמים בתוכנית של משרד התחבורה, היעדים המאכזבים והפתרון לקטל בדרכים: הגברת הקנסות
2025 מסתמנת כאחת השנים מדממות בכבישי ישראל ב-20 השנים האחרונות. חודשיים לפני תום השנה מספר ההרוגים בכבישים עומד על 400, לעומת 378 ו-313 בתקופות המקבילות בשנתיים הקודמות.
תוכנית לאומית רב-שנתית בתחום הבטיחות בדרכים לשנים 2026–2030 שגובשה במשרד ממתינה כעת לאישור ראש הממשלה ושר האוצר. התוכנית, שהיקפה 350 מיליון שקל בשנה, מציבה יעד של הפחתת שיעור הנפגעים בתאונות דרכים ב-25% בתוך חמש שנים. במקביל מבקשים מנסחי התוכנית להציב את ישראל בין שבע המדינות המובילות בעולם בתחום הבטיחות בדרכים.
אלא שעיון בפרטי התוכנית, כפי שהם מופיעים בטיוטת הצעת המחליטים, מעלה תחושה קשה של דז'ה וו. ההצעה מזכירה מאד את החלטת הממשלה שהתקבלה בתקופת ממשלת בנט-לפיד ב-2022 - אך לא תוקצבה עם התפרקות הממשלה ובעקבות זאת חילופי השרות במשרד התחבורה.

ההשוואה צורמת במיוחד כשבוחנים את היקפי התקציב והיעדים השונים של כל אחת מהתוכניות: התוכנית הקודמת הציבה יעד שאפתני של הפחתת 50% במספר הנפגעים בחמש שנים, ותוקצבו לה 80 מיליון שקל להפעלה כפיילוט בשנה הראשונה. התוכנית החדשה תחת השרה רגב מבקשת להוריד רק 25% במספר הנפגעים בחמש שנים - ובתקציב גדול פי ארבעה של 350 מיליון שקל בשנה.